کد خبر: 977075
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
در ۶۸۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی کردستان صورت مي گيرد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: طرح بوم‌سازگان زاگرس با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس در ۶ هزار و ۸۳۵ هکتار از عرصه‌های جنگی استان کردستان در حال اجرا است.

سعدی نقشبندی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: به مناسبت آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر عظیم‌الشان اسلام در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم‌سازگان زاگرس ۶۰۰ هکتار نهال کاری و ۶۰۰ هکتار بذرکاری گونه‌های جنگلی بومی در شهرستان‌های جنگلی استان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: طرح بوم‌سازگان زاگرس در استان کردستان با مشارکت پیمانکاران، جوامع، تشکل‌های محلی و مردمی با هدف پایش احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس در پنج زیر حوزه آبخیز در استان در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: این طرح در سطح ۶ هزار ۸۳۵ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان  انجام می‌شود که شامل اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع توسعه جنگل با بذر و نهال گونه‌های جنگلی بومی و مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی احیا و غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی‌، عملیات‌های بهداشتی و پرورشی در سطح جنگل‌ها، تغییر الگوی مصرف سوخت ممیزی اراضی حدنگاری و کاداستر اراضی جنگلی، پیشگیری کنترل و اطفاء حریق در سطح شهرستان‌های جنگلی استان است.

نقشبندی اضافه کرد: 881 هکتار توسعه جنگل‌های استان با بذر، ۸۸۵ هکتار غنی‌سازی جنگل‌ها با نهال، ۴۵۶۹ هکتار غنی‌سازی جنگل‌های استان با بذر، ۵۵۵ هکتار مراقبت و نگهداری از ذخیره‌گاه‌های استان، ۲۴۰ هزار هکتار گشت و مراقبت و کنترل اطفا حریق، ۴۲۵۹هکتار عملیات پرورشی و بهداشتی در سطح جنگل‌های استان اجرا می‌شود.

نقشبندی گفت: ۶ هزار و ۳۰۵ هکتار ذخیره نزولات آسمانی و عملیات مکانیکی آبخیزداری نیز در قالب طرح بوم سازگان در حال اجراست.

 وی تصریح کرد: این اقدامات در راستای اجرایی‌کردن برنامه بوم‌سازگان ناحیه رویشی زاگرس و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل پدیده خشکیدگی و عملیات احیایی، بازسازی و حفاظت از جنگل‌های استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و از طریق دبیرخانه استانی بوم‌سازگان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان دلایل تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس،گفت: براساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس موثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم‌ترین آن‌هاست.

وی افزود: این دو عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود و با توجه به اهمیت این جنگل‌ها و نقش کلیدی آن‌ها در اکوسیستم منطقه، اجرای برنامه‌ پنج ساله احیای جنگل‌های زاگرس طرح بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس، سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر