کد خبر: 981058
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
ثبت‌نام ۷۹۴ داوطلب نمایندگی مجلس در آذربایجان‌شرقی
رئیس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی از نام‌نویسی ۷۹۴ داوطلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۳ حوزه انتخابیه استان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ هزار نفر در برگزاری این انتخابات در استان دخیل هستند.
علیار راستگو، با قدردانی از انعکاس مناسب اخبار ثبت‌نام داوطلبان در رسانه‌های استان، اظهار داشت: انتظار داریم رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات نقش‌آفرین باشند.

وی، از ثبت‌نام ۷۹۴ نفر داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۳ حوزه انتخابیه استان خبر داد و گفت: ثبت‌نام ۴ نفر دیگر در سامانه وزارت کشور نهایی نشده و در صورت نهایی شدن ثبت‌نام این افراد، اسامی آن‌ها به فهرست ۷۹۴ داوطلب افزوده می‌شود.

راستگو با بیان اینکه ۸۳ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان، زن هستند، ادامه داد: ثبت‌نام بانوان در این دوره نسبت به دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ۲۸ درصد افزایش یافته و یازده درصد از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهد.

رئیس ستاد انتخابات استان در ادامه تعداد داوطلبان ثبت‌نام‌کننده از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر را ۳۳۶ نفر اعلام کرد و ادامه داد: بعد از مرکز استان، بیشترین ثبت‌نام داوطلبان از حوزه‌های انتخابیه مرند و جلفا، میانه و اهر و هریس و کمترین ثبت‌نام نیز از حوزه انتخابیه بناب بوده است.

راستگو تصریح کرد: به‌طور میانگین، ۴۱ نفر در استان و ۵۶ نفر در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به ازای هر کرسی نمایندگی استان در مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

وی به مدرک تحصیلی ثبت‌نام‌کنندگان نیز اشاره کرد و افزود: ۶۳۵ نفر از این تعداد  دارای مدرک فوق لیسانس، ۹۸ نفر دارای مدرک دکترای، ۲۰ نفر دارای مدرک حوزوی و ۱۶۸ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند که دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس، حائز یکی از دو شرط نمایندگی ادوار و یا ایثارگری هستند.
 
راستگو در مورد سوابق ثبت‌نام‌کنندگان هم سخن گفت و یادآور شد: ۳۲ نفر از کاندیداها، دارای سابقه نمایندگی ادوار مجلس هستند و ۱۷۲ نفر هم سابقه داوطلبی انتخابات مجلس را دارند.
 
وی با اشاره به اینکه گروه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال با ۱۸۹ نفر بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان را به خود اختصاص داده است، خاطر نشان ساخت: رده سنی ۷۱  تا ۷۵ سال هم با ۲ نفر کمترین ثبت‌نام‌ها را شامل می‌شود. ضمن اینکه در شغل‌های ثبت‌نامی، کارمند با ۳۰۴ نفر، بازنشسته با ۷۲ نفر، استاد دانشگاه با ۶۵ نفر، فرهنگی با ۶۱ نفر، پزشک با ۱۸ نفر و روحانی با ۱۲ نفر بیشترین شغل‌های ثبت‌نامی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ۴۶ حوزه انتخاباتی در ۲۱ شهرستان و ۲۵ بخش داریم، متذکر شد: در همه این حوزه‌ها هیأت نظارت و اجرایی تشکیل یافته و تمامی فرآیند‌های انتخاباتی اجرا می‌شود، اما ۱۳ حوزه ما مراکز حوزه انتخابیه است که هفت ماموریت بیش از سایر حوزه‌ها دارد که ثبت‌نام کاندیدا‌ها و بررسی صلاحیت‌ها از جمله آنهاست.
 
وی از آغاز روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها در هیات‌های اجرایی از ۱۷ آذر خبر داد و گفت: استعلام از مراجع چهارگانه ناجا، دادستانی، ثبت احوال و وزارت اطلاعات آغاز شده و باید در عرض پنج روز پاسخ استعلام‌ها را بدهند تا صلاحیت افراد بررسی شود.
 
راستگو با بیان اینکه در قانون انتخابات جدید هم برای کاندیدا‌ها و هم برای طرفداران قانون وجود دارد، ابراز داشت: بر اساس قانون انتخابات سال ۹۵، پوستر عکس نباید بیش از ۱۵*۱۰ باشد و بقیه اقلام انتخاباتی تا ابعاد ۵۰*۷۰ امکان انتشار دارد، اجازه راه‌اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی وجود ندارد و بلندگو‌های سیار خارج از ستاد‌های انتخاباتی تخلف محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار نفر عوامل دست‌اندرکار برگزاری انتخابات در آذربایجان‌شرقی خواهند بود، اضافه کرد: آموزش‌های لازم برای افراد حاضر بر سر صندوق‌ها آغاز شده و تا انتخابات ادامه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر