کد خبر: 987244
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طبق بررسی‌ها و گزارش مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراینی اثبات شد و علت سقوط بر اثر حمله سایبری منتفی است.
سرویس سیاسی جوان‌آنلاین: مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگویی در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به بررسی سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خط هواپیمایی اکراین، گفت: رئیس کمیته ویژه بررسی ستاد کل نیرو‌های مسلح، نماینده سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل ارتش، رئیس هواپیمای کشوری و مدیر فرودگاه بین المللی امام (ره) در جلسه کمیسیون حضور یافتند.

وی افزود: مسئولان مذکور هر یک گزارش‌هایی از بررسی‌های انجام شده خود درباره سانحه سقوط هواپیمای اکراینی ارائه دادند. نمایندگان حاضر در این جلسه نیز همه سئوالات و ابهاماتی که درباره سقوط هواپیمای اکراینی وجود داشت، مطرح کردند و این مسئولان هم به صورت کارشناسی شده و با دقت کامل به این سئوالات پاسخ دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: ابهام در خصوص احتمال جنگ الکترونیک و هجوم سایبری در این حادثه به عنوان یکی از مباحث مطرح شد که تقریبا تا الان این موضوع منتفی است مگر آنکه در آینده اطلاعاتی در این راستا بدست آید و اثبات شود که حملات و خرابکاری سایبری وجود داشته است، اما فعلاً این موضوع اثبات نشده است.

حجت الاسلام ذوالنور در توضیح اعلام نتیجه بررسی علت سقوط این هواپیما با تاخیر زیاد، گفت: همه نمونه‌های مشابهی که در دنیا اتفاق افتاده است، معمولاً در زمان طولانی‌تری اطلاع رسانی شده است؛ برای مثال روسیه هواپیمای اوکراینی را چندی پیش مورد هدف قرار داد و یک ماه طول کشید که بگویند بر اثر اصابت موشک هواپیما سقوط کرده است و همچنین حدود ۲ سال طول کشید که مشخص شود چه نوع موشکی باعث سقوط این هواپیما شده است.

وی ادامه داد: نیرو‌های مسلح ما با سرعت عمل خوبی در این زمینه اقدام کردند و ظرف ۴۸ ساعت بررسی و اطلاع رسانی شد. حادثه مشابهی نداریم که بررسی‌ها با این سرعت انجام شده باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در خصوص سقوط هواپیمای اکراینی گمانه زنی‌های متعددی مطرح بود، تصریح کرد: در وهله نخست بحث نقص فنی و یا اشتباه انسانی در کادر پروازی مطرح بود، همچنین خرابکاری سایبری و جنگ الکترونیک یکی دیگر از گمانه‌زنی‌ها بود، از سوی دیگر یکی دیگر از مسائلی که باید بررسی می‌شد اینکه آیا منشاء این سقوط خرابکاری داخلی و خارجی بوده است و در نهایت یکی دیگر از گمانه‌ها اینکه آیا اشتباه انسانی در سامانه‌های پدافندی باعث این سانحه شده است یا خیر.

حجت الاسلام ذوالنور افزود: نیرو‌های مسلح در یک بازه زمانی کوتاه ۴۸ ساعته تمام این گمانه زنی‌ها و سئوالات و ابهامات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دادند و آنان به سرعت بررسی کردند و اعلام نظر کردند. برخی گفتند در این حادثه پنهان کاری صورت گرفته است و حقایق به مردم گفته نشد که این افراد نسبت به روند تخصصی این موضوع و زمانبر بودن آن آشنایی نداشتند یا اینکه تحت تاثیر جو موجود این مطالب را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه ممنوعیت پرواز‌ها نیز در نشست کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار گرفت، گفت: با توجه به تهدیداتی که از طرف آمریکا وجود داشت و پیش بینی می‌شد که آن‌ها عکس العمل متقابل داشته باشند، سامانه‌ها توجیه شده بودند که در آمادگی صد درصد باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر حرکت موشک کروز مطرح شد، اما اینکه این گزارش‌ها اعتبارسنجی شود و به عنوان یک اطلاعات موثق به سامانه‌ها اعلام شود که دقیقا مسیر کروز کجاست و به سمت کدام هدف می‌رود و کدام سامانه ماموریت برخورد با آن را دارد، چنین اتفاقی نیفتاده بود.

نماینده قم در مجلس تاکید کرد: بر این اساس هیچ دلیل و اعتبارسنجی، این گزارش‌ها را اثبات نکرده بود و مسئله حائز اهمیت دیگر آن بود که نمی‌شد در کشور حالت فوقالعاده و جنگی را با توجه به تبعاتی که در زندگی مردم دارد، اعلام کرد و این نکته در این جلسه روشن شد.

وی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که بررسی شد آن بود که آیا سامانه خطا داشته یعنی سیستم پدافند و شبکه کنترل آتش مشکل داشته است یا خیر که این موضوع تاکنون اثبات نشده است. همچنین قطع بودن ارتباط اپراتور و سامانه با شبکه کنترل آتش نیز تاکنون اثبات نشده است.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: از سوی دیگر ما در حالت آتش محدود قرار داشتیم. به این معنا که به سامانه پدافندی هنوز دستور شلیک و هدف اعلام نشده بود و حتی اگر فرض کنیم که ارتباط سامانه پدافندی و اپراتور با مرکز کنترل قطع شده باشد، باز هم نباید به صورت خودسر و آتش به اختیار عمل شود. بر این اساس با توجه به اینکه به سامانه‌ها اعلام شده بود که وضعیت در حالت آتش محدود است نه آتش به اختیار، پس این سانحه کاملاً بر اثرخطای انسانی سامانه پدافند هوایی بوده است و اپراتور چنین خطایی را مرتکب شده و به تشخیص خودش چنین تصمیمی را گرفته و اقدام کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با توجه به مباحث صورت گرفته، نتیجه بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم خطای انسانی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر از طریق سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و قوه قضائیه با کسانی که در این راستا کوتاهی و قصور کرده اند برخورد می‌شود.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
0
اینکه روز اول ترامب گفته بود خظای انسانی است . اما الان ظاهرا اوکراین دنبال موضوع دیگریست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
مسولینی که فضا را کلیر نکردند هم محاکمه می شن؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
چمع شدند
شور کردند
رای گیری کردند
بعد تصویب کردند که فقط خطای انسانی باشد نه چیز دیگری
آنهم کسانی که هیچ سررشته ای ندارند. جل الخالق!!!
چرا چون اپراتو دروغ گوست که گفته ارتباط اپراتور قطع بوده
چون اپراتور انسان کاملا صادقی است که گفته شلیک کرده
چون هر نظریه دیگری تقضیر را متوجه کدخدا میکند
استغفرالله کدخدا!!!؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
نمی‌شد در کشور حالت فوقالعاده و جنگی.....
پس تبعات ساقط شدن هواپیما واضحا به عهده شماست
لازم به اعلام حالت جنگی قوق العاده یا هر چیز دیگری نبود فقط پروازها را قطع میکردند تا این اتفاق حادث نشود بعد از 24 ساعت واضحا دلیلش را میگقنید و همه هم قبول میکردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
فرماندهان عالی نظامی کشور به شما اعلام حالت جنگی کرده دستور داده اند پروازها قطع شود
آنگاه شما عامدا خودسرانه و بدون ذره ای احساس مسئولیت اجتهاد کرده خلق الله را فرستاده اید وسط جنگ هوایی
آقایان پرفسور با این حساب که در هر دادگاهی محکوم به قتل عمد هستید آنوقت دنبال مقصر هم میگردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
چرا سفسطه میبافید
در حالیکه به شما رسما حالت جنگی اعلام و دستور قطع پروازها داده شده شماها چکاره بوده اید که مردم بیدفاع را با تشخیص خوتان گوشت جلوی توپ کرده اید مقصر اصلی شماها هستید که مزدم را قربانی ندانم کاریهای خود کرده اید نه اپراتوری که رسما در حال جنگ است
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
با سلام ، نه باید به سادگی از کنار این قضیه گدشت با توجه به اینکه اینجانب یک چوپان جانور شناس هستم.به نظرم باید روی نفوذ سایبری و دیگر اختلالات و شیططنت ها ی امریکا و اسراییل در ایجاد این خطا باید زیاد دقت شود . امکان خطای عادی بدون نفوذ عوامل آمریکا در این فاجعه بسیار کمه .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار