سرویس جامعه جوان آنلاین: محمد علیخانی درباره بازگشت مجدد آلودگیها به تهران و بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: شورای شهر نمیتواند در بازنگری طرح دخالتی داشته باشد. هرگونه بازنگری اعم از تغییر محدوده، ساعت طرح، روزهای محدوده و محدودیت با شورای ترافیک تهران است. شورای ترافیک این طرح را تصویب کرده است و خودش میتواند، آن را بازنگری کند. وی با اشاره به اینکه شورای شهر از ابتدا به این طرح ایراداتی را وارد میدانست، تصریح کرد: اگر شهرداری قبل از اینکه آن را در شورای ترافیک به تصویب برساند در شورا مطرح میکرد، ما نیز نظر کارشناسی خود را میدادیم و با همفکری شاید برخی از اشکالاتی که اکنون به طرح کاهش آلودگی هوا وارد است، وجود نداشت.
علیخانی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز ایراداتی به طرح کاهش آلودگی هوا وارد دانسته است، افزود: ما نیز برخی از آنها را قبول داریم، اما باید در شورای ترافیک تصویب شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به ساختگی بودن آمارهای معاونت حملونقل و ترافیک درخصوص طرح کاهش آلودگی هوا که در صحن شورای شهر ارائه شد، اظهار داشت: این آمارها اکنون نمود پیدا کرده و از آلودگی هوا کم نشده است. ما معتقدیم این کاهش آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی آن مقطع سال بود و نباید آن را به طرح کاهش آلودگی هوا نسبت میدادیم. وی افزود: بعضیها نمیخواستند این مسئله را به دلیل روابط با معاونت حملونقل بپذیرند و اگر آمارها درست بود، امروز نباید شاهد آلودگی هوا میبودیم. از ابتدا تأکید کردم که درستی این طرح در پاییز و زمستان خودش را نشان میدهد و شاهدیم همان اتفاقاتی که در گذشته میافتاد، مجدداً در حال تکرار است. علیخانی با تأکید بر اینکه اولویتها و سیاستهای کمیسیون عمران و حملونقل اصلاً مورد توجه شهرداری قرار نگرفت، گفت: شهرداری به جای آن نمایشی که از سهشنبههای بدون خودرو در شهر تدارک دید که از اولویتها و سیاستهای ما نبود، باید درباره مسئله آلودگی هوا و ترافیک کار جدی انجام میداد، اگر تنها روی ساماندهی موتورسیکلتها متمرکز میشد و به سمت موتورسیکلتهای برقی پیش میرفت، امروز به مراتب مشکلات کمتری داشتیم. وی با تأکید بر اینکه با اجرای طرح جدی ترافیک در حلقه دوم ترافیک شاهد افزایش آمار موتورسیکلتها هستیم، افزود: طرحی که به اسم محدوده کاهش آلودگی هوا کار خود را آغاز کرد با افزایش موتورسیکلتها نقض شده است. از طرفی آمارهای ما نشان میدهد مسافرت با مترو کاهش یافته و مردم نه تنها به سمت استفاده از حملو نقل عمومی نرفتهاند بلکه گرایش به موتورسیکلت و تاکسیهای اینترنتی و خودروهای شخصی بیشتر شده است.