کد خبر: 978646
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
در گفت‌وگوی «جوان» با جمال شورجه عنوان شد
هیچ‌گاه نخواسته‌ام از سینما و در نگاهی فراتر از کارگردانی دوری کنم بلکه این سینما بوده که از ما دوری کرده است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: جمال شورجه کارگردانی که سابقه ساخت آثاری مختلف در گونه دفاع مقدس دارد، با اعلام مطلب بالا به «جوان» گفت: پس از روی کار آمدن دولت موسوم به اعتدال، شرایطی پیش آمد که نتوانستم تا مدت‌ها پروژه‌ای را روی غلتک بیندازم تا سال قبل که فیلم «احمد بای» را در الجزایر ساختم.

کارگردان «۳۳روز» درباره چرایی کم‌کاری‌اش در این دولت گفت: خانه‌نشینی من کمترین ربطی به بی‌علاقگی‌ام ندارد. فیلم‌هایی که من کار می‌کنم آثاری ملی است و نیاز دارد به حمایت ارگان‌های متولی، البته تجربه تولید یک کمدی- انتقادی پاک به نام «اعتراف با دور تند» را در بخش خصوصی داشتم ولی عجبا که به همان کمدی نیز هنوز فرجه اکران نداده‌اند.

شورجه درباره پروژه‌هایی که در شش سال گذشته به دنبال تولیدشان بوده و به نتیجه نرسیده است، گفت: «سوادیکا»، «هانا» و «مسیح، شاهد بود» از جمله فیلمنامه‌هایی بود که می‌خواستم بسازم و نشد و هر سه هم مرتبط با مضمون مقاومت بودند. «سوادیکا» به رغم تصویب در فارابی و صرف هزینه‌ای ۲۰۰میلیونی برای پیش‌تولید در نهایت مشمول حمایت قرار نگرفت.

کارگردان «باشگاه سری» و «عملیات کرکوک» خاطرنشان ساخت: نمی‌دانم در پس تغییر دولت‌ها چه می‌گذرد که وقتی دولت اعتدال روی کار آمد تمایلی به کار کردن با من نداشتند ولی از آن سو ما را در شورا‌های نظارتی به‌عنوان زینت‌المجالس به کار گرفتند. برای خودم هم تناقض است که از فیلمنامه‌هایم حمایت نکردند ولی در شورا‌های نظارتی از من استفاده کردند.

جمال شورجه افزود: حرفه اصلی من کارگردانی است و چه در سینما و چه در تلویزیون دوست دارم کارگردانی کنم. شما در نظر بگیرید در هر کدام از سریال‌های «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر» ما نزدیک پنج سال تجربه مفید پشت سر گذاشتیم و از آن سو نزدیک ۱۰ فیلم تولید یا کارگردانی کردیم ولی در این سن و سال توجهی به ما نمی‌شود. این، قدرناشناسی نه نسبت به من که نسبت به تجربیات من است.

کارگردان «حماسه مجنون» و «دایره سرخ» تأکید کرد: همه جای دنیا وقتی کارگردانی کاربلد ژانری مانند جنگ می‌شود می‌کوشند شرایط استفاده بهتر و بیشتر از وی را فراهم کنند ولی عجبا که در اینجا برعکس عمل می‌کنیم و وقتی یک کارگردان خبره در ژانر دفاع مقدس یا تاریخی- مذهبی داریم آن قدر در حمایت، خست به خرج می‌دهیم که مجبور به گوشه‌گیری شود، این روند خوبی نیست و اگر به دنبال اوج‌گیری سینمای ملی هستیم باید این روند را اصلاح کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار