کد خبر: 979336
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
نماینده دادستان:
محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که از هفتم خرداد‌ماه امسال با قتل همسرش میترا استاد جنجال زیادی به پا کرد، روز گذشته از جنبه عمومی جرم در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران مقابل هیئت قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی پای میز محاکمه ایستاد.
محبوبه قربانی
سرویس حوادث جوان آنلاین: در حالی که تلاش متهم و وکلای وی برای برائت از عمدی بودن این عمل مجرمانه همچنان در جریان است، نماینده دادستان تهران تأکید کرد که قصد قبلی نجفی برای قتل کاملاً محرز است.

به گزارش «جوان» با اعلام رسمیت جلسه، اختیاری، نماینده دادستان گفت: «در این پرونده دادگاه اختیاریه‌ای را برای دادسرا ارسال کرد که موضوع و علت حضور مشخص نبود؛ به همین دلیل دادسرا نماینده خود را معرفی کرد، اما ریاست شعبه دادگاه به دلایل نامشخص کپی اوراق پرونده را برای مطالعه نماینده دادسرا ارائه نکرد و حتی وساطت دادگاه کیفری یک استان تهران نیز کارساز نشد؛ لذا با توجه به داشته‌های موجود دفاعیات را ارائه می‌دهم.» وی در ادامه گفت: «با توجه به گذشت اولیای دم، دادستان مدعی‌العموم محسوب می‌شود و باید در کارشناسی‌های انجام شده توسط هیئت کارشناسان حضور می‌داشت. در حال حاضر ضمن عدم اطلاع دادسرا از کارشناسی انجام شده حق اعتراض قانونی دادسرا نیز از بین رفته است.»

نماینده دادستان ادامه داد: «متهم به لحاظ عجز از تودیع وثیقه، به اتهام مباشرت در قتل عمدی با سلاح گرم نیمه‌خود‌ساز، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه عمدی به مقتول با اعلام گذشت از سوی اولیای دم از قصاص رهایی یافت. در خصوص جنبه عمومی جرم، ادعا‌ی کمانه کردن گلوله با توجه به کاذب بودن سقف حمام مردود است و آقای نجفی در حمام پنج گلوله شلیک کرده است. همچنین برخلاف ادعا‌ی وکلای مدافع، شش اثر اصابت گلوله در حمام قابل رؤیت و فرضیه کمانه کردن گلوله منتفی است.»

درخواست اشد مجازات
نماینده دادستان در ادامه حضور دو نفر در صحنه قتل و انجام قتل توسط فرد دیگر را مضحک خواند و گفت: «قتل عمدی میترا استاد موجب اخلال در نظم و امنیت کشور و عرصه بین‌المللی شده است. در این خصوص تقاضای اشد مجازات را که ۱۰ سال حبس تعزیری است می‌کنم و برای کشف سلاح، مهمات و عدم تحویل و تمدید آن، اشد مجازات را که دو سال حبس است، می‌خواهم.

واکنش رئیس دادگاه
رئیس دادگاه در ادامه گفت: با توجه به پیچیدگی قتل و تیراندازی در محلی کوچک، نظریه کارشناس پنج نفره بررسی و مشاهده شد که منطبق با رأی قبلی دادگاه بوده است. باید نظریه را به طرفین پرونده ابلاغ می‌کردیم. وکلای پرونده آمدند و پرونده را در فرصت هفت روزه مطالعه و لایحه‌ای تقدیم کردند. این وکلا به نظریه اعتراض نکردند، اما تقاضای نظریه تکمیلی دادند که هیئت پنج نفره‌ای در دادگاه حضور داشته باشد و پاسخ به ابهاماتشان را بدهد.»

نجفی: اتهامات را قبول ندارم
‌قاضی در ادامه با تفهیم اتهام به محمدعلی نجفی مبنی بر مباشرت در قتل عمدی مرحومه میترا استاد از نجفی خواست توضیحات خود را بیان کند. نجفی بیان کرد: «اتهامات را قبول ندارم. بر اساس گزارش کارشناسان اسلحه، گلوله‌ها با یک عدم تعادل و به صورت غیرارادی شلیک شده و محل اصابت گلوله‌ها نیز مؤید همین موضوع است. بنده نیز در اداره آگاهی مطلع شدم که پنج گلوله شلیک شده در حالی که تا قبل از آن گمان می‌کردم چهار گلوله بوده است.»

پاسخ نجفی به کیفرخواست قرائت شده
نجفی درباره کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان گفت: «در این گزارش آمده است که بنده به لحاظ عجز از تودیع وثیقه در بازداشت هستم، در حالی که اینگونه نبوده است. بنده موقتاً با قرار وثیقه آزاد شدم، اما بنا به دلایلی که هنوز برای خودم روشن نیست ظرف مدت ۲۴ ساعت و در روز جمعه بازداشت شدم.» نجفی ادامه داد: «در گزارش نماینده دادستان از لفظ مبادرت به شلیک استفاده شده، در حالی که مبادرت به معنای انجام کاری با قصد و اراده است، در حالی که بنده بدون اراده و در حالت کشمکش بوده‌ام که این گلوله‌ها شلیک شد. در کیفرخواست گفته شده حمل سلاح و مهمات غیرقانونی کشف شده است، در حالی که کشف به معنای آشکار شدن شیئی است که پنهان شده، در حالی که بنده خودم این سلاح را به آگاهی تسلیم کردم.»

پاسخ نجفی به گزارش هیئت ۵ نفره کارشناسان
نجفی در ادامه ایراداتی را به گزارش هیئت پنج نفره وارد دانست و گفت: در این گزارش گفته شده کف دست چپ مرحومه به اسلحه نچسبیده بود، در حالی که آزمایش‌ها نشان می‌دهد دست به اسلحه چسبیده بود و یک الی دو سانت فاصله داشت. همچنین در این گزارش آمده است که بر اثر کشمکش رخ داده، آن مرحومه عقب‌عقب رفته و از پشت به وان افتاده، در حالی که مطمئن هستم اول گلوله اصابت کرد بعد مرحومه در وان افتاد.»

نجفی ادامه داد: «من که در آنجا حضور داشتم، مطمئن هستم که دیگر پس از سقوطش در وان گلوله‌ای شلیک نشد و گلوله‌ای که وارد قفسه سینه شده به صورت قائم است و باید به صورت قائم خارج شود، در حالی که بر اساس کارشناسی فاصله نقطه اصابت گلوله از پشت دست کمتر از نقطه ورود به دست بوده و این نشان می‌دهد گلوله دیگری به قفسه سینه وارد شده،  گلوله‌ای که به دیوار یا سقف خورده و زاویه‌دار شده است. نجفی افزود: «چگونه می‌شود یک گلوله به کف دست خانمی ۳۵ ساله برخورد کند و باعث افت سرعت شود، شکل بیضوی گلوله هم مطرح است که اگر گلوله از قصد وارد قفسه سینه می‌شد نباید تغییر شکل می‌داد.»

تأکید نجفی به قتل شبه‌عمد
نجفی در ادامه گفت: «قضات در رأی اول نظر داشتند گلوله وارد دست و سپس وارد سینه شده که به هر حال گلوله کمانه کرده و از قتل عمد خارج است، اما واقعیت این است که یک گلوله به دست مرحومه خورده و وارد وان شده، سپس یک گلوله به دیوار برخورد کرده و از بالا به سمت وی حرکت کرده و وارد سینه شده است؛ بنابراین به خاطر برخورد با دیوار دفرمه شده که به عنوان شبه‌عمد باید تلقی شود.»

تلاش عده‌­ای برای خارج کردن پرونده از حالت عادی
قاضی کشکولی خطاب به متهم نجفی در خصوص فک قرار وثیقه گفت: «شما یک متهم معمولی به لحاظ جایگاه در گذشته و سوابقی که داشته‌اید، نیستید. عده‌ای تلاش کردند پرونده را از وضعیت عادی خارج کنند. زمانی که قرار را فک کردیم، تأکید کردیم با موافقت ریاست دادگستری شما آزاد شدید، اما شرط آن این بود که حاشیه ایجاد نکنید که امنیت شما را به مخاطره بیندازد، اما با مصاحبه‌هایی که داماد شما داشت فضای جامعه ملتهب شد. دیروز حتی دیدم وکیل قبلی شما که اکنون وکالت شما را ندارد تصورات ذهنی را مطرح کرده که خلاف واقع است و انگار در خواب این اظهارات را مطرح می‌کند، بنابراین شما گله نکنید.»

دفاعیات وکیل مدافع متهم
سپس ریاست دادگاه از وکیل نجفی خواست تا برای ارائه دفاعیات در جایگاه قرار گیرد. گودرزی در جایگاه ایستاد و گفت: «نظر کارشناسان با دفاعیات ما در بسیاری از موارد سازگار است، مسئله دیگر تقاضای مجازات تکمیلی و تشدید مجازات بود که از سوی نماینده دادستان مطرح شد. هر متهمی با گذشت اولیای دم با قرار وثیقه آزاد می‌شود، اما با موکل من مانند دیگران برخورد نشد. شما وثیقه را فک کردید، اما موکلم دوباره به زندان بازگشت. اگر فضای مجازی بخواهد بر تصمیم قضایی تأثیر بگذارد شایسته نیست.»

وی با بیان اینکه در نظر کارشناسان ۱۷ ابهام وجود دارد، گفت: «پنج مورد از این ابهامات اساسی است و در دادرسی تأثیر دارد، لذا لازم است پاسخ چند مورد از ابهامات را کارشناسان اعلام کنند. یکی از ابهامات این بود که ما هیئت کارشناسی شش نفره داشتیم که سه نفر کارشناس اسلحه و سه نفر نیز پزشکی قانونی بودند، چون اگر هیئت کارشناسی دو نفره بود نمی‌توانست مؤثر باشد. کارشناسان یک نظر واحد ارائه دادند، اما در خصوص تخصص آن‌ها تفکیکی رخ نداده است.»

پاسخ به وکیل
بعد از دفاعیات وکیل نجفی، ریاست دادگاه خطاب به او گفت: «شما در مطالبتان تأکید می‌کردید که گلوله کمانه کرده است، در حالی که این ایراد به واژه‌ها در نظریه کارشناسی درست نیست. اگر شما ادعا می‌کنید گلوله به دیوار اصابت کرده باید دلیل بیاورید.» سپس شاهدان حادثه از جمله دختر، داماد و راننده آقای نجفی در جایگاه ایستادند و مشاهدات خود را طبق جلسات قبل بازگو کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار