کد خبر: 979179
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری که پیش‌تولید طولانی‌مدتی را از سر گذرانده به زودی آغاز می‌شود. فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» از ۲۰ آذر آغاز می‌شود و قشم، کرمان، خراسان و ترکیه لوکیشن‌های این سریال را تشکیل می‌دهند.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سلمان فارسی را باید مهم‌ترین پروژه نمایشی سازمان صداوسیما در یک دهه اخیر و شاید هم از آغاز انقلاب اسلامی تا به حال تلقی کنیم.

اهمیت موضوع این پروژه از آنجایی است که مسائل تاریخی و تمدنی میان ایران و اسلام را با محوریت یک شخصیت ایرانی بی‌نظیر در برهه‌ای حساس و مهم در برمی‌گیرد. اگر بخواهیم سلمان فارسی را با شخصیتی، چون مختار ثقفی که تولید سریالی درباره آن توسط داوود میرباقری حدود ۱۰ سال زمان برد و بودجه‌ای بالا را نیز به خود اختصاص داد مقایسه کنیم به جرئت می‌توان ادعا کرد دست به قیاسی مع‌الفارق زده‌ایم. مختار ثقفی به هیچ عنوان با شخصیت عظیم و بی‌مانندی، چون سلمان فارسی قابل مقایسه نیست.

شاید بتوان گفت آنچه بیش از همه تولید فیلمی درباره سلمان فارسی را دارای اهمیت می‌کند ایرانی اسلامی بودن این شخصیت است. «خدمات متقابل ایران و اسلام» نام اثری از شهید مطهری است.

و ساخت سریال «سلمان فارسی» را باید تلاشی برای نمایشی کردن جلوه‌هایی از این حقیقت تاریخی قلمداد کرد. اگر پرداختن به شخصیت مختار ثقفی باعث می‌شد در حاشیه ماجرا‌ها و رویداد‌ها پای برخی شخصیت‌های ایرانی، چون کیسان ابوعمره یا همان کیان ایرانی نیز وسط کشیده شود و مخاطب ایرانی با نقش ایران در رویداد‌های تاریخی صدر اسلام بیشتر آشنا شود در سریال سلمان فارسی با شخصیتی مواجهیم که خودش ایرانی است و پیوندی بی‌بدیل میان شخصیت او و اسلام ایجاد می‌شود و عجیب است که چنین شخصیت تاثیرگذار، بی‌نظیر و با عظمتی تا کنون در آثار نمایشی ایران تا این اندازه با بی‌اعتنایی مواجه بوده است.

تردید نباید کرد که انتخاب این شخصیت برای ساخت یک سریال الف ویژه ناشی از تصمیم و دغدغه شخصی کسی است که وظیفه او قطعاً مدیریت کلان و راهبردی فرهنگی و سیاستگذاری نیست. هیچ کس از داوود میرباقری انتظار اتخاذ تصمیمات کلان و بزرگی مثل اولویت‌سنجی در انتخاب شخصیت‌های محوری و مهم برای تولید آثار نمایشی در سازمان صداوسیما را ندارد.

بدیهی است که تولید فکر و اندیشه در این باره و اتخاذ تصمیماتی از این دست باید از ذهن مدیران ارشد سازمان تراوش کند، اما معمولا نگاه‌های کلان و راهبردی از این دست با درایت و تیزهوشی مدیران سازمان رقم نمی‌خورد.
داوود میرباقری همانگونه که خود می‌گوید بیش از ۲۰ سال پیش طرح فیلمنامه سلمان فارسی را نوشته و به جای مدیران سازمان به این درک عمیق نائل آمده که نسل جوان پس از انقلاب اسلامی زیر هجوم خروار‌ها تبلیغات با هدف القای ضدیت میان ایرانیت و اسلامیت بمباران می‌شود، نسل جوان نیازمند آثاری است که بتواند این خلأ فکری را پوشش دهد. حقیقت ماجرا این است که صداوسیما در بازنمایی خدمات متقابل اسلام و ایران کوتاهی بزرگی داشته و این کم کاری موضوعی قابل کتمان نیست.

به دنبال بازیگر در استان‌های مختلف
بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تیم تولید سلمان فارسی برای انتخاب بازیگر در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف سپری می‌شود با این حال چندی پیش اعلام شد که علیرضا شجاع‌نوری برای ایفای نقش سلمان انتخاب شده است ولی به نظر می‌رسد که میرباقری روی ظرفیت‌های بازیگری در سرتاسر کشور حساب ویژه‌ای باز کرده است. علیرضا شجاع‌نوری برای ایفای نقش میانسالی و کهنسالی سلمان فارسی انتخاب شده و به تازگی نیز از علی دهکردی برای بازی در این پروژه نام برده شده است.

دیروز خبر رسید که فرهاد اصلانی نیز به تیم بازیگری پروژه سلمان اضافه می‌شود؛ بازیگری که در آثار تلویزیونی قبلی میرباقری نیز حضوری فعال داشت. اصلانی در سریال امام علی (ع) نقش یزید بن معاویه را بازی می‌کرد، اما بازی او در این نقش زیاد به چشم نیامد چراکه حضور زیادی در فیلمنامه نداشت، اما در سریال مختارنامه اصلانی نقش کلیدی و مهم عبیدالله بن زیاد را بازی کرد و الحق و‌الانصاف در ایفای این نقش خوش درخشید. اصلانی در واقع چهارمین همکاری خود با داوود میرباقری را مقابل دوربین سریال «سلمان فارسی» تجربه خواهد کرد. او تجربه بازی در نقش سرگرد اسد در سریال نمایش خانگی «شاهگوش» را نیز با میرباقری از سر گذرانده بود.

آغاز فیلمبرداری از اواخر آذر
میرباقری خود سرپرست نویسندگان فیلمنامه این سریال است و حسین طاهری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. طراحی هنری «سلمان فارسی» نیز برعهده محسن شاه‌ابراهیمی است.

امرالله احمدجو کارگردان سریال تاریخی و ماندگار «روزی روزگاری» که از دوستان قدیمی میرباقری است وی را در کار دیالوگ‌نویسی فیلمنامه این اثر یاری می‌دهد. سریال «سلمان فارسی» که این روز‌ها مراحل پیش‌تولید را پشت سر می‌گذارد براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اواخر آذرماه کلید خواهد خورد. میرباقری در سریال «سلمان فارسی» سه دوره از زندگی این شخصیت تاریخی را روایت می‌کند: دوره ایران باستان، بیزانس و صدر اسلام. سریال سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری از پروژه‌های عظیم رسانه ملی به شمار می‌آید. پیش‌تولید این سریال از یک سال پیش شروع شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش رفت.

فیلمبرداری سال ۹۹ در ترکیه
بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان احتمالاً از ۲۰ تا ۲۵ آذر ماه تصویربرداری این سریال فاخر، در کرمان و جزیره قشم آغاز می‌شود.

تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» تا اسفند ماه در ایران انجام می‌شود، البته به دلیل تعدد لوکیشن‌های تاریخی، کشور ترکیه هم یکی از مقاصد عوامل این سریال برای تصویربرداری است. عوامل در سال ۹۹ راهی ترکیه می‌شوند، البته کرمان، خراسان، بخشی از تهران و قم هم از جمله لوکیشن‌های قطعی این سریال هستند.

طبق اعلام گروه به دلیل ملی بودن این پروژه، از ظرفیت همه بازیگران استان‌های کشور استفاده می‌شود. با توجه به شخصیت منحصر به فرد سلمان و سیری که در جغرافیای آن زمان اسلام داشته است، به نظر می‌رسد این مجموعه یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین مجموعه‌های تلویزیونی بشود. قرار است از تولد تا فوت سلمان فارسی در این پروژه به تصویر کشیده شود.

طراحی ۱۲ هزار دست لباس
حدود ۱۲هزار دست لباس برای تولید این سریال طراحی و تولید شده است.

با توجه به تاریخی بودن سریال از طراحی خاص صحنه، ابزارآلات و لباس‌ها برای نشان دادن اصالت تاریخی اثر استفاده شده است. لوکیشن‌های تیسفون، جی و حجاز در قالب ۳۰ کارگاه دکورسازی از طراحی کشتی گرفته تا تمامی ظرافت‌های هنری دوران ساسانی، بیزانس و پیامبر اسلام (ص) ساخته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار