کد خبر: 981039
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان مطرح کرد:
فائزه تقی پور گفت : ورود رسانه های جدید رسانه های قدیمی را از بین نمی برد بلکه یا کاربری آن را کمرنگ می کند و یا تغییر خواهد داد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، فائزه تقی پور در همایش رونمایی از تازه های کتاب در حوزه رسانه که به همت فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از آسیب های جامعه امروزی تهدید فرهنگ نوشتاری و مکتوب است اظهار داشت: از شبکه های اجتماعی و رسانه های جدید به عنوان تهدیدی بر علیه فرهنگ مطالعه به عنوان رسانه گرم یاد می شود؛ زیرا خواننده کتاب می تواند پیام را با درگیر کردن چشم و ذهن به حافظه بلند مدت بسپارد و زمینه فعال شدن ذهن را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه کتاب می تواند خلاقیت و قدرت تحلیل را در مخاطب افزایش دهد ادامه داد: این ویژگی در کتاب و مطبوعات منحصر به فرد است و حتی دنیای مجازی این قابلیت را ندارد و با آمدن رسانه های جدید کتاب و مطبوعات کارکردهای ممتاز خود را حفظ کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با اشاره به اینکه مطالعه می تواند ارتباط کلمه با حافظه بلندمدت را برقرار سازد تصریح کرد: مطالعات تاریخی نشان می دهد که فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد که نمود آن کتابهای قدیمی است که در صندوقچه های مخملی نگهداری و گاهی همراه جهیزیه برای دختر سفارش نسخ خطی داده می شد.

وی با اعلام اینکه تا زمان ورود سینما و تلویزیون به ایران سرانه مطالعه بالا بود تصریح کرد: همواره با ورود رسانه های جدید به علت ایجاد تنوع، فاصله ای با رسانه بیشتر پدید می آید؛ اما این به این معنا نیست که آن رسانه کارکرد خود را از دست می دهد زیرا رسانه کتاب در زندگی ما دخالت مستقیم دارد و نمی توان از آن چشم پوشید.

تقی پور با استناد به «نظریه رسانه» تاکید کرد: ورود رسانه های جدید رسانه های قدیمی را از بین نمی برد بلکه یا کاربری آن را کمرنگ می کند و یا تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در منازل ما جانمایی برای رسانه کتاب در نظر گرفته نشده است گفت: دسترسی، قدرت تحلیل و ارزیابی از عوامل مهم سواد رسانه ای هستند که یکی از پارامترهای آن جانمایی است. اینکه رسانه کتاب باید در دسترس باشد و به راحتی در منزل و محل کار قابل دستیابی باشدیکی از فاکتورهای مهم سنجش سواد رسانه ای در هر جامعه ای است.

این محقق و پژوهشگر علوم ارتباطات با تاکید بر اینکه در طراحی فضای فیزیکی باید مجوزهای فرهنگی هم لحاظ شود اظهار داشت: جانمایی رسانه کتاب دسترسی به کتاب را تسهیل می کند. از سوی دیگر یکی از اتفاق هایی که این روزها کمرنگ شده، شیوه قرارگیری روزنامه خوانی است. این درحالی است که مطالعات نشان داده مادرانی که اهل مطالعه باشند و کتاب و روزنامه بخوانند تمایل کودکانشان به مطالعه کتاب افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه هزینه کتاب در مقایسه با اقلام دیگر ناچیز است و می تواند در سبد خانوار جای داشته باشد گفت: اگر محتوای کتاب غنی باشد در افزایش ترغیب افراد به مطالعه موثر خواهد بود.

به گفته این عضو هیات علمی علوم ارتباطات در انتشار و چاپ کتاب در حوزه رسانه با نوعی کم کاری و یا کار تکراری مواجه هستیم.

وی افزود: با معرفی کارهای جدید و نو می توان تولیدات بدیع را به جامعه شناساند. برگزاری جلسات رونمایی از کتاب می تواند اصحاب رسانه را با تازه های نشر آشنا کند و با بحث و گفتگو درباره کتابها می توان سطح دانش را در حوزه رسانه ارتقا بخشید.

تقی پور با اشاره به اینکه اصحاب رسانه به عنوان قشر فرهنگی در جامعه شناخته می شوند تصریح کرد: انتظار می رود که اصحاب رسانه و خبرنگاران در هر جامعه با مطالعه بیگانه نباشند زیرا یکی از راه های خوب نوشتن خوب خواندن است. این خواندن ضرورتا شامل کتابهای تخصصی هم نمی شود بلکه مطالعه کتاب های ادبیات داستانی، خاطره نویسی، رمان هم می تواند موثر واقع شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در شهر اصفهان زمینه های فرهنگی و هنری و تاریخی فراهم است رونمایی از تازه های کتاب با مشارکت اصحاب رسانه می تواند در رشد و توسعه فرهنگی شهر و کشور یاری رساند. هم افزایی اساتید دانشگاه و نخبگان جامعه در کنار اصحاب رسانه در اتصال حلقه مفقوده فرهنگی که سالهاست پدید آمده موثر خواهد بود.

گفتنی است؛ به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در مجتمع مطبوعاتی و با حضور اصحاب رسانه به صورت نمادین از چهار کتاب" حقوق رسانه های مجازی" اثر محمد طاهری، "افکار عمومی نوین" اثر محمدرضا حقیقی، "تبلیغات و تکنیک های ارتباطی" تالیف لیلا نیرومند، زمانه اباذری و "مطالعات رسانه در نظام یادگیری" ترجم

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار