کد خبر: 978943
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با سردار نعمان غلامی، معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین
وقتی در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله نقش جوانان جهادی در مهار مشکلات ناشی از آن را حذف کنیم، آنچه می‌ماند، چیزی است که حلش از توان دولت خارج است. این بدان معناست که این موضوع و این نهضت چقدر فراگیر شده است و جالب این است که رهبری چشم‌انداز بزرگی در راستای تمدن‌سازی در مقابل چشمان بچه‌های جهادی و بسیج گذاشتند
صغری خیل فرهنگ
سرويس ايثار و مقاومت جوان آنلاين: بسیج مستضعفین در چهلمین سالروز تشکیلش، خود را آماده نقش‌آفرینی در گام دوم انقلاب می‌کند. جوانان بسیجی اکنون در اقشار و عرصه‌های مختلف، حضور پرصلابتی دارند و آینده درخشانی را برای ایران اسلامی نوید می‌دهند. سردار نعمان غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج معتقد است که با وجود صلابت ایران اسلامی و ترس دشمن از عملیات نظامی علیه کشورمان، امروز جوانان بسیجی باید پرشورتر از گذشته به عرصه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی ورود کنند. با غلامی که مسئولیت بسیج سازندگی را نیز در پرونده خدمتی خود دارد، ساعتی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را پیش رو دارید.

حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب جایگاه ویژه‌ای برای نسل جوان قائل شده‌اند، بسیج برای تربیت جوانان و مدیران آینده کشور چه برنامه‌هایی در پیش دارد؟
جایگاه ویژه جوانان در گام دوم انقلاب به خاطر اهمیت تربیت مدیران در برنامه‌های پیش رو و نقش جوانان در تحقق اهداف نظام اسلامی در گام دوم انقلاب است که بسیار اهمیت دارد. ما در گام اول و در طول این ۴۰ سال از چالش‌ها و گردنه‌های بسیار سخت و دشوار عبور کردیم که درواقع به برکت جایگاه رفیع ولایت و نقش‌آفرینی جوانان و اطاعت‌پذیری و سربازی‌شان از امر ولایت، محقق شد؛ چراکه بدون ولایت‌پذیری از فرمانده نمی‌توانستیم از این مشکلات عبور کرده و قد علم کنیم. از این رو ما پیشینه ارزشمندی در گام اول داریم.

جوانان این انقلاب ۴۰ سال پنجه‌درپنجه استکبار با انواع توطئه‌ها درافتادند و سربلند و پیروز بیرون آمدند. این تجربه و پیشینه و این سابقه درخشان نشان می‌دهد که برای گام دوم انقلاب که رسیدن به قله است، باز باید همان تجارب و همان دستاورد‌ها در مقیاس‌های جدید و تأثیرگذار جهانی پیش روی ما باشد و از آن‌ها الگو بگیریم. پس جوانان ما در گام دوم انقلاب برای تحقق مابقی اهداف انقلاب و نظام در حوزه‌هایی که توطئه‌های دشمن نگذاشته به آن‌ها دست پیدا کنیم، مسئولیت بسیار خطیری برعهده دارند.

ما در بحث اشتغال، در بحث موضوعات اقتصادی و بحث مسائل مختلف اجتماعی خیلی کار عقب‌مانده داریم که باید آن‌ها را انجام بدهیم و اجازه ندهیم بار دیگر دشمن مزاحمت و فتنه ایجاد کند. هرچند نظام در دفع این خطرات و اداره کشور در سطح بسیار ارزشمندی خودش را بار‌ها نشان داده است. نظام ما می‌تواند نظام برتر جهانی باشد و همه از او اقتباس بگیرند؛ لذا در گام دوم انقلاب با حاشیه امنی که ایجاد شده و با دفع خطراتی که صورت گرفته، دشمن جرئت تجاوز به مرز‌های ما را ندارد. حتی دیگر جرئت نگاه چپ به سمت کشور ما را ندارد و نمی‌تواند داشته باشد. امروزه با توسعه همان توانمندی‌ها و کار در حوزه‌های مختلف زندگی مردم و جوانان در مسائل اقتصادی، معیشتی، کارآفرینی، اشتغال، فناوری‌های جدید، اختراعات، ابتکارات و خلاقیت‌هایی که بتواند تراز جمهوری اسلامی را نشان دهد، می‌توان خیلی زود در راستای گام دوم انقلاب و تحقق تمدن نوین اسلامی قدم برداشت.

مقام معظم رهبری چند سال پیش نامه‌ای را خطاب به جوانان اروپایی و امریکای شمالی نوشتند که روح حقیقت‌جوی این جوان‌ها را مورد خطاب قرار می‌داد؛ به نظر شما یک جوان ایرانی با آموزه‌های اسلامی چه نقشی می‌تواند در ترویج ارزش‌های انقلاب به جوانان دیگر کشور‌ها داشته باشد؟
آقا با نامه‌ای که خطاب به جوانان اروپایی نوشتند، آن‌ها را مخاطب خودشان قرار داده و پیام‌هایی را برایشان ارسال کردند. این یکی از شاخصه‌های انقلاب است که رهبری و جایگاه ولایت، یک جایگاه دلسوزی برای همه انسان‌ها در همه ادوار است. همانطور که می‌دانید ارزش‌های دینی و اسلامی ما ارزش‌های فراگیری برای نجات همه انسان‌ها است و ارزش‌های قرآنی ما هم این نگاه را دنبال می‌کند. از این رو حضرت آقا به عنوان رهبر و طلایه‌دار هدایت انقلابی با آن پیامی که در نامه‌شان خطاب به جوانان اروپایی دنیا صادر کردند، انقلاب را به اعماق جان همه جوانان در سراسر دنیا منتقل کردند. اما طبیعی است که جوان ایرانی و اسلامی باید با عمل به سیره انقلاب و منش جهادی و معنوی خودش، الگویی مؤثر برای آن‌ها باشد. یکی از این کارکرد‌ها و میدان‌های عملی که سیره انقلابی و جهادی جوان ایرانی را به منصه ظهور و بروز رساند، همین دفع خطرات از پیرامون مرز‌های جمهوری اسلامی بود. جوانان اسلامی و انقلابی در جبهه مقاومت هم از اقصی نقاط کشور‌های اسلامی آمدند و خطرات و تهدید‌ها را از اسلام و انقلاب دور کردند و خودشان را کاملاً نشان دادند. با بررسی و رصد تحولات دنیا می‌توان گفت که این اقدام جوانان و ایستادگی‌شان در برابر تکفیر، تروریست و تظلم، دستاورد پیام امام خامنه‌ای و تأثیرگذاری آن روی جوانان انقلابی است.

تقریباً از حادثه زلزله ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی بود که بسیج به صورت سازمان‌یافته برای کمک به آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه ورود پیدا کرد. این حرکت داوطلبانه تا سیل اخیر هم ادامه یافت؛ به نظر شما حرکت بسیج در چنین حوادثی چه سمت‌وسویی خواهد یافت؟
یکی از جلوه‌های کارآمدی اسلام برای اداره نظام‌های جهانی، نهضت خدمت‌رسانی و جریان مردمی است که همیشه در حل مشکلات کشور پیشگام است. ارزش‌های الهی یک نگاه و یک روحیه را در درون انسان ایجاد و تقویت می‌نماید که در قبال مشکلاتی که برای همنوعمان به وجود می‌آید بی‌تفاوت نباشیم.

وقتی زندگی انبیا و اولیای خدا را مرور می‌کنیم به این ارزش‌ها و روحیه ایثار پی می‌بریم. امام علی (ع) قنات حفر می‌کردند و آن را برای حل مشکلات مردم وقف می‌کردند. شب‌ها در تاریکی شب کیسه و انبان به دوش می‌گرفتند و برای کمک به ایتام و کسانی که گرفتاری دارند راهی می‌شدند. این فضایی که امروز در جامعه ما به وجود آمده، نشئت گرفته از این چشمه‌سار زلال است. همین اتفاقاتی که در کشور ما رخ می‌دهد، حوادثی نظیر سیل و زلزله ما شاهد بروز جلوه‌های کارآمدی و اقتدار نظام برای حل مشکلات مردم هستیم. در کل باید گفت این نهضت خدمت‌رسانی و حرکت بسیجی‌وار مردم تبدیل به یک گفتمان شده است. حضرت آقا هم در دیداری که با جهادگران داشتند، ترویج این گفتمان جهادی در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی را از بچه‌های جهادی و نیرو‌های انقلابی مطالبه کردند. الحمدلله این حرکت شکل گرفته است.
 
جوانان بسیجی آماده ورود پررنگ به گام دوم انقلاب هستند
حرکت‌های جهادی و سازندگی بسیج اکنون به چنان قابلیتی دست یافته است که آمار‌ها از وجود بیش از ۱۲ هزار گروه جهادی فعال سخن می‌گویند. برای گسترش و تقویت این حرکت عظیم چه برنامه‌هایی دارید و دورنمای حرکت‌های جهادی بسیج را چطوری ارزیابی می‌کنید؟
حضرت آقا ۱۲ مهرماه سال گذشته در دیدار جمعی از بسیجیان فرمودند: «تصویر واقعی کشور همین جهادگران هستند که صد‌ها هزار پروژه محرومیت‌زدایی را در مناطق محروم انجام داده و می‌دهند. این‌ها مجری آینده کشور هستند.»
عرصه‌های جهادی و سازندگی، عرصه‌ای است برای ساختن انسان‌های تراز اول انقلاب و مکتب‌ساز. انسان‌هایی که دارای دغدغه نسبت به حل مشکلات کشور هستند.

حرکت‌های جهادی به دلیل همین جذابیت‌هایی که دارد و عنایت ویژه حضرت آقا به موضوع جهادی و تشکیل بسیج سازندگی برای حل مشکلات مستضعفین باید یکی از اهداف اصلی نظام باشد. همه ظرفیت‌ها به غیر از دستگاه‌های دولتی باید در خدمت این کار باشند. رهبری با تشکیل بسیج سازندگی و شکل‌گیری شبکه جهادی، مردم را نیز به صحنه آوردند و امروز تبدیل به یک واقعیت بسیار تأثیرگذار و جدی در کشور شده است.

برنامه مشترکتان با دولت برای کمک به رفاه مردم و توسعه کشور حول چه محور‌هایی است؟ با توجه به وجود نهاد‌های ذیربط دولتی، برنامه شما برای همکاری و تعامل بیشتر با این نهاد‌ها چیست؟
وقتی در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله نقش جوانان جهادی در مهار مشکلات ناشی از آن را حذف کنیم، آنچه می‌ماند، چیزی است که حلش از توان دولت خارج است. این بدان معناست که این موضوع و این نهضت چقدر فراگیر شده است و جالب این است که رهبری چشم‌انداز بزرگی در راستای تمدن‌سازی در مقابل چشمان بچه‌های جهادی و بسیج گذاشتند.

از امسال هم با برنامه‌هایی که در سازمان بسیج مد نظر قرار داده‌ایم یک حالت توافقی و هم‌افزایی با بخش‌هایی از دولت داشتیم. گرو‌های جهادی ما برای حل برخی موضوعات و مشکلات با نگاهی ارزشمند وارد میدان شده‌اند. شما فرض کنید بحث کاداستر که یکی از زیرساخت‌های حوزه کشاورزی است، هنوز انجام نشده است؛ چراکه کار سختی است و یک همت انقلابی و جهادی می‌طلبد. در حال حاضر در راستای هم‌افزایی بسیج سازندگی با توافقی که با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور ارزی شده است بسیج سازندگی وارد عمل شده و حمایتش را از ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شروع کرده که در همین هفته بسیج، رسانه‌ای خواهد شد و توسعه پیدا خواهد کرد. فعلاً این طرح آزمایشی است که با تربیت نیرو‌هایی با نگاه جهادی، این بخش از کار زمین مانده کشور را بر عهده خواهد گرفت.

ورود تخصصی بسیج در عرصه‌های جهادی تا چه میزان می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند؟
برای پاسخ به این سؤال یک مثالی می‌زنم؛ در حوزه تولید گوشت که عرصه‌ای بسیار مهم در زندگی مردم عزیز کشورمان است ما در بحث دام عشایری وارد عمل شدیم. به نظر ما اگر دامداری‌ها علمی شود و تمام عشایر و دامداران اطلاعاتشان در مورد تولید باکیفیت‌تر محصولات دامی به‌روز باشد و دامداران در زمینه نگهداری و پرورش دام، واکسیناسیون به‌موقع دام، بیماری‌های دامی، اصلاح نژاد، جلوگیری از سقط، افزایش دوقلوزایی و... تخصص داشته باشند، به تولیدات انبوه دست پیدا خواهیم کرد که دیگر نیازی به واردات هزار تن گوشت قرمز از کشور‌های مختلف نخواهیم داشت. در این راستا گروه‌های جهادی دامپزشکی به طور تخصصی وارد میدان شده‌اند که با تقویت و تجهیز این گروه‌های جهادی به تقویت بحث دامداری کمک خواهد شد. در زمینه کشاورزی هم گروه‌های جهادی تخصصی شکل گرفته است که به کشاورزان بیش از ۳۰ هزار روستا در زمینه علمی کردن کشاورزی کمک می‌کنند تا اطلاعات علمی مورد نیازشان را منتقل نمایند. غیر از مردم و بسیج، هیچ دستگاه دیگری از عهده این فعالیت‌ها برنمی‌آیند.

حلقه‌های صالحین از برنامه‌های ریشه‌دار سازمان بسیج برای تعالی بسیجیان در مقاطع سنی مختلف است که تا کنون فراز و فرود‌های گوناگونی به خود دیده است، در برنامه‌های شما، حلقه‌های صالحین از چه جایگاهی برخوردار است؟
یکی از ویژگی‌های بسیج به عنوان شجره طیبه همین گستردگی و فراگیری آن است. از دیگر شاخصه‌های بسیج این است که حرکتی از سر عشق، علاقه و دلسوزی و نگاهی معنوی است که با کار بی‌مزد و منت و بی‌توقع برای حل مشکلات کشور وارد میدان می‌شود.
طبیعی است یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تمدن‌سازی و عرصه‌هایی که می‌تواند زمینه تحقق ارزش‌های انقلاب را فراهم کند، کادر‌سازی است. داشتن جوانان صالح و باارزشی است که نگاهشان در مسیر نگاه رهبری و ولایت برای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و الهی است. از این رو بسیج با داشتن شبکه گسترده و مربیان و افراد دغدغه‌مند می‌تواند در تحقق این هدف، تأثیرگذار باشد؛ لذا این نظام تربیتی که تحت عنوان «نظام تربیتی بسیج و حلقه‌های صالحین» در بسیج طراحی شده است، تأثیرات ارزشمندی دارد. حلقه‌های صالحین در مدارس، مساجد، پایگاه‌های بسیج، تشکل‌ها و هرجا جمعیتی مورد هدف باشد شکل می‌گیرد.

«حلقه‌های صالحین» یک شبکه تربیتی و مدیریتی است که در رأس آن عالی‌ترین شخصیت‌های معنوی نظام قرار دارند. انسان‌های دغدغه‌مندی که برای تربیت جوانان جامعه گرد آمده‌اند تا در این شبکه بزرگ و عظیم، تولیدات و محتوا‌های مورد نیاز را برای تربیت جامعه در این فضای جنگ فرهنگی علیه نظام فراهم آورند.

رده‌های بسیج در این کار سهیم هستند و الحمدلله به صورت مردمی هم در حال گسترش است. این شبکه مردمی و گسترده تربیتی دارای نقش قابل توجهی است که در کوران حوادث، فتنه‌ها، توطئه‌ها و هجمه‌ها علیه ارکان نظام با نگاه ارزشی مردم ولایت‌مدار موفق عمل می‌کند و سربلند بیرون می‌آید.

در این شبکه حلقه‌های صالحین باانگیزه‌ترین و باسابقه‌ترین افراد با داشتن سواد علمی بالا و از بهترین‌های حوزه‌های هر شهر و استان انتخاب می‌شوند. افرادی که با محوریت خود امام جمعه، فرمانده سپاه، نخبگان فرهنگی و معنوی شناسایی می‌شوند و آموزش‌های لازم را پشت سر می‌گذارند. اکثر مربیان و سرمربیان و اساتید ما در حلقه‌های صالحین از علمای برجسته همان شهر مورد نظر هستند. یعنی از بین کسانی که دارای توان هدایت و مدیریت شبکه‌های تربیتی باشند انتخاب می‌شوند.
 
جوانان بسیجی آماده ورود پررنگ به گام دوم انقلاب هستندبه نظر شما اکنون بسیج در مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟
از یک طرف باید گفت ما نظامی را ایجاد کردیم که همه توطئه‌ها را دفع کرده و قابلیت خودش را برای اینکه نظام جهانی باشد به اثبات رسانده است و امروز هم باید کارآمدی‌اش را در عرصه‌های پیش رو به اثبات برساند. از طرف دیگر کشور‌هایی هستند که از نظام ما الگو گرفته و نهضت‌های انقلابی و اسلامی در اکثر کشور‌های پیرامون ما به وجود آمده و ما باید بتوانیم آن‌ها را تغذیه فکری و معنوی کنیم تا انقلاب گسترش پیدا کرده و آن بستر تمدن نوین اسلامی را فراهم کند. این وظیفه‌ای است که بر دوش جوانان ما قرار دارد و بسیج هم به عنوان یک نهاد انقلابی و ارزشی و مردمی که ریشه‌اش در ارزش‌های اسلامی نهفته شده باید طلایه‌دار این حرکت باشد و در قالب گفتمان انقلابی، گفتمان جهادی، گفتمان بسیجی و گفتمان تمدن‌ساز، جسارت برداشتن گام‌هایی به سمت اهداف نورانی و بلند را داشته باشد.

در ۴۰ سالگی بسیج مستضعفین، روند رو به رشد این شجره طیبه انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بسیج در این ۴۰ سال نقش‌های کاملاً روشنی را بر عهده داشته است. در مخلص کلام باید بگویم عبور ما از جنگ، عبور ما از توطئه‌ها و دفع خطرات پیرامون کشور با نقش برجسته بسیج به منصه ظهور رسیده است. اقتدار و عظمت نظام با نقش مردم و بسیج عملی شده است. قطعاً در ۴۰ سالگی بسیج و در گام دوم انقلاب، این نقش باید توسعه پیدا کند. آن چیزی که باعث این نقش و این عزت شده همان فرهنگ بسیجی و فرهنگ جهادی است که برای گام دوم قطعاً ما به‌شدت به آن نیاز خواهیم داشت؛ لذا این پیشینه ارزشمندی که در گام اول داریم، یعنی نقشی که جوانان در دفاع مقدس داشتند، نقشی که جوانان در دفاع از انقلاب و نظام در داخل کشور و در مقابله با توطئه‌های داخلی و ناامنی‌های داخلی داشتند، نقشی که جوانان در دفع تهاجم فرهنگی داشتند، نقشی که جوانان در دفاع از پیرامون مرز‌های جمهوری اسلامی و در جبهه مقاومت و در دفاع از حریم آل الله داشتند، نشان از بالندگی این شجره طیبه دارد.

شما تحولات اخیر و توطئه‌های جدیدی که علیه کشور‌های پیرامون مرزهایمان در عراق و لبنان و در جا‌های مختلف دنیا رخ می‌دهد را مشاهده کنید، چقدر این کشور‌ها آسیب‌پذیر هستند. اما نظام ما، انقلاب ما و بسیج ما ۴۰ سال ایستادگی کردند. وقتی شما فصل‌های نقش‌آفرینی جوانان بسیج، فرزندان نظام، ولایت و انقلاب را مشاهده می‌کنید، این ثبات و امنیت را که ما در دنیا داریم به‌رغم همه توطئه‌هایی که برایش می‌شود بررسی نمایید متوجه می‌شوید که جوانان بسیجی به وظیفه خودشان در پیروی از ولایت و سربازی نظام خوب عمل کردند. این جوانان با داشتن بصیرت، مسئولیت و رسالت خودشان را خوب شناختند. با شجاعت و دلیری به صحنه آمدند و توانستند وضع موجود را ایجاد کنند. وضعی که دستاورد‌های عظیمی برای ملت‌های آزاده دنیا داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار