سرویس سیاس جوان آنلاین: رهبر معظم انقلاب در خطبههای نماز جمعه ۲۷ دی ماه فرمودند: «آن چند صد نفری که به عکس سردار شهید و با افتخار ما اهانت میکنند، آنها مردم ایراناند؟» این فرمایش که به نوعی معیاری برای تعیین میزان «ملیت فرد و جامعه» میباشد، از مسائل مورد بحث در درس خارج فقه بخش جهاد است که علمای اسلام حول آن محور به بحث میپردازند.
اخیرا اقوال پیرامون «ملیت و هویت» به گونهای طرح شده که نژاد و خون و سرزمین (ملاکهای فعلی تعیین ملیت و هویت بسیاری از کشورها) از اعتبار افتاده و ملیت اعتقادی و هویت دینی و فکری-فرهنگی، به شکلی نوین مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
امروز رهبری آن تعداد افرادی که علیه منافع ملی، اقدام به توهین به مکتبی به نام #شهید_قاسم_سلیمانی کردند را، در ضمن یک استفهام انکاری، ایرانی ندانست.
شاید شما نیز این صحبت رهبری را یک خطابه سیاسی بدانید، اما اگر بدانیم سیاست ایشان کاملا مبتنی بر فقاهتشان است، خواهیم فهمید این یک جلوه از اندیشهی فقهسیاسی بود و در واقع افقهای تازهای پیرامون بحث «ملیت و هویت» را باز نمود که فراتر از ملاکهای رایج و مرسوم، به توضیح این مقوله میپردازد.
شاید امروزه اگر بخواهیم نقشه جهان را براساس نیروی انسانی کشورها ترسیم کنیم نقشه جهان شکل کاملاً متفاوتی پیدا کند. چرا که این نیروی انسانی، دارای اعتقاد، باور، دین، مکتب، فکر و فرهنگ، سلوک فردی و اجتماعی، سبک زندگی و زیست و حیات مشخصی است که آنها را به گروه و دسته و قوم و ملت و امتی شبیه کرده و از گروه و دسته و قوم و ملت و امتی دیگر متمایز میسازد.
اینگونه انقلاب اسلامی در دل تمامی کشورهای منطقه و فراتر، تمامی کشورهای جهان و حتی در قلب آمریکا و بیخ گوش اسرائیلِ غاصب، شهروند دارد و بعکس، کشورهای دیگر و حتی ایالات متحده آمریکا در دل پایتخت و برخی شهرهای ایران، از شهروندهای خود برخوردار است.
در این نوع نگاه، مرزهای جغرافیایی دیگر تعیین کننده کشورها نیستند و به همین علت در کشور ایران اسلامی شما افرادی را میبینید که علیه منافع ملی شعار میدهند و سربازان امنیت ملی را به باد توهین میگیرند، چون آنها شهروند ایرانی محسوب نمیشوند و عضوی از جامعهی هشتاد میلیونی ایران اسلامی نیستند. آنها تابعان فکری-فرهنگی و مکتبی آمریکا و عملههای ایدوئولوژی لیبرالیسم میباشند. (هرچند در مقایسه با عظمت میلیونی مردم انقلابیِ ایران، تعداد بسیار اندک و ناچیزی هستند).
شاید روایات متعدد به همینمرزبندی نیروی انسانی پرداخته و معیار ملیت و هویت انسانها را براساس همین باور و اعتقاد و هدف و عمل و مکتب و... قرار داده باشد که فرمودهاند:
۱) قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله: «من تشبه بقوم فهو منهم»؛ هرکس شبیه قومی شود، از همان قوم است..
۲) عن علی علیهالسلام انه قال: «من تشبه بقوم عد منهم»؛ هرکس شبیه قومی شود، از همانها شمرده میشود.
این شباهت مطرح در روایات نیز چنان دایره وسیعی دارد که میتوان گفت آنها که در روزهای اخیر علیه منافع ملی و سربازان امنیت ملی شعار دادند و عکس سردار دلها، سالار شهیدان مدافع حرم و مدافعان امنیت را پاره کردند و نام و نشان او را مورد حملات تروریستی خود قرار دادند، شبیه همان آمریکایی عمل کردند که شخص حاج قاسم سلیمانی را ترور کرد.
همچنین گرچه ممکن است دو روایت پیش، به لحاظ سند مورد مناقشه واقع شود، اما روایت امام صادق میتواند صریح و شفاف مورد استناد قرار گیرد: «عن ابی عبدالله ـ علیهالسلام ـ قال: «اوحی الله عزوجل الی نبی من انبیائه قل للمومنین: لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا طعام اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی»؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راههای دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.»
سلوک و پیمودن مسیر دشمن که درضمن روایت آمده، میتواند ما را عضوی از جبهه دشمن کند و به همین لحاظ افراد ضربهزننده به امنیت ملی را دیگر نمیتوان ایرانی خواند. گرچه ممکن است در رگهایشان خون یک ایرانی جاری باشد، اما غیرت ایرانی در قلب آنها جاری نیست.
منابع:
هیثمی، ج ۱۰، ص۱۷۲. ابوداوود، ج ۲، ص ۵۶۲. عوالی اللئالی محمد بن علی بن ابراهیم ابن ابیجمهور الأحسائی، ج ۱، ص ۱۶۵. نوری طبرسی، میرزا حسین، ج ۱۷، ص ۴۴۰. دعائم الاسلام، قاضی نعمان مغربی، ج ۲، ص ۵۱۳. شریف رضی، نهج البلاغه ت حسون، ص ۸۲۲، حکمت ۱۹۷. وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی، ج ۳، ص ۲۷۹، ط الإسلامیة. علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۳۴۸. من لایحضره الفقیه، شیخ الصدوق، ج ۱، ص ۲۵۲. تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۶، ص ۱۷۲.