کد خبر: 988399
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو در خصوص دوره ۱۵ روزه مربوط به راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف در برجام با طرف‌های غربی اختلاف نظر دارد، بر لزوم انجام هماهنگی‌های بیشتر برای کلید زدن این مکانیسم تأکید کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دو شنبه درباره تنش‌ها بین تروئیکای اروپایی و ایران بر سر برجام و همچنین اختلافات بین بغداد و واشنگتن در خصوص حضور نظامیان امریکایی در عراق اظهارنظر کرد.

به نوشته خبرگزاری اینترفکس، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو با ایده سه کشور اروپایی «فرانسه، انگلیس و آلمان) در خصوص دوره ۱۵روزه در چارچوب راه‌اندازی مکانیسم حل اختلاف در برجام موافق نیست. به گفته سرگئی ریابکوف، دولت روسیه معتقد است که برای کلید زدن مکانیسم حل اختلاف (مکانیسم ماشه) به هماهنگی‌های بیشتر درباره مؤلفه‌های خاص نیاز است.

سه کشور اروپایی ۲۴ دی‌ماه در اقدامی که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام موسوم به مکانیسم ماشه را فعال کردند. این مکانیسم، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، بازگرداند.

اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه در حالی مطرح شده که چهارم بهمن ماه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق تروئیکای اروپایی برای تمدید چارچوب زمانی مکانیسم حل اختلاف خبر داد.

از سوی دیگر «جوزپ بورل» با صدور بیانیه‌ای بعد از انجام مشورت با تروئیکای اروپایی حاضر در برجام گفت: «در تاریخ چهاردهم ژانویه، نامه‌ای از وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا دریافت کردم، مبنی بر ارجاع دادن نگرانی خود از اجرای تعهدات برجامی ایران به کمیسیون مشترک که به تبع آن مکانیسم حل اختلاف فعال شد.»

وی ضمن اشاره به تأکید مجدد تمام طرف‌های برجام بر حفظ این توافق، توضیح داد: «به‌رغم اختلاف‌نظر بر سر شرایط، این توافق وجود دارد که زمان بیشتری برای مکانیسم حل اختلاف به دلیل پیچیدگی مسائل موجود، نیاز است. به همین دلیل زمان‌بندی تمدید شد.» بورل با بیان اینکه کمیسیون مشترک برجام نشست بعدی خود را در ماه فوریه برگزار می‌کند، افزود: «همگی توافق کردند مباحثات را در سطح کارشناسی برای رفع نگرانی‌ها حول اجرای تعهدات هسته‌ای و همچنین اثرات گسترده‌تر خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها ادامه دهند.»

جوزپ بورل همچنین روز دو شنبه در سفر به برلین با وزیر خارجه آلمان درباره توافق هسته‌ای ایران رایزنی کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری خبر داد: «صبح در برلین، دیدار خوبی با دوستم هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان داشتیم. درباره مسائل مهم بین‌المللی و اقدامات اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی صحبت کردیم؛ کنفرانس برلین درباره لیبی، برجام و غرب بالکان. ما به همکاری بسیار نزدیک‌مان ادامه خواهیم داد.»

ظریف: ترامپ اعتقادی به مذاکره ندارد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هم‌اندیشی پاسداری از حفاظت اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث جهان که از سوی کمیسیون ملی یونسکو ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی و با حضور جمعی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم برگزار شد، گفت: امروز ترامپ نه تنها با نقض فاحش منشور ملل متحد، ایران را به حمله مسلحانه تهدید می‌کند، بلکه به‌طور علنی از حمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران سخن به میان می‌آورد.

وی گفت: تهدید رئیس‌جمهور امریکا برای نابودی مراکز فرهنگی و تمدنی ایران، مصداق بارز تروریسم فرهنگی بین‌المللی است و ادامه قانون‌شکنی رژیم امریکا برای شکستن مقاومت مردم بزرگ ایران است که از یک سو با تروریسم اقتصادی با صراحت منابع تأمین غذا و داروی مردم دلاور ایران را نشانه گرفته و وزیر نادان خارجه‌اش در یک اقدام مجرمانه که مصداق توطئه برای نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است، اعلام می‌کند اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا داشته باشند باید از ما تبعیت کند و از سوی دیگر در قالب تروریسم دولتی دست به ترور یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ایران و منطقه می‌زند و در کمال وقاحت به ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی افتخار می‌کند؛ بزرگمردی که منطقه و جهان وامدار مبارزه صادقانه او با جریان‌ها و گرو‌های تروریستی و افراطی است.

وی گفت: تهدیدات ترامپ تبلور تنفر ناشی از حقارت است. نه فقط تنفر از ایران و فرهنگ غنی ایرانی، بلکه تنفر از فرهنگ، تمدن و هر چیزی که بیانگر صلح و ثبات است. رژیم ترامپ با اقدامات نامتعارف و غیرعقلانی سعی در پر رنگ کردن نقشی ناخوشایند و منفی در تاریخ دارد؛ حتی اگر به بهای نابودی بخش‌های زیبایی از تاریخ و هویت بشریت تمام شود. این رژیم قبلاً نشان داده به قوانین و تعهدات دولت خود پایبند نیست. خروج از یونسکو و پیمان‌هایی، چون معاهده آب و هوایی پاریس، منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد، در کنار خروج یکجانبه از برجام، انکار حقوق بین‌الملل و به واقع قانون‌ستیزی رژیم ترامپ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: زمانی که ترامپ با مشی نژادپرستانه، ملت متمدن و بافرهنگ ایران را تروریست می‌نامد، با وقاحت به دنیا اعلام می‌کند که رژیم آن هیچ تعهدی به رعایت اصول و خطوط قرمز حقوق بین‌الملل و اصل منع نژادپرستی، اصل منع تبعیض و اصل مسئولیت بین‌المللی در قبال تعهدات عام و تعهدات خاص ندارد.

وزیر خارجه افزود: دولت ترامپ به‌رغم ادعا‌های خود بار‌ها نشان داده که اعتقادی به مذاکره و پایبندی به تعهدات قبلی و فعلی ندارد.

وی تصریح کرد: دشمنی با فرهنگ حتی خصومت با یک ملت نیست، بلکه مخاصمه با ارزش‌های مشترک فرهنگی و دستاورد‌های تمدنی تمامی ملل جهان است.

به گزارش فارس، ظریف گفت: یکجانبه‌گرایی و قانون‌گریزی همانقدر خطرناک است که تحمل آن توسط دیگران، متأسفانه مواضع منفعلانه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل قانون‌شکنی و یکجانبه‌گرایی ترامپ، وی را در پیگیری مشی قلدری جهانی جری‌تر کرده است.

وزیر خارجه یکجانبه‌گرایی انفعالی را مشوق یکجانبه‌گرایی فعال خواند و افزود: کشور‌هایی که برای مصون ماندن از تعرض ترامپ، به یکجانبه‌گرایی و قانون‌شکنی آن تن داده‌اند در نهایت زمینه را برای تعرض وی به خودشان فراهم می‌کنند. تهدید پروژه نورد استریم، تهدید به افزایش تعرفه خودرو‌های اروپایی و تهدید اخیر به افزایش سایر تعرفه‌ها علیه اروپا نتیجه و دستمزد طبیعی برخورد انفعالی اروپا در برابر خروج امریکا از برجام و خوش‌خدمتی آن‌ها در استفاده غیرمجاز و نژادپرستانه از ماده ۳۶ برجام است، چرا که بر این توهم استوار است که فقط چشم‌آبی‌ها می‌توانند از مقررات حقوق بین‌الملل استفاده کنند و ایران در برابر نقض‌های مکرر امریکا و اروپا حق استفاده از ماده ۳۶ را که بار‌ها به استحضار مقامات اروپایی رسیده، ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Switzerland
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
0
سلام آ قا ی ظریف ، امیدوارم برای خیانت به ایران هم باخود مذاکره کنید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
1
ظریف: ترامپ اعتقادی به مذاکره ندارد
عوضش تو یکی تنها به اندازه کل دنیا داری!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار