کد خبر: 979571
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
همزمان با ادامه واکنش‌ها به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه که ماه گذشته از مرگ مغزی ناتو سخن گفته بود، رئیس شورای اتحادیه اروپا در روز آخر مسئولیتش زبان باز کرده است و از تمایل بلکه دعای رئیس‌جمهور امریکا برای فروپاشی این اتحادیه گفته و او را بزرگ‌ترین چالش علیه این اتحادیه توصیف کرده است تا مشخص شود اعتقاد به شکاف در میان متحدان اروپای غربی و امریکا محدود به امانول ماکرون نیست و دو سوی آتلانتیک به‌رغم همه لاپوشانی‌ها اختلافات چشمگیری دارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد تاسک، که دوره پنج‌ساله ریاست او بر شورای اتحادیه اروپا روز جمعه ٨ آذر خاتمه یافت، در مصاحبه با یک نشریه آلمانی گفت است: «برای اولین بار در تاریخ، با یک رئیس‌جمهور امریکا سر و کار داریم که صراحتاً مخالف یک اروپای متحد است، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مطلوب می‌داند و برای فروپاشی اتحادیه دعا می‌کند.»‌

به گفته دونالد تاسک، رئیس‌جمهوری امریکا صراحتاً اتحادیه اروپا را «دشمن تجاری» کشورش می‌داند و ارزش همکاری دفاعی ایالات متحده و اروپا در چارچوب سازمان ناتو را زیر سؤال برده است.

دونالد ترامپ از زمان آغاز به کار به عنوان رئیس‌جمهور امریکا منتقد روابط کشورش با کشور‌های اروپایی بوده و گفته است که هزینه همکاری دو طرف به طور منصفانه تقسیم نشده است. او مشخصاً اکثر کشور‌های اروپایی عضو پیمان ناتو را متهم کرده که به تعهدات مالی خود عمل نکرده‌اند که در نتیجه، فشار مالی غیرمنصفانه‌ای بر امریکا وارد شده است. دونالد ترامپ برگزیت را به نفع انگلیس دانسته و از بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور که متعهد به برگزیت است، حتی پیش از رسیدن به این مقام به طور علنی حمایت کرده است.

ماکرون: پشیمان نیستم
رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد، اظهاراتش مبنی بر اینکه ناتو دچار مرگ مغزی شده یک «بیدارباش مفید» برای اعضای ائتلاف ناتو بوده و به خاطر گفتن این حرف عذرخواهی نخواهد کرد.

ماکرون ۱۳ آذرماه از اینکه ترامپ به ترکیه اجازه مداخله در سوریه را داده بود، انتقاد کرده و آن را نشانه مرگ مغری ناتو خوانده بود. وی همان جا پرسیده بود که اگر بشار اسد تصمیم بگیرد به نیرو‌های ترکیه در سوریه جواب بدهد، باید اعضای ناتو از ترکیه حمایت کنند یا نه؟

به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، در کنار ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: سؤالاتی که من پرسیده‌ام سؤالات صریح و شفافی هستند که هنوز به آن‌ها پاسخی داده نشده است.

وی افزود: صلح در اروپا، وضعیت پس از انقضای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، روابط با روسیه، مسئله ترکیه و اینکه دشمن کیست؟ سؤالاتی هستند که هنوز به آن‌ها پاسخی داده نشده است. پس در نتیجه اجازه دهید در حال حاضر درباره مسائل تشریک هزینه‌ها و تشریک فشار مالی صحبت نکنیم. این بخش از اظهارات وی در واقع اشاره‌ای به مشاجره‌ای است که ترامپ آن را به راه انداخته است و اروپا را به به عدم پرداخت سهم واقعی خود در ناتو متهم کرده است.

ماکرون در ادامه گفت: شاید ما به یک بیدارباش نیاز داشتیم. من بسیار خوشحالم که این زنگ هشدار به صدا درآمد و بسیار خوشحالم که در حال حاضر همگان متوجه شدند که ما باید بر اهداف استراتژیک‌مان متمرکز شویم. در نتیجه قطعاً به خاطر این ابهام‌زدایی که انجام داده‌ام عذرخواهی نخواهم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار