کد خبر: 978968
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۹
۲ تیم از محققان دانشجویی ایرانی در ۲ مسابقه مهم جهانی رکورد زدند
در روز‌های ۲۳ و ۲۴ آبان به ترتیب تیم دانشجویی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه پلی‌تکنیک در مسابقات جهانی chemikar آلمان و تیم محققان دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد اصفهان در مسابقات جهانی tesla افتخارآفرینی کردند.
دلارام عبدزاده
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: مسابقات دانشجویی chemikar مخصوص دانشجویان شیمی است که با هدف بهره‌گیری از اصول تئوری مهندسی راهکاری برای استفاده از سوخت‌های زیست سازگار به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.

تنها نماینده شایسته آسیا
این مسابقات همه ساله در سطح ملی و جهانی میان دانشجویان رشته مهندسی شیمی و همچنین شیمی محض، مهندسی مکانیک و پلیمر برگزار می‌شود.
در اواخر قرن بیستم به منظور شکوفایی خلاقیت‌ها و توانمندی‌های علمی دانشجویان مهندسی شیمی، مسئولان انجمن مهندسی شیمی امریکا یک رویداد سالانه رقابتی، علمی و جذاب را در قالب مسابقات جهانی پیشنهاد دادند که هدف این مسابقه فراهم آوردن زمینه‌ای برای مشارکت دانشجویان برای طراحی و ساخت ماشین کوچک است که نیروی محرکه آن به وسیله یک واکنش شیمیایی تأمین شود.
در این دوره از مسابقات دانشجویی شیمی ۳۳ تیم از سراسر جهان ثبت نام کرده بودند که تیم دانشگاه پلی‌تکنیک، تنها نماینده ایران و آسیا در این رقابت‌ها بود.

موفقیت در دورتموند
تیم دانشجویی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه پلی‌تکنیک در مسابقات جهانی شیمی آلمان در بخش عملکرد فنی مقام سوم را کسب کرد.
این مسابقات در دو بخش طراحی تقویت‌کننده و عملکرد برگزار می‌شود که دانشجویان باید ماشینی در ابعاد کوچک طراحی کنند که توسط واکنش‌های شیمیایی (غیراحتراقی) پیش‌رانش و کنترل می‌شود؛ این ماشین باید مسافتی معین (۱۰ تا ۳۰ متر) را با حمل مقدار مشخصی وزنه (بین صفر تا ۳۰ درصد وزن ماشین) که این مقادیر از پیش توسط کمیته برگزاری مسابقات تعیین شده و متراژ و وزن دقیق آن در روز مسابقه از طریق قرعه‌کشی، تعیین خواهد شد را طی کنند و بدون استفاده از هیچ‌گونه وسیله کنترل از راه دور و صرفاً با استفاده از واکنش‌های شیمیایی متوقف شود.
دکتر مصطفی کشاورز مروجی استاد راهنمای تیم دانشگاه پلی‌تکنیک با بیان اینکه این مسابقات با هدف بهره‌گیری از اصول تئوری مهندسی راهکاری برای استفاده از سوخت‌های زیست سازگار به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود، گفت: ما با طراحی ماشینی بدون هیچ‌گونه آلودگی و قابلیت مونتاژ آنی و سیستم ترمزی مبتنی بر باتری موفق به جلب نظر داوران دانشگاه فنی دورتموند شدیم.

شاهکار نجف‌آبادی‌ها در زاگرب
در دومین شاهکار هم محققان دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد اصفهان روز ۲۴ آبان موفق به کسب رتبه دوم و جایزه ویژه مسابقات فناوری و اختراعات جهانی tesla کرواسی شدند.
این مسابقات با حمایت سازمان مالکیت فکری جهانی wipo زیر نظر سازمان ملل متحد، فدراسیون مخترعین جهانی (IIFIA)، سازمان ثبت اختراعات کرواسی، وزارت علوم و اقتصاد کرواسی، دانشگاه ملی زاگرب، اتحادیه مخترعین اروپا هر ساله به یاد دانشمند بزرگ تسلا (مخترع برق) برگزار می‌شود.

امیرعباس محمدی کوشکی سرپرست این تیم، عنوان طرح ارسال شده به مسابقات جهانی فناوری و اختراعات تسلا را دستکش نانو هوشمند الکترونیک حرارتی ذکر کرد و گفت: این دستکش برای کوهنوردان و تمامی افرادی که در مناطق کوهستانی و سردسیر هستند، طراحی و ساخته شده است. زمانی که برای کوهنوردان مشکلی ایجاد شود، اطلاعات سنسور نبض این دستکش مختصات دقیق کوهنورد را به همراه سایر اطلاعات از طریق سیستم GSM به سنتر و سامانه ارسال می‌کند.

بی‌اعتنایی فدراسیون کوهنوردی
این محقق با تأکید بر اینکه این دستکش در دمای منهای ۴۰ درجه سانتی‌گراد قادر است گرمای لازم را برای کاربر تأمین کند، خاطر نشان کرد: این دستکش مجهز به صفحه LCD است که روی آن نصب شده و از این طریق نقشه راه، درصد دمای داخل و خارج دستکش و دیگر اطلاعات روی آن نمایش داده می‌شود.
محمدی با تأکید بر اینکه این دستکش به گونه‌ای طراحی شده که مانع مفقود شدن کوهنوردان می‌شود، اظهار کرد: با وجود مزایایی که این دستکش برای کوهنوردان دارد، ولی درخواست ما برای معرفی این محصول به کوهنوردان در فدراسیون کوهنوردی بدون پاسخ مانده است.
این طرح در این مسابقات موفق به کسب رتبه دوم و جایزه ویژه مسابقات فناوری و اختراعات کرواسی شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
این فدراسیون اجازه همکاری با غیر اروپا را نداره !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار