کد خبر: 981994
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
سخنگوی وزارت خارجه:
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: زندانیان آمریکایی در ایران مشخص هستند که جرایم آن‌ها امنیتی و جاسوسی است و تعدادی از اتباع ما که گروگان محسوب می‌شوند، بنا به اتهامات واهی در زندان هستند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در ابتدای نشست خبری خود درگذشت زهرا عبدالمحمدی، خبرنگار پارلمانی فارس را تسلیت گفت و برای خانواده او از خداوند طلب صبر کرد.

وی در حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق آیا اخیرا تماس و یا دیداری بین مقامات ایران و عراق صورت گرفته است یا نه؟ گفت: روابط ایران با کشور‌های همسایه خود از جمله عراق روابط خوب و مستحکمی است و تماس‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است. اگرچه ما از آنچه که درباره سرکنسول‌گری ایران در نجف اتفاق افتاد دلخور و گلایه‌مند هستیم، ولی روابط دو کشور روابطی محکم و پابرجاست.

وی گفت: چندی پیش شاهد تماس تلفنی آقای ظریف و همتای عراقی‌شان بودیم و در نشست دوحه نیز دبیر شورای امنیت عراق با آقای ظریف دیدار و گفتگو کردند.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است، گفت: ما چشم‌انداز خوبی برای گسترش تعاملات با عراق می‌بینیم و معتقدیم که این اتفاقات گذرا است و ثبات و آرامش به این کشور با تدبیری که بین مقامات عراقی و مردم این کشور وجود دارد، باز می‌گردد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره دخالت‌های آمریکا در تحولات عراق گفت: ما هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد می‌کنیم. به آمریکایی‌ها نیز توصیه می‌کنیم که در امور داخلی عراق دخالت نکنند. مردم عراق مردمی آگاه و بالغ هستند که می‌توانند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند؛ بنابراین بهتر است آمریکایی‌ها خود را از تحولات عراق کنار بکشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان آغاز به کار و فعالیت سفیر جدید ایران در روسیه نیز گفت: استوارنامه دکتر کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه صادر شده است. ایشان روز گذشته نیز با رئیس جمهور دیدار کردند و در چند روز آینده عازم محل مأموریت خود خواهند شد.

موسوی ادامه داد: دستور کار اصلی ایشان حفظ، گسترش و تعمیق روابط خوب دو کشور ایران و روسیه است و انشاءالله با توجه به توانمندی‌هایشان این مأموریت را به خوبی انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد: در اینجا لازم می‌دانم از زحمات سفیر منحصر به فرد، پرتلاش و عالم‌مان آقای دکتر سنایی که روابط دو کشور را در سطح بسیار خوبی ارتقاء دادند تشکر و برایشان آرزوی موفقیت کنم.

وی ادامه داد: روابط ایران و روسیه روابطی متوازن، خوب و سنتی است. ما منافع و دشمنان مشترک داریم و عده‌ای بدخواه این روابط هستند، ولی دو طرف به این موضوع توجه نمی‌کنند و اراده مقامات دو کشور گسترش روابط است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر عقب‌نشینی روسیه از انجام وظایف خود در بحث تاسیسات فردو و اینکه گفته می‌شود این موضوع مربوط به بحث تحریم‌های آمریکا علیه ایران است گفت: استباط ما عقب نشینی نیست بلکه یک مشکل فنی است و قابل حل است.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت آمریکا تا دقایق آخر از موضوع مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا و مذاکراتی که در این زمینه در حال انجام بوده است بی‌خبر بوده و گویی مذاکراتی در این چارچوب بین آقای روانچی نماینده ایران در سازمان ملل و یک سناتور سابق آمریکایی انجام شده است و دولت آمریکا در دقیقه آخر به این روند پیوسته است، گفت: ما مذاکرات اصلی در این زمینه را با دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران انجام دادیم و پیگیری‌ها در این چارچوب بوده است. ایران به این مسئله از بُعد انسان‌دوستانه نگاه کرد، ولی اینکه ایده اصلی از کجا استارت خورده است را در مورد آن اظهار نظری ندارم. هیچ پیام و گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در این زمینه انجام نشد. سوئیس واسطه بود و این امر به ثمر رسید.

وی همچنین در همین چارچوب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برایان هوک در گفت‌وگویی مدعی شده که "دیپلمات‌های ایران در زوریخ سوئیس گفته‌اند که مایل به مذاکره هستند، ولی رهبر ایران چنین اجازه‌ای را نداده است"، گفت‌: اگر استنباط برایان هوک از همه مسائل این گونه باشد که واویلا است.

موسوی ادامه داد: تصمیم‌گیری در عرصه سیاست خارجی ایران ساختارمند و نظام‌مند است و ما یک کل واحد هستیم و براساس یک سیاست واحد عمل می‌کنیم و به نظرم در بسیاری از کشور‌ها چنین رویه‌ای جاری است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر عمران‌خان به عربستان به منظور تلاش برای کاهش تنش در منطقه از جمله بین ایران و عربستان و اینکه آیا ایران از نتایج این سفر اطلاعی دارد یا نه، گفت: هنوز چیزی به ما اعلام نشده است، ولی از کلیاتی که در این زمینه مطرح شده ما استقبال می‌کنیم. ما اختلاف بین کشور‌های اسلامی را مضر جهان اسلام و مسلمانان می‌دانیم و معتقدیم که اشخاص، کشور‌ها و رژیم‌های ثالثی هستند که از هرگونه اختلاف بین کشور‌های جهان اسلام و مسلمانان استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: دست دوستی ایران به سمت کشور‌های اسلامی و منطقه همچنان دراز است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هفته گذشته نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد و به نظر می‌رسد که یکی از بحث‌های محوری در این اجلاس بررسی پیشنهاد طرح صلح هرمز از سوی ایران بوده است، آیا خبری از نتایج این بررسی و جزئیات آن دارید و آیا در مورد نتایج این بررسی‌ها به ایران اطلاعی داده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: ما خبر رسمی در این زمینه نداریم. بیانیه این شورا آن را نشان نمی‌دهد. برخی از کشور‌های عضو این شورا دید مثبتی به این طرح دارند و برخی دیگر از کشور‌های عضو اصرار دارند که رویه گذشته خود را ادامه بدهند.

موسوی تأکید کرد: ایران با حسن نیت پیشنهاد خود را مطرح کرده و بر آن پافشاری می‌کند.

وی افزود: ما آماده همکاری با کشور‌هایی هستیم که در چارچوب این طرح به آن‌ها نامه دادیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مخالفان پیوستن ایران به FATF در داخل کشور معتقدند که اگر ما به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم همچنان در لیست سیاه این گروه باقی خواهیم ماند و نظر وزارت خارجه در مورد این موضوع چیست؟ خاطر نشان کرد: ما نظرات وزارت خارجه را در این زمینه به صورت شفاف بیان کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم پیوستن به FATF و عمل به کنوانسیون‌های مرتبط با آن که FATF همه کشور‌های عضو را ملزم به اجرای آن کرده به نفع ماست نه به ضرر، خاطر نشان کرد: اگر اکشن پلن FATF را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که ما عملا خیلی از موارد آن را عمل می‌کنیم، چون ایران نه اهل پولشویی است و نه حمایت مالی از تروریسم و وقتی که ما در همین چارچوب عمل می‌کنیم مناسب است به کنوانسیون‌های مربوط به آن نیز بپیوندیم.

موسوی افزود: امیدوارم که دوستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر ارگان‌ها مصلحت کشور در این زمینه را به درستی تشخیص بدهند.

این دیپلمات افزود: در مورد این موضوع بحث مبادلات بانکی و مالی ما با کشور‌های جهان از جمله کشور‌های دوست مطرح است. کشور‌های دوست به ما اعلام کردند که اگر ایران به این روند نپیوندند و چنین موضوعی محقق نشود نمی‌توانند با بانک‌های ایرانی کار کنند و این به نفع ما نیست و باعث فشار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: همان طور که گفتم وزارت خارجه نظر شفاف خود را در این زمینه مطرح کرده است. باید ببینیم که دوستان چه تصمیمی می‌گیرند. آن‌ها هر تصمیمی بگیرند ما تابع آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه نمی‌تواند که از شورای اقتصادی سران سه قوه بخواهد که در مورد FATF و پیوستن ایران به این موضوع تصمیم‌گیری کند تا از بن‌بستی که در این ارتباط بوجود آمده خارج شویم، تصریح کرد: من نظر شفاف وزارت خارجه را در مورد بحث FATF مطرح کردم. البته این موضوع بیشتر یک مسئله اقتصادی است تا سیاست خارجی. عدم پیوستن ایران به این روند موانعی را بر سر مبادلات مالی و بانکی ایران با کشور‌های دنیا و حتی کشور‌های دوست بوجود می‌آورد چرا که آن‌ها وارد این مکانیزم شده‌اند و مقررات مربوط به آن را پذیرفته‌اند. طبق آن مقررات وقتی می‌خواهند با بانکی کار کنند بررسی می‌کنند که آیا بانک‌های متناظر آن‌ها به این روند پیوسته است یا نه، تا در معرض مشکل یا مسئله‌ای قرار نگیرند.

وی ادامه داد: ما خیلی نگرانی نداریم که با پیوستن ایران به FATF اتفاق بدی رخ دهد. ما یک جایی می‌توانیم براساس شرایط خود عمل کنیم و با پیوستن به این روند برخی از اتهامات واهی که به ایران زده می‌شود را خنثی کنیم و این زمینه را فراهم کنیم که تجار ما روند تجار خود با سایر کشور‌ها را به پیش ببرند و براساس ضوابط عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایران گروهی را برای مذاکره به عربستان اعزام کرده و عربستان نیز به صورت مخفیانه در تلاش است که اختلافات خود با ایران را حل کند، گفت: گفتگو‌های رسمی ما با عربستان در چارچوب بحث حج عمره بوده که اخیرا انجام شده و من اطلاعی ندارم که گفت‌وگوی دیگری انجام شده است و به احتمال زیاد چنین چیزی وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت برخی از کشور‌ها تلاش کرده‌اند که گفتگو‌هایی را بین ایران و عربستان انجام دهند و با حسن نیت در این زمینه عمل کرده‌اند، گفت: ایران از این موضوع استقبال کرده، ولی ما گاهی اوقات شاهد رفتار‌های دوگانه از سوی مقامات عربستانی هستیم و اظهارات آن‌ها با روح کلی آنچه که ما و برخی از کشور‌ها با حسن نیت در پیش گرفته‌ایم سازگاری ندارد.

موسوی ادامه داد: عربستان سعودی باید به رفتار دوگانه خود خاتمه دهد و یقین داشته باشد که امنیت در منطقه از طریق درخواست برای حضور بیگانگان در منطقه و انباشت سلاح حاصل نمی‌شود. ما امیدواریم که عربستان و کشور‌های منطقه دست دوستی که از سوی ایران دراز شده است را بفشارند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سفر آقای روحانی به ژاپن با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است، گفت: ارتباط ما با سایر کشور‌ها ارتباطی با کشور‌های ثالث ندارد و امیدواریم که کشور‌های دوست ما روابط ما با خودشان را به چراغ سبز و یا زرد بقیه کشور‌ها گره نزنند. ما کشور‌های مستقلی هستیم و ایران همواره خواهان گسترش روابط خود با کشور‌های دوست خود از جمله ژاپن بوده است.

موسوی همچنین در مورد گام بعدی ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با توجه به فرصت باقی مانده گفت: در خصوص گام بعدی در حال بررسی هستیم و ما ابراز امیدواری می‌کنیم که در فرصت باقی مانده اروپایی‌ها به تعهدات خود به صورت جدی عمل و در راستای انجام آن حرکت کنند.

وی گفت: ببینیم که در چند روز آینده شرایط چگونه خواهد بود سپس در مورد گام بعدی و مطالب مرتبط با آن اطلاع‌رسانی و اظهار نظر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه انجام تعهدات خود مربوط به فردو را متوقف کرده است و در این زمینه دو روایت مطرح شد؛ یک روایت این بود که این مسئله بر اثر یک مشکل فنی است و روایتی دیگر این بود که این تصمیم را روس‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکا گرفته‌اند و مسکو در حال بررسی تحریم‌های آمریکا در مورد این قضیه است، گفت: استنباط ما عقب‌نشینی نیست، مشکل فنی است و نکته‌ای که در این زمینه مطرح شده است را به رسمیت می‌شناسیم و آن را تأیید می‌کنیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی این موضوع هستند. همزمانی دو اقدام فنی در فردو در این زمینه موثر بوده و در حال بررسی این موضوع هستند و این موضوع قابل حل است.

وی ادامه داد: در آخرین جلسه از کمیسیون مشترک برجام همه کشور‌های حاضر در کمیسیون تأکید کردند که تحریم‌های آمریکا عامل بی‌ثباتی و کاهش تعهدات ایران در برجام است. آن‌ها در واقع تأکید کردند که علت وضعیت موجود آمریکا و خروج این کشور از برجام است و به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه رسمیت نمی‌دهند.

موسوی همچنین در مورد اخبار منتشر شده درمورد راه‌اندازی کانال بشردوستانه سوئیس بین ایران و این کشور و اجرایی شدن آن ظرف یک ماه آینده گفت: من اسم این موضوع را بشردوستانه نمی‌گذارم. ما برای ادامه تجارت اقتصادی و بازرگانی خود با کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌های همسایه و دوست مکانیزم‌های دوجانبه‌ای طراحی کرده‌ایم که معاملات بانکی و مالی در این چارچوب انجام شود و آنچه که شما اشاره کردید در این راستا است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما اعلام کرده‌ایم که با هر کشوری که آماده است می‌توانیم براساس این مدل دوجانبه و حتی بحث تهاتر و استفاده از ارز‌های ملی کشور‌ها عمل کنیم و در این زمینه آمادگی داریم و در مورد سوئیس نیز آنچه که مطرح شده در این چارچوب است.

وی همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده به نقل از وزیر نیرو در ارتباط با اخذ وام از سوی ایران از روسیه گفت: بحث اخذ وام مطرح نیست بلکه تأمین اعتبار برای انجام پروژه‌های مشترک است و این موضوع در همین چارچوب بوده است و همان طور که گفتم بحث وام نیست.

موسوی همچنین در مورد تحولات اخیر در عراق نیز گفت: برخی از تحولاتی که در عراق رخ داده خوشایند مردم عراق و دوستداران این کشور نبوده و نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم، ولی تحولاتی که در حال رخ دادن است را دنبال می‌کنیم و همان طور که مطلع هستیم در مواردی این اتفاقات علیه ایران بود از جمله حمله به مکان‌های دیپلماتیک ایران رخ داد.

وی ادامه داد: امیدواریم که با تمهیدات مقامات عراقی گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های دینی و مذهبی این کشور بار دیگر ثبات و آرامش به این کشور دوست و همسایه بازگردد.

موسوی همچنین در مورد فشار‌های آمریکا به برخی از کشور‌ها از جمله ایتالیا در ارتباط با تحریم هواپیمایی ماهان گفت: ما از کشور‌های دوست انتظار داریم که تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا را نپذیرند و این کشور‌ها را به رعایت مر قانون و مقررات بین‌المللی و دوری گزینی از یک جانبه‌گرایی آمریکا توصیه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تحولات اخیر در انگلستان و تأکید ایران بر انجام تعهدات این کشور در برجام گفت: من همان طور که در نشست خبری خود در تبریز گفتم تأکید بر این داریم که انگلیس به عنوان یک عضو برجام باید به تعهدات خود عمل کند و رفت و آمد دولت‌ها و تحولات داخلی این کشور نباید بر تعهدات انگلیس بر برجام اثر بگذارد و آنچه که در مورد انگلیس به ما مربوط است این است که این کشور به تعهدات خود در برجام در مورد ایران عمل کند.

موسوی همچنین در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه هفته آتی وزیر خارجه هند برای شرکت در کمیسیون اقتصادی مشترک تهران و دهلی نو به تهران سفر می‌کند، گفت: همچنین قرار است رئیس جمهور به دعوت نخست وزیر مالزی برای شرکت در نشستی که به ابتکار آقای مهاتیری محمد برگزار شده به این کشور سفر کند.

وی همچنین با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به ژاپن نیز در حال برنامه‌ریزی است و پس از قطعی شدن، از سوی دوستان در ریاست جمهوری در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود، گفت: ایران و ژاپن دو دوست قدیمی هستند و ژاپن به عنوان یک کشور مهم یکی از مشتریان عمده ایران در زمینه انرژی بوده و هست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در چارچوب روابط دو کشور چندی پیش شاهد سفر نخست وزیر ژاپن به ایران بودیم و طبیعی است که رئیس جمهور ایران نیز به این کشور سفری داشته باشند. این سفر در حال نهایی شدن است و همان طور که گفتم پس از نهایی شدن در این زمینه از سوی دوستان در ریاست جمهوری اطلاع رسانی می‌شود.

موسوی گفت: ایران و ژاپن علاوه بر اهدافشان جهت گسترش روابط دو جانبه دارای دیدگاه‌هایی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل هستند و در این سفر در صورت نهایی شدن علاوه بر مسائل دو جانبه در مورد مهم‌ترین مسائل منطقه، شرق آسیا و همچنین موضوعات برجامی بین مقامات دو کشور بحث و گفتگو انجام می‌شود.

وی همچنین در مورد بیانیه چند روز پیش دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر اینکه دانشمندان و محققان ایرانی تا آنجا که امکان دارد حتی در صورت داشتن روادید و دعوت‌نامه به آمریکا سفر نکنند، اظهار کرد: وزارت خارجه ایران بر حسب وظایف ذاتی خود به اتباع ایران در مورد سفر به دیگر کشور‌ها توصیه‌هایی را ارائه می‌کند که در مورد سفر به آمریکا نیز اخیرا توصیه‌هایی را اعلام کرده و به دانشمندان ایرانی و محققان اعلام کردیم در سفر به آمریکا حتی اگر دعوت‌نامه و یا ویزا داشته باشند قدری محتاطانه عمل کنند و تا آنجا که امکان دارد این سفر را انجام ندهند.

سخنگوی وزارت خارجه در همین راستا به برخورد آمریکایی‌ها با مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی اشاره کرد و گفت: ایشان با دعوت‌نامه به آمریکا سفر کرده بودند، ولی در هنگام ورود به اتهامات غیرقانونی و واهی بازداشت شدند و به صورت غیرقانونی چهار ماه در زندان بودند. طبیعی است که ما نگران اتباع خود باشیم و به آن‌ها توصیه کنیم که از سفر‌های غیرضرور به این کشور و همچنین کشور‌هایی که رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و اخلاق جایی ندارد، پرهیز کنند.

موسوی گفت: در مورد جا‌های دیگر نیز اگر دانشمندان و محققان ما احساس کنند که امنیت و آزادی رفت و آمد آن‌ها و همچنین پیشبرد اهداف علمی‌شان به خطر می‌افتد باید در مورد سفر به آن کشور‌ها تصمیم‌گیری و با دقت در این گونه موارد عمل کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در چارچوب طرح صلح هرمز ایران قرار است با کشور‌های منطقه در ارتباط با ادعا‌های آن‌ها در مورد جزایر سه گانه ایران گفتگو و رایزنی کند با توجه به اینکه تاکنون چندین بار امارات در مورد این جزایر ادعا‌هایی را مطرح کرده و برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز از این ادعا حمایت کرده‌اند، خاطر نشان کرد: همه می‌دانند که جزایر سه گانه متعلق به ایران است. این موضوع ثابتی است و ادعا‌های آن‌ها در این زمینه واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما انتظار داریم که آن‌ها دست از برخی ادعا‌های واهی خود در این زمینه بردارند و این موضوعی نیست که ما آن را بخواهیم در مذاکرات مطرح کنیم. این یک موضوع مسلم و مشخصی است و همان طور که گفتم ادعا‌های آن‌ها تغییری در واقعیت ایجاد نمی‌کند.

موسوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارزیابی وزارت خارجه از عملکرد مجلس در حوزه دیپلماسی پارلمانی گفت: خوشبختانه در این دوره مجلس به ریاست آقای لاریجانی شاهد تحرکات دیپلماتیک خوبی در سطح مجلس و کمیسیون امنیت ملی مجلس بودیم. ما از اقدامات مجلس در پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و توجه آن‌ها به موضوع سیاست خارجی سپاسگزاریم. امیدواریم که این اقدامات ادامه داشته باشد و مجلس آینده نیز در بحث سیاست خارجی فعال‌تر حاضر شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت سند جامعی که قرار بود بین ایران و افغانستان به تصویب برسد، گفت: تدوین سند جامع بین ایران و افغانستان در حال نهایی شدن است. مذاکرات نهایی در این زمینه ادامه دارد. البته هنوز به جمع‌بندی نرسیده و به نظر می‌رسد با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مقداری گفتگو‌ها در این زمینه به تعویق افتاده است. احتمال می‌دهم که بعد از اعلام نتایج انتخابات دو طرف پیگیر طرح نهایی این سند شوند تا این سند نهایی و به امضاء مقامات دو کشور برسد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری آمریکا در عرصه جهانی از جمله ایجاد مانع در صدور دارو و مواد غذایی به ایران توسط دیگر کشورها، گفت: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که کارنامه آمریکایی‌ها مشحون از نقض حقوق بشر است و ما دست آمریکایی‌ها را در بسیاری از موارد که نقض حقوق بشر انجام شده به صورت آشکارا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه آن‌ها به اسم حقوق بشر در امور داخلی کشور‌ها دخالت می‌کنند، گفت: آن‌ها مدعی هستند که کالا‌های انسانی از جمله دارو و غذا جزو تحریم‌ها علیه ایران نیست، ولی به نحوی عمل می‌کنند که راه‌ها برای ورود این کالا به ایران بسته شود و غذا و دارو به ایران نرسد. آن‌ها در حالی این تروریسم اقتصادی را انجام می‌دهند که ادعای حمایت از ملت ایران را نیز دارند که این ادعا صد درصد ریاکارانه است.

موسوی همچنین در مورد تجمع اخیر برخی از دانشجویان در برابر وزارت خارجه در ارتباط با پیگیری وضعیت شیخ زکزاکی از سوی این وزارتخانه اظهار کرد: ما حمایت از همه مسلمانان در جهان را جزو وظایف خود می‌دانیم و با توجه به اتفاقاتی که در نیجریه برای علامه زکزاکی رخ داده است همه نهاد‌هایی که در این زمینه مسئول بوده‌اند و یا دغدغه داشته‌اند نگرانی‌های خود را به وزارت خارجه منتقل کرده‌اند. وزارت خارجه نیز در چهارچوب رایزنی‌ها و تعاملات خود پیگیر وضعیت شیخ زکزاکی است تا وضعیت ایشان بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت شیخ زکزاکی در این چهارچوب بوده که وضعیت ایشان بهتر شود ادامه داد: باید توجه داشت که همه کار دست ما و دوستان ما نیست. طرف مقابل نیز نکات و شرایطی را مطرح می‌کند، ولی همانطور که گفتم ما تلاش خود را برای بهبود وضعیت ایشان انجام می‌دهیم و تمایل داریم دیگر کشور‌های مسلمان نیز اگر اقدامی از دستشان بر می‌آید برای بهبود وضعیت ایشان و دیگر مسلمانان در دیگر کشور‌ها که تحت فشار هستند انجام دهند.

این دیپلمات همچنین در مورد اظهارات اخیر منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه ما فشار حداکثری را جایگزین جنگ کرده‌اند و بر اگر ایران به شروط آن‌ها عمل کند حاضر به رفع تحریم‌ها هستند، گفت: آقای منوچین گفتار‌ها و سیاست‌های اشتباه خود و دیگر دولتمردان آمریکایی را بیان کرده است. او گفته است که تحریم جایگزین جنگ است. در حالیکه تحریم خود جنگ است. یک جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است و بدتر از جنگ است.

وی گفت: حرف‌هایی که آن‌ها مطرح کرده‌اند بیهوده و گزاف است. بعد از خروج از برجام فکر می‌کردند با فشار حداکثری می‌توانند خواسته‌های خود را به پیش ببرند، ولی به نتیجه نرسیدند. در همین چهارچوب فشارهایشان علیه ایران را افزایش دادند و شروط ۱۲ گانه‌ای را مطرح کردند. پس از مدتی رئیس جمهور آن‌ها آمد و یک شرط گذاشت بعد مقامات دیگر این کشور اظهارنظر‌های دیگری مطرح کردند؛ بنابراین ما یک بلاتکلیفی و سردرگمی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران مشاهده می‌کنیم. در واقع آن‌ها خودشان نیز در مورد سیاست‌شان در مورد ایران بلاتکلیف هستند. حرف‌هایی که آن‌ها مطرح می‌کنند تکراری و بیهوده است.

موسوی ادامه داد: ما گفته‌ایم که خروج آمریکا از برجام غیرقانونی است و آن‌ها بر اساس توهماتی که داشته‌اند این اقدام را انجام داده‌اند. ما معتقدیم بازگشت آمریکا به تعهداتش در برجام تنها راه حل است و هیچ راه حلی جز این در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین در مورد انتشار برخی اخبار در مورد احتمال تحریم خریداران آب سنگین ایران گفت: کشور‌های عضو برجام تعهداتی را نسبت به ایران دارند و آن‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و استنباط ما این است که آن‌ها به تحریم‌های آمریکا در این زمینه رسمیت نمی‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در چهارچوب کانال مالی که سوئیس بین ایران و خود ایجاد خواهد کرد دو شرکت دارویی در آمریکا از وزارت خزانه داری این کشور مجوز گرفته اند که در چهارچوب این کانال مالی به ایران دارو بفرستند و آیا شما از این موضوع اطلاعی دارید، گفت: من از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم، ولی بر اساس تجربه قبلی ممکن است که آمریکایی‌ها برای این شرکت‌ها نیز موانعی ایجاد کنند گرچه امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران نمی‌تواند از ظرفیت خود برای حل مشکلات در سوریه از جمله مسائل کرد‌ها که در شمال سوریه وجود دارد استفاده کند. با توجه به تجربیاتی که پیش از این در مورد حل مسئله کرد‌ها با دولت عراق داشته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هر کمکی از دستش برای بازگشت آرامش به کشور‌های دوست برآید انجام می‌دهد، کوتاهی نمی‌کند اگر از ما در این زمینه کمکی بخواهند ما با دید مثبت وارد موضوع می‌شویم. کما اینکه در مذاکرات و دیدار‌هایی که داشته‌ایم حسن نیت ایران احراز شده است. ما به هر شکلی آماده کمک به کشور‌های همسایه خود هستیم که برای بازگشت ثبات و آرامش در منطقه از ما تقاضای کمک کند. البته همانطور که گفتم به شرطی که از ما درخواست شود و ما نیز با نظر مثبت این درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و احتمال تکرار آن نیز گفت: کمتر از سه هزار نفر از اتباع ایران به خاطر جرایم مختلف در کشور‌های دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشور‌های دیگر به جرایم گوناگون در زندان‌های ما هستند. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به خاطر مسائل انسانی ایجاب کند که ما تبادل انجام دهیم، آماده این کار هستیم. متاسفانه تعداد بسیاری از اتباع ما به خاطر همراه داشتن برخی قرص‌ها و عدم رعایت قوانین کشور مقابل سال‌ها در زندان بوده‌اند که مورد تبادل قرار گرفتند.

موسوی ادامه داد: آماده تبادل هستیم؛ توپ در زمین آمریکا است. زندانیان آمریکایی هم در ایران مشخص هستند که جرایم آن‌ها امنیتی و جاسوسی است و تعدادی از اتباع ما که گروگان محسوب می‌شوند، بنا به اتهامات واهی در زندان هستند.

وی درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره کشتی سانچی و عدم همکاری چین، نیز گفت: موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد. شرکت ملی نفتکش ایران مسئول پیگیری این پرونده است و اقداماتی هم انجام دادند. شایعات اخیر مطرح شده با واکنش این شرکت روبه‌رو شد و آن‌ها تکذیب کردند.
منبع: ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
ظاهرا"دولت امید وار به کدخدا توپ بازیهای زیادی با کدخدادارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار