کد خبر: 975078
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
از زمان مطرح شدن پیوستن ایران به اف‌ای تی اف دولتمردان با طرح مباحث مختلفی در راستای زیان‌های وارده بر فعالیت‌های اقتصادی کشور بر آن هستند تا جامعه را نگران عدم تصویب لوایح اف‌ای تی اف کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آنچه توسط آقای جهانگیری در خصوص تصویب پالرمو و سی اف تی عنوان شد با رد قاطع سران نظام بیانگر عدم الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون‌ها بود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص عدم تصویب لوایح اف‌ای تی اف و شائبه‌های مطرح شده پیرامون آن توضیحاتی ارائه داده که در ادامه می‌خوانیم.

گمانه زنی‌های برخی افراد حاکی از آن است که عدم تصویب برخی از لوایح ذیل اف‌ای تی اف ناشی از نگرانی‌های مبارزه با پولشویی و عدم اهتمام مسئولین به مبارزه با فساد‌های مالی است، پاسخ شما به این شائبه افکنی‌ها چیست؟

موضوع تصویب لوایح اف‌ای تی اف به دنبال تصویب چهار قانون در ایران موضوعیت یافت؛ دو قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که پیش از این به تصویب مجلس شورای اسلامی و با رفع چند ایراد مطرح شده از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و به مرحله اجرا و قانونی شدن رسید. قانون تصویب شده از تمامی مولفه‌های لازم در برخورد و مبارزه با مفاسد اقتصادی در داخل کشور برخوردار است و آنچه توسط برخی مبنی بر اینکه ایران از عدم تصویب لوایح اف‌ای تی اف نگران ایجاد شفافیت است کاملا ناآگاهانه و غلط است چرا که کشور از قوانین مبسوط و کارآمدی در راستای ایجاد شفافیت و مبارزه با معاملاات غیر شفاف و داد و ستد‌های رانت محور برخوردار است، لذا آنچه توسط این دسته عنوان می‌شود یا دال بر ناآگاهی یا برگرفته از اهداف سیاسی است. اگر مقصود عنوان کنندگان این اتهام زنی‌ها تصویب قوانین مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریسم در داخل کشوراست این دو قانون به صورت کاملا تخصصی و بسیار عملیاتی به عنوان دو قانون ملی تصویب وواجب الاجراست.

تصویب دو لایحه پالرمو و سی اف تی نیز همچنان خبر ساز است، تازه‌ترین خبر در این خصوص چیست؟

قطعا لوایح اف‌ای تی اف را مطابق با خواسته غرب و دشمنان کشور تصویب نمی‌کنیم، بلکه آنچه مصلحت ملی ما اقتضاء می‌کند را در دستور کار قرار می‌دهیم. اما در خصوص پیوستن به این دو کنوانسیون عرض کنم که در حال حاضرپالرمو بر سی اف تی مقدم است؛ هر چند این دو لایحه به لحاظ مضمون شباهت زیادی به دو لایحه مصوب داخلی ما دارد، اما آنچه ذیل این دو لایحه عنوان می‌شود مناسب و در راستای اهداف آمریکا و جهان غرب است. قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که به عنوان یک قانون بین المللی مطرح شده به عنوان اهرمی در اختیار آمریکا و کشور‌های همسوی آن‌ها علیه ماست.

با توجه به اینکه عده‌ای براین موضوع تاکید می‌کنند که آیا ایران تافته جدا بافته‌ای از سایر کشور‌های دنیاست که به اف‌ای تی اف پیوسته اند چه پاسخ قانع کننده‌ای برای این پرسش دارید؟

بله. قطعا ایران تافته جدا بافته نسبت به دویست کشوری است که به این کنوانسیون‌ها پیوسته اند. براین اساس ایران تافته جدا بافته‌ای است چرا که اساسا نوع دشمنی آمریکا با ایرانی‌ها متفاوت از سایر کشورهاست واصلا قابل مقایسه نیست. آمریکا با اهرم تحریم و فشار‌های بین المللی بر آن بود تا از نظر سیاسی؛ اقتصادی و روانی ملت ایران را تحت فشار‌های همه جانبه‌ای قرار دهد؛ آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که توانایی جنگ نظامی با ایران را ندارند؛ لذ با تحریم‌های اقتصادی فشار‌های مضاعفی به ایران وارد کرده اند؛ از این جهت در حالی که تحریم‌های شدیدی بر ملت ایران تحمیل شده تصویب لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در وهله اول به معنای بستن راه دور زدن تحریم‌ها به دست خودمان است! از سوی دیگر آنچه به عنوان مبارزه با تروریسم توسط جهان غرب مطرح می‌شود یک دروغ بزرگ است چرا که بزرگترین نهاد‌های تروریستی مورد حمایت امریکا قرار دارند که یکی از آن‌ها رژیم صهیونیستی و خاندان سعودی هستند که مورد حمایت تام و تمام آمریکا قرار دارند. در ماجرای قتل آقای جمال خاشقچی در سفارت عربستان در ترکیه که با اره تکه پاره شد همه دنیا شاهد ادعای پوچ مبارزه با تروریسم بودند؛ منافع غربی‌ها در صورت ایستادن در برابر سعودی‌ها به خطر می‌افتاد از این رو در برابر چننی قتل فجیعی اغماض کرده و از کنار آن به سادگی گذشتند. شاهد دیگر حمایت آمریکا وکشور‌های اروپایی از جمعیت تروریستی به نام منافقین در کشور‌های اروپایی است؛ تروریست‌هایی که هفده هزار نفر از شخصیت‌ها و مردم بیگناه را به قتل رسانده اند در پناه دنیای غرب همچنان مشغول توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران هستند؛ لذا آنچه به عنوان مبارزه با تروریسم بیان می‌شود دروغ است؛ چرا که غربی‌ها مصادیق مورد نظر خود را تنها تروریستی می‌خوانند و با تصویب این لوایح به دنبال زیر سوال بردن ما هستند. تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تصویب لوایح یاد شده به معنای آن است که با دست خودمان در سطح جهان هر معامله‌ای که به نفع سپاه پاسداران باشد را به عنوان تامین مالی تروریسم زیر تیغ غربی‌ها قرار دهیم. قطعا مثال از این مقوله فراوان است تا وقتی نگاه غرب به جمهوری اسلامی ایران دشمنی وتوطئه است نمی‌توان به این دو کنوانسیون اعتماد کرد؛ از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین باره به جمع بندی نهایی نرسد تا به این دو کنوانسیون رای بدهد؛ از اواخر سال گذشته که موضوع پالرمو در مجمع تشخیص مطرح شد و اعضای مجمع هم که نظر یکسانی دراین باره داشتند با تاکید وزیر اقتصاد به عنوان نماینده دولت که خواستار عدم رای گیری بود به تعویق افتاد. طبع در عدم پاسخ دهی دولت به یازده سوال مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پالرمو زمان از دست رفت و لایحه پالرمو مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت که ایراد توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح نشده؛ بنابراین مجمع تشخیص هم نتوانست به جمع بندی برسد.
بی تردید نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو مبناست به این معنا که این لایحه از دور خارج شده است. در خصوص سی اف تی نیز باید گفت هنوز تا زمان مقرر وقت لازم برای رسیدگی بیشتر وجود دارد که آیا تصویب آن ضرورتی دارد یا خیر؟

برخی از دولتمردان عدم تصویب لوایح یاد شده را به معنای عدم وخیم ترشدن فشار‌های اقتصادی و عدم همکاری نهاد‌های مالی و پولی دنیا با ایران عنوان می‌کنند این موضوع تا چه حد حقیقت دارد؟

تصور نمی‌کنم انچه که از تحریم‌ها توسط آمریکا بر ما تحمیل شده جای تحمیل تحریم یا فشار اقتصادی دیگری گذاشته باشد. اروپا نیز در مدت زمان تشدید تحریم‌ها نشان داد که به آمریکا وفادار است. قطعا با پیوستن به این کنوانسیون‌ها هیچ گونه تخفیف تحریمی به ما داده نمی‌شود و امکان مبادله از طریق سوئیفت وجود ندارد و در‌های سوئیفت به روی ما بسته است. در حالی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و فروش نفت بسیار کاهش یافته، اما سالانه ۴۰ هزار میلیارد دلار صادرات غیر نفتی و معادل آن واردات داریم؛ یعنی ما در این جهان و در فشار تحریم‌ها زندگی می‌کنیم، لذا پیوستن به این کنوانسیون‌ها به منزله دردسر درست کردن برای خودمان و عدم بهره مندی از دور زدن تحریم‌ها خواهد بود.

گزارش آقای جهانگیری در خصوص تصویب لوایح مورد نظر نیز رد شد دراین باره چه اظهار نظری دارید؟

گزارش اقای جهانگیری مبنی بر تصویب لوایح توسط سران سه قوه توسط سخنگوی قوه قضاییه تکذیب شد و قطعا هیچ گونه پیام یا موضوعی از سوی مقام معظم رهبری درخصوص تصویب لوایح اف‌ای تی اف به دست ما نرسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار