کد خبر: 979165
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
مسئول شاخه جوانان در ستاد میرحسین موسوی (انتخابات۸۸) بخشی از مشاهداتش درباره شدت عمل پلیس و نیرو‌های امنیتی فرانسه با جلیقه‌زرد‌ها را بازگو کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مسئول شاخه جوانان در ستاد میرحسین موسوی (انتخابات۸۸) بخشی از مشاهداتش درباره شدت عمل پلیس و نیرو‌های امنیتی فرانسه با جلیقه‌زرد‌ها را بازگو کرد. حمزه غالبی که در پاریس اقامت دارد، نوشت: من خودم شخصاً تو تجمع جلیقه زرد‌ها از سر کنجکاوی شرکت کردم. پلیس یک جا‌هایی رو اجازه می‌داد تجمع شکل بگیره با دو تا نکته:
۱- هرکسی وارد منطقه می‌شد قبلش بازرسی می‌شد که وسیله قابل پرتاب یا قابل احتراق یا ابزار خشونت با خودش نداشته باشه.

۲- اگر از محدوده خارج می‌شدی، «به شدت» برخورد می‌کرد. به شدت که میگم منظورم اینه که پلیس وقتی می‌زنه، جوری می‌زنه که دیگه احتمال آسیب جدی هست. شوخی ندارند و خیلی مجهز هستند. گلوله جنگی شلیک نکردند، اما گلوله ساچمه پلاستیکی و گاز اشک‌آور مفصل استفاده می‌شه. جوری که ۲ هزارو ۵۰۰ نفر زخمی، ۱۱نفر کشته و ۲۴نفر یک چشم خود رو از دست داده‌اند.

هیچ اعتراف تلویزیونی پخش نشد، اما من خودم گزارش رادیویی از جلسه دادگاه بازداشت‌شدگان گوش دادم که تعریف می‌کردند جوگیر شدیم فلان چیز رو خراب کردیم و از قاضی طلب تخفیف می‌کردند، اما در هر صورت ۱۰هزار دستگیری موقت رخ داده که به ۳ هزارو ۲۰۰ حکم قضایی از جمله ۴۰۰حکم محکومیت زندان ختم شد.
از جمله بازداشت‌هایی که محل نقد فراوان شد، بازداشت‌های پیشگیرانه بود، یعنی کسانی که پلیس و سیستم امنیتی فرانسه فهرست کرده بود، اراذل و اوباشی هستند که می‌خواهند در تجمعات خشونت به خرج بدهند، قبل از تجمع قبل از اینکه جرمی کرده باشند بازداشت موقت می‌شدند.
ماکرون و وزیر کشور بار‌ها در مصاحبه‌های خودشون تأکید می‌کردند حق تظاهرات حق شهروندی است، اما ما با خرابکاری برخورد می‌کنیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم نظم عمومی به هم بخورد. در گفتار مقامات سعی می‌کردند نشان بدهند که اعتراضات اقتصادی را می‌شنوند ولی ادبیات تند و محکم علیه خرابکاری دارند.

نکته دیگر جالب اینکه محکوم کردن بدون، اما و اگر خشونت توسط جامعه مدنی و همه طیف‌های سیاسی بود. با وجود اینکه خیلی‌ها معتقد بودند پلیس، خشونت خارج از حد قانون داشته است جوری که بیش ۳۰۰پرونده قضایی علیه پلیس هم تشکیل شد، البته این را در نظر بگیرید که اگر داعش (معادل مجاهدین و الاحوازیه و... برای ما) فعالیتی بکند قطعاً پلیس ضدتروریسم با خشونت می‌ترکونتشون. نه فقط تو خود فرانسه که بعضی از فرانسوی‌ها که عضو داعش شده‌اند به دستور اولاند در سوریه و عراق ترور شدند. بعد از عملیات‌های تروریستی نیرو‌های ارتش با لباس نظامی و اسلحه جنگی در گروه‌های چند نفری و انگشت به ماشه در جا‌های حساس شهر از جمله ایستگاه یا محله‌های پرتردد گشت دارند. از نهاد‌های دولتی مهم مثل پلیس یا فرمانداری یا وزارتخانه هم حفاظت مسلح دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار