کد خبر: 976877
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
درست یک هفته پیش بود که سایت اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری از تشکیل جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان‌های یزد و کرمان به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور خبر داد که هدف از آن بررسی نیازمندی‌های این استان‌ها و روند اجرای طرح‌ها در مسیر تحقق توسعه همه جانبه و پایدار استان‌های یزد و کرمان اعلام شد.
رحیم زیاد علی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: در این خبر اعلام شده بود، علاوه بر بررسی آخرین گزارش‌ها از روند اجرای پروژه‌های مصوب قبلی؛ پیشنهادات دستگاه‌ها و طرح‌های مرتبط با حوزه‌های آب، گسترش مراکز بهداشتی و خدمات درمانی، کشاورزی، صنعت و معدن، راه و حمل و نقل و همچنین توسعه گردشگری این استان‌ها را بررسی و طرح‌های جدید را نهایی کردند. به صورت طبیعی انتظار این بود که رئیس جمهور در سفر به استان یزد، پیگیری مصوبات جلسه هماهنگی را محور برنامه‌های خود در این استان کند، اما به ناگاه روحانی در اجتماع مردم یزد با اظهاراتی که افکار عمومی پیش از این هم از او سراغ دارد، همه فعالیت‌های دولت در بخش‌های عمرانی و سازندگی را به حاشیه برد تا او بار دیگر بزرگ‌ترین اپوزیسیون دولتش لقب بگیرد!

مواضع تند روحانی در میدان امیر چخماق یزد در حالی بود که حتی برخی روزنامه‌های اصلاح طلب و همسو با دولت، دیروز با درک این موضوع که روحانی ممکن است در این سفر باز هم به حاشیه‌ها بپردازد و با ترسیم دوقطبی‌های تکراری و نخ نما شده، اذهان را از مطالبات اصلی منحرف کند، به رئیس جمهور توصیه کردند: «وعده آب و اشتغال ندهید و در یزد تسویه حساب سیاسی راه نیندازید.»

روحانی، اما در جمع مردم یزد که از مطالبات و شعار‌های به قول ایشان «تعداد معدودی جوان» حاضر در مراسم عصبانی و برآشفته بود، این صدا‌ها را خواست امریکا توصیف کرد: «اختلاف و فاصله خواست امریکا است؛ نگذاریم خواست امریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود!»

«تورم، گرانی، جواب بده روحانی»، «روحانی، اقتصاد، اقتصاد»، «حاشیه را رها کن، بیکار‌ی رو دواکن» این‌شعار‌ها مضمون پلاکارد‌هایی بود که دیروز جمعی از جوانان یزدی در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور در دست داشتند. اما شعار «روحانی اقتصاد اقتصاد!» ظاهراً با برنامه رئیس‌جمهور برای سفر استانی جور نبود طوری که او را واداشت صدای جوانان یزدی را «خواست امریکا و برآمده از حنجره عده‌ای معدود» بنامد.

بخش حاشیه‌ساز دیگر سخنان روحانی موضوع فساد و مبارزه با مفاسد اقتصادی بود که به صورت صریح روی سخن وی با رئیس قوه قضائیه بود. او با تأکید بر اینکه همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، اظهار داشت: «هر کس که در این کشور به فساد آلوده باشد باید با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی‌شناسد و همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند. از قوه قضائیه که با فساد‌های میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد.» روحانی گفت: «اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است، الان این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آن‌هایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود. همچنین از همه مسئولان و ارگان‌ها می‌خواهم درباره ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم امریکا ریخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم امریکا درآورد، اما دست روی دست گذاشت به مردم توضیح دهند.»

بگم بگم‌های روحانی آغاز می‌شود!
روحانی که به نظر می‌رسد از روند مبارزه با مفاسد چندان خرسند نیست، اقدامات قوه قضائیه را تبلیغاتی توصیف کرد و گفت: «مبارزه با فساد دانه درشت‌ها کجاست و چرا به این فساد‌ها و پول‌ها رسیدگی نمی‌شود اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود مردم باید بدانند پولی که از بیت المال پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان‌های شریف نباید از پیگیری این پرونده‌ها بترسند و سرنوشت این پول‌ها را برای مردم روشن کنند، در غیراین صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد. رئیس جمهور البته توضیح نداده است که روی سخن ایشان از مفسدان دانه درشت که به زعم ایشان با آن‌ها برخورد نمی‌شود کیست؟

زیبنده نیست رئیس جمهور نگران برخورد با مفسدان باشد
سخنان روحانی البته با واکنش رئیس دادگاه انقلاب مواجه شد و موسی غضنفر آبادی در گفتگو با تسنیم تصریح کرد: «به آقای رئیس‌جمهور توصیه می‌کنیم که ایشان هر پرونده و موردی از فردی و نهادی سراغ دارند آن را طبق قانون به دستگاه قضایی اطلاع دهد و همراه با مردم منتظر پاسخ قاطع دستگاه قضایی باشد.»

غضنفرآبادی گفت: ما انتظار داشتیم آقای رئیس‌جمهور نیز همچون عموم مردم از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد خوشحال و خشنود باشد؛ البته احساس درونی ایشان به خودشان مربوط است، اما به لحاظ قاعده حکمرانی برای آقای رئیس‌جمهور خوب نیست که مردم احساس کنند ایشان از برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی نگران شده است. وی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور به خوبی می‌داند که برخورد قاطع دستگاه قضایی با مفسدان اقتصادی موجب افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی شده است، گفت: به آقای رئیس‌جمهور هم توصیه می‌کنیم که ایشان هر پرونده و موردی از فردی و نهادی سراغ دارند آن را طبق قانون به دستگاه قضایی اطلاع دهند و همراه با مردم منتظر پاسخ قاطع دستگاه قضایی باشند و مطمئن باشند که درباره عدالت هیچ خط قرمزی وجود ندارد. امّا درصورتی‌که این موارد گزارش نشود و صرفاً به‌عنوان دستاویز سیاسی از آن‌ها در سخنرانی استفاده شود، قاعدتاً مردم هم قضاوت مثبتی راجع به آن نخواهند داشت. غضنفرآبادی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند آقای روحانی از برخورد قضایی با برادرشان ناراحتند و به همین دلیل مواجهه توأم با عصبانیت را با قوه قضائیه آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم درباره نیات درونی ایشان قضاوت کنم؛ به هرحال طبق قانون و بر اساس مستندات و بر مبنای عدالت با هر فردی که تخلف کند برخورد می‌شود و در موردی هم که شما گفتید این روال قضایی کاملاً طی شده. هرچند می‌شود به هر فردی توصیه کرد که اگر برقراری عدالت را بر مناسبات فردی و شخصی مقدم بدارد نهایتاً خود او هم همچون جامعه سود می‌برد و باید از این بابت خوشحال باشد، امّا ما در این باره قضاوتی راجع به آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم بکنیم. ان‌شاءالله که ایشان هم همچون عموم مردم از اعمال عدالت خوشحال است.

راز عصبانیت رئیس جمهور را شاید بتوان در میزان اقبالی که مردم به رویکرد ضد فساد قوه قضائیه نشان داده‌اند، جست‌وجو کرد. جایی که هفته گذشته و در جلسه مسئولان عالی قضایی، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه با ارائه نتایج یک نظرسنجی که از سوی یکی از دستگاه‌های رسمی کشور در چند استان انجام شده است، میزان استقبال مردم از رویکرد جدید قوه قضائیه را ۷۶ درصد اعلام کرد.

موضوعی که البته با واکنش حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور مواجه شد و او در توئیتی با زیر سؤال بردن این نظرسنجی نوشت: «اگر می‌خواهید مردم این ادعا‌ها را باور کنند، نام و سابقه مؤسسات نظرسنجی، جامعه نمونه، مدل نمونه‌گیری، حجم و پراکنش نمونه، سؤالات و داده‌های خام نظرسنجی‌ها را در دسترس عموم قرار دهید و نتایج را به صورت کامل منتشر کنید.» او تأکید کرد که «نظرسنجی دماسنج و فشار سنج اجتماعی است، آن را بی اعتبار نکنید.» حال آنکه جناب آشنا با یک تماس تلفنی می‌توانست متن کامل این نظرسنجی را در اختیار بگیرد. او البته درباره این اظهار نظر رئیس جمهور که چندی پیش گفته بود: درون خودرو و هنگام عبور از خیابان با دیدن چهره مردم نظرسنجی می‌کند، سکوت کرده است.

به عصبانیت رئیس جمهور این نکات هم می‌توان اضافه کرد که حنای وعده‌ها و رفتار‌های سیاسی او حتی نزد حامیانش نیز دیگر رنگی ندارد. کارآمدی و استقبال عمومی مردم از رئیسی برای روحانی قابل هضم نیست و فراتر از آن او نگران است تداوم روند مبارزه با فساد، دولت او را در مقام نخست این فساد قرار دهد.

وعده‌های برزمین مانده انتخاباتی پس از شش سال موضوع دیگری است که از این دولت، دولتی ناکارآمد نزد افکار عمومی ترسیم کرده است.

بنابراین برای فرار از پاسخگویی چه حربه‌ای بهتر از فرافکنی و متهم کردن دیگران!
روحانی در ادامه سخنان خود ماجرای واگذاری ارز ۱۸ میلیارد دلاری را بار دیگر پیش کشید و منتقدان دولت را عده‌ای بی اخلاق و بی ایمان توصیف کرد که با منافع ملی آشنا نیستند. او گفت: «یک عده از افرادی که کمی بداخلاق هستند در طول ماه‌های گذشته در برخی از روزنامه‌ها چنین نوشته‌اند که این دولت در سال ۹۷ و با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۱۸ میلیارد دلار را به باد داده است در این راستا به رئیس بانک مرکزی دستور دادم تا تمام پول‌هایی را که در سال گذشته در شش ماه اول پرداخت کرده فهرست و اعلام کند و در این زمینه اخیرا نامه آن را به من داده است و از ایشان خواستم که این نامه را منتشر کند. یک عده آدمی که نه اخلاق و نه ایمان دارند و نه با منافع ملی آشنا هستند چنین می‌گویند که پارسال ۱۸ میلیارد دلار گم شده است.»

اکنون و در شرایطی که کشور بیش از هر زمانی به آرامش و ثبات نیازمند است و مسئولان اجرایی بیش از هر کسی بر آن تاکید دارند، انتظار می‌رود خود بخشی از حاشیه سازی‌های دشمن شاد کن نباشند و دوسال پایانی دولت را صرف خدمت به ملت و رفع مشکلات اقتصادی کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
2
به نظر من صدا و خواست امریکا از کسانی بر میاد که مجری پروژه های دشمنان که همان کودتای اقتصادی و جان به لب رساندن مردم است هستند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
3
خداوند این 19 ماه باقی مانده را به خیر بگذراند. به سلامتی عبور کنیم
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
2
اقتصاد یک شبه درست نمیشود.زیرا 4 دهه است که نسبت به تخریب آن همت گماشته ایم .
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
بیش از این انتظاری نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
چیزدیگری انتظارنمیرود
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
اولا دوقطبی نمودن جامعه توسط مسئولان عالی رتبه نظام زیبنده نیست .
ثانیا به حاشیه بردن واقعیات جامعه توسط مسئولان عالی رتبه کشور ، به مصلحت نبوده ، نیست و نخواهد بود .
ثالثا دولت که بعنوان قوه مجریه کشور شناخته می شود ، چرا در اجرائی نمودن اقتصاد مقاومتی بصورت جدی و منطقی ورود پیدا نمی نماید و در جهت اجرا شدن این سیاست کلان ، گامی اساسی بر نمی دارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
۱. اینکه براحتی هویت و ماهیت فرهنگی شهر بزرگ، شهید‌پرور، دارالعباده و دارالعلم یزد را به نام جناح سیاسی اصلاحات سند بزنند!!!! بدعت و بی‌انصافی بسیار بزرگی به این شهر و مردم آن است.

۲. (واضح ترین نکته) اگر دولتی‌ها با برند #پایتخت_اصلاحات به استقبال رئیس جمهور می روند؛ پس ایشان رئیس جمهور همه مردم و تمام گروه‌ها نیست و فقط رئیس جمهور اصلاحات است.
روش جدید شورش
|
United States
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
از ساعت ۲۳۴۰ امشب عده ای از اجامر و اوباش در یک مراسم عروسی تقلبی در کوچه .... بلوار ..... تهران بفشفشه در کردند و با موسیقی بلند و آواز فحاشی می کردند. مدت ۶ ماه است کارناوالهای عروسی تقلبی در مناطق مختلف تهران راه می اندازند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار