کد خبر: 983188
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
وحید جلیلی، مسئول سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در نشست خبری دهمین دوره این جشنواره گفت: جشنواره امسال با اقبال خوبی روبه‌رو شده؛ فیلم‌های زیادی رسیده و هیئت انتخاب به‌صورت فشرده مشغول ارزیابی آثار هستند؛ همچنین در بعضی بخش‌ها داوری‌ها آغاز شده است و در بخش‌های دیگر نیز به‌زودی شروع خواهد شد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: 
جشنواره عمار امیدی برای دلسوزان انقلاب
وی با اشاره به اینکه ۱۰ سال از عمر جشنواره عمار گذشته و این جریان اجتماعی در کشورمان جوانه‌زده است، تأکید کرد: امروز در مرحله‌ای قرار داریم که برای علاقه‌مندان فرهنگ انقلاب اسلامی نقطه شورانگیزی ایجاد شده است. روزی که جشنواره عمار در سال ۱۳۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد این جریان بتواند تا اینجا بیاید و ثبت شود و نقطه امیدی برای دلسوزان انقلاب اسلامی باشد. با این حال این جشنواره دهمین سال خود را پشت سر می‌گذارد.

مسئول سیاستگذاری جشنواره عمار راجع به عناوین این رویداد گفت: در جشنواره امسال بخش «همت مؤمنانه» مربوط به حوزه جنگ اقتصادی است. همچنین بخش «ملت قهرمان» را داریم که چند سالی است در جشنواره عمار دنبال می‌شود؛ با توجه به آسیب‌شناسی کارشناسان سینمایی در مدتی که کشورمان پرقهرمان‌ترین عرصه‌های خود را پشت سر می‌گذارد با سینمایی بی‌قهرمان یا ضدقهرمان روبه‌رو هستیم. بر همین اساس دوربین‌های مستندسازان انقلابی به سمت قهرمانان ملت رفته است. البته نه کسانی که نام و نشان پیدا کرده‌اند، بلکه همه کسانی که در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر جلوه‌های فرهنگی، مذهبی و ملی ما در آنان ظهور پیدا کرده است.

جلیلی با اشاره به اینکه در کنار این بخش‌ها، بخش پایش و پالایش اجتماعی را که همان نقد درون‌گفتمانی است، داریم و در این بخش آثار خوبی به دستمان رسیده، اظهار داشت: آثاری که ممکن است عده‌ای از دیدنش خوش‌شان نیاید و آن را نپسندند، اما معتقدیم که باید بخشی را به امر به معروف و نهی از منکر و نقد درون‌گفتمانی اختصاص بدهیم. در حوزه حافظه ملی؛ چه تاریخ سیاسی معاصر و چه تاریخ اجتماعی آثار خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که آن‌ها را خواهید دید. علاوه بر این بخش رؤیای ایرانی را در جشنواره عمار گنجانده‌ایم. متأسفانه هرچقدر پیشرفت می‌کنیم به نظر می‌رسد که وجوه آن در سینمای ما خالی‌تر می‌شود. قاتل‌ها، قاچاقچی‌ها، مفسدان و... سهم خود را در سینمای ما دارند، اما دانشمندان ایرانی هیچ سهمی ندارند. در ۲۰ سال گذشته به یاد ندارم که هیچ فیلمی راجع به تلاش دانشمندان ما بر پرده سینما رفته باشد.

سر «دستکش ننه‌عصمت» دعواست
مسئول سیاستگذاری جشنواره عمار ادامه داد: ما توجه به پیشرفت‌های علمی را در جشنواره عمار آغاز کرده‌ایم و امیدواریم جشنواره عمار این خط را بشکند و شاهد جلوه‌های افتخار‌آمیز ایران اسلامی باشیم. خوشحالم کسانی که سال‌ها پیش فقط در جشنواره عمار دیده می‌شدند، توانستند آثار خود را به دیگر جشنواره‌ها نیز تحمیل کنند. شما در هر جشنواره سینمایی کشور که پا بگذارید کسانی را می‌بینید که با جشنواره عمار شروع کردند و اکنون با پیشرفت در دیگر جشنواره‌ها حضور دارند.

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر رقم بودجه جشنواره با تأکید بر اینکه جایزه جشنواره عمار اکنون به اندازه یک ربع سکه هم نیست، افزود: سال گذشته این جایزه یک کارت ۷۰۰ هزار تومانی بود که تا صبح روز اختتامیه تهیه نشده بود و باید بگویم که آقای بامروت پول رهن خانه‌اش را گذاشت و این هدیه‌ها را تهیه کرد. علاوه بر این جایزه‌ای که در این جشنواره بر سر آن دعواست «دستکش ننه‌عصمت» است. معتقدم که اگر می‌خواستیم از روز اول برای رسیدن به چنین ترازی بر اساس مباحث مالی پیش برویم، شکست می‌خوردیم. بعضی سال‌ها مجلس بودجه‌ای برایمان تصویب می‌کرد و ما از آن استفاده می‌کردیم و در بعضی سال‌ها از نهاد‌هایی مثل وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات کمک می‌گرفتیم.

من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم جشنواره عمار را از نظر اقتصادی بررسی کنیم باید امکاناتی را که مردم برای آن آورده‌اند، لیست کنیم؛ برای مثال در شهر‌های مختلف بدون آنکه ریالی هزینه کنیم عده‌ای از مردم داوطلبانه امکانات شخصی خود را در اختیار اکران‌ها می‌گذاشتند. کار عمار در مرحله اول ایجاد پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب اسلامی بود، هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که وارد پیوست اقتصادی شده‌ایم و تبدیل مخاطب به مشتری را دنبال می‌کنیم. فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» تجربه بسیار خوبی در این زمینه است. اگر به آمار‌های فروش فیلم‌های سینمایی نگاه کنید، می‌بینید که زیر ۵ درصد مردم به سینما می‌روند، خیلی از آنان مشکل اقتصادی هم ندارند، پس دلیل این موضوع چیست؟ چرا مردم سینما را در سبد فرهنگی خود نمی‌گذارند؟ ما با جشنواره عمار تلاش می‌کنیم که بقیه مردم را به سینما بکشانیم. وحید جلیلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نکوداشت‌های این دوره از جشنواره گفت: دو نکوداشت اصلی خواهیم داشت؛ اولی تجلیل از استاد محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت است و همچنین مراسم تجلیل ویژه از کاری استثنایی به نام سریال گاندو را خواهیم داشت. این سریال از نقاط قوت صداوسیما بود که توسط عده‌ای بایکوت شد، اما در جشنواره امسال از دست‌اندرکاران آن تجلیل خواهیم کرد.

«عمار» به دنبال حرف دل مردم است
نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره مردمی عمار نیز در بخشی از این برنامه گفت: به نظرم تفاوت جشنواره عمار با بقیه جشنواره‌ها مشخص است. شخصاً از فیلم‌های این جشنواره در برنامه‌های خودم استفاده کرده‌ام. من معتقدم که جشنواره عمار شخصیت خاص خود را دارد و به دنبال حرف‌های دل مردم است. این موضوع اکنون و پس از گران شدن بنزین حساس‌تر نیز شده و منتظرم ببینم که فیلمسازان ما کجایند و تا سال آینده چه چیزی خواهیم داشت. او تأکید کرد: به نظرم داخل کشورمان نیاز به سیستم پالایش داریم که مستندسازی یکی از قوی‌ترین ابزار‌های آن است؛ مستندسازی بی‌ترمز و جهادی که در بعضی فیلم‌های جشنواره عمار دیده می‌شود، در حالی که همین فیلم‌ها به جشنواره‌های دیگر راه داده نمی‌شوند. این شخصیت جشنواره عمار شخصیت خاصی است، رشد کرده و امیدوارم به همین شیوه رشد کند؛ حساس باشد و با همین حساسیت باعث ایجاد تحولاتی در تلویزیون شود و نفس تازه‌ای در صداوسیما بدمد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار