کد خبر: 976530
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
سخـنـگــوی قوه قضائیه در سیــزدهمـین نشست خبری‌اش به سؤالاتی درباره آخرین وضعیت پرونده بازداشت «رئیس سازمان جنگل‌ها»، وضعیت پرونده خصوصی‌سازی، بازجویی‌های «روح الله زم»، جزئیات بررسی پرونده «سیف» و «عراقچی»، افزایش میزان صلح و سازش در پرونده‌های قضایی و برخی دیگر از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  ضمن اینکه به گفته اسماعیلی در شش ماهه اول امسال ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات نهاد‌های دولتی بازپس‌گیری شده که در مقایسه با شش ماهه مشابه سال پیش ۱۴۶درصد رشد داشته است.

سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد استرداد اموال به بیت‌المال اعم از خزانه بانک‌ها، اوقاف و شهرداری‌ها گفت: در شش ماهه اول سال ۹۸ به میزان ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوقه بانک‌ها توسط اداره اجرای ثبت اسناد و املاک کشور بازپس‌گیری شده که در مقایسه با شش ماهه مشابه سال پیش ۱۴۶درصد رشد داشته است که این اهتمام و جدیت همه اجزای قوه قضائیه را می‌رساند.

صلح در مرز ۸۰ درصد
غلامحسین اسماعیلی با بیان اینکه در ۲۸ مرداد ۹۸، رئیس قوه قضائیه بخشنامه‌ای در شورا‌های حل اختلاف با رویکرد صلح و سازش صادر کرده، گفت: در شهریور آثار این بخشنامه این بوده که میزان صلح و سازش در پرونده‌ها به ۴۵ درصد رسیده و موارد صلح در بخشنامه پرونده‌های کیفری چهار برابر پرونده‌های حقوقی بوده و میزان صلح حتی به مرز ۸۰ درصد رسیده است.

وی درباره بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و رئیس سازمان محیط‌زیست ملارد نیز گفت: اصل بازداشت را تأیید می‌کنیم. به لحاظ اینکه پرونده هنوز در مرحله تحقیق مقدماتی است، معذوریت قانونی از بیان جزئیات داریم. اتهامات این افراد مرتبط با حوزه مأموریت و مسئولیت‌شان بوده و دلایلی برای توجه اتهام در پرونده وجود دارد و مکرر و در مقاطع مختلف در مظان اتهام قرار گرفته بودند. غلامحسین اسماعیلی درخصوص پرونده سیف و عراقچی هم گفت: پرونده در حال تحقیقات تکمیلی است تا دادگاه بتواند با جامعیت و بررسی همه جانبه نسبت به موضوعات مطروحه تصمیم‌گیری کند. دادگاه مقرر کرده ادعا‌هایی که در مورد مصوبات قانونی و دستورات از مقامات بالا و میزان ارز شده بود، تحقیقات تکمیلی انجام گیرد.

وضعیت زم
سخنگوی قوه قضائیه در مورد ادامه رسیدگی به پرونده زم گفت: تحقیقات مفصل و مستندات فراوانی به‌دست آمده که از ارتباطات وی با سرویس‌های بیگانه محرز شده و نحوه ارتباط مشخص و وجوه اخذ شده احصا شده و سرکردگی وی برای خیلی از شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های خبری برون‌مرزی محرز شده است. اسماعیلی در مورد مصوبه سران سه قوه درباره ممنوعیت واردات کالا‌هایی که امکان تولید در کشور دارند و پرونده خصوصی‌سازی هم گفت: مصوبه اخیر برای جبران کوتاهی‌هایی است که در مورد واردات کالا‌های مشابه ایرانی شده بود. اولاً از قاچاق و واردات این‌گونه کالا‌ها جلوگیری شود و اجرای آن برعهده دولت، سازمان گمرکات و بانک مرکزی است و ارز مبادله‌ای برای آن اختصاص ندهند، چون خیلی کالا‌های وارداتی اینچنینی با ارز دولتی وارد می‌شود. امروز حجت بر همه تمام شده و چنانچه در این مسیر با اعمال خلاف قانون روبه‌رو شویم، برخورد می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در پرونده خصوصی‌سازی خیلی از شرکت‌ها بررسی و تحقیقات مقدماتی رو به اتمام است و به محض اینکه موجبات قانونی ایجاد شود، بازداشتی‌ها آزاد و روند قانونی انجام می‌شود. ورود قوه‌قضائیه صرفاً به عنوان جرم شخصی نیست بلکه در جهت حمایت از حقوق مردم است. غلامحسین اسماعیلی درخصوص پرواز یاسوج و رسیدگی به آن پرونده نیز گفت: این موضوع در دادسرا منتهی به صدور کیفرخواست شده و این پرونده ۱۸متهم دارد که ۱۵ نفر شخص حقیقی از مدیران و کارکنان و سه نفر شخصیت حقوقی مجرم شناخته شدند.

غلامحسین اسماعیلی گفت: با پیگیری‌های انجام شده نحوه جذب پذیرفته‌شدگان آزمون سال ۹۶ که به دغدغه‌ای تبدیل شده بود، فرآیند جذب مشخص و تا پایان سال همه استخدام خواهند شد که تاکنون هزار و ۵۰۰ نفر جذب شده و تا پایان سال فرآیند جذب همه انجام می‌شود.

جراحی درد دارد
وی در این نشست در پاسخ به خبرنگاری که پرسید، رئیس‌جمهور اقدامات قوه قضائیه را نمایشی خواندند و اعلام کردند، با این اقدامات کشور به تعطیلی کشانده شده است، آیا رویکرد دستگاه قضا تغییر خواهد کرد، گفت: اقدامات ما جنبه شعاری ندارد و آنچه بیان می‌شود، گزارش عملکردهاست. جراحی در حال رخ دادن است و این جراحی درد دارد. فرد یا دستگاه بیمار ممکن است برایش خوشایند نباشد، اما عاقبت خوبی دارد و ما به‌دنبال سرانجام میمون و مبارک مبارزه با مفاسد در کشور هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار