کد خبر: 974330
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۴
کبری فرشچی
سرويس زنان جوان آنلاين: سرطان سینه هنگامی اتفاق می‌افتد که رشد سلول‌های سینه از کنترل خارج شود و به صورت بی‌رویه افزایش یابد. از مجموعه این سلول‌ها یک توده به وجود می‌آید که به آن تومور می‌گویند و به صورت یک توده لمس می‌شود یا به‌وسیله اشعه ایکس دیده و تشخیص داده می‌شود. این تومور در صورتی بدخیم (سرطانی) تلقی می‌شود که سلول‌ها بتوانند در بافت‌های اطراف رشد (تهاجم) کنند یا به مناطق دیگر بدن که دور از بافت سینه است، بروند (متاستاز).

جالب اینجاست که بر خلاف تصور عمومی سرطان سینه در مردان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و شاید در مردان خطرناک‌تر نیز باشد، اما این بیماری، بیماری شایع زنان است. میزان ابتلا به سرطان سینه در ایران رو به افزایش است. طبق آمار‌ها هم اکنون سالانه ۱۳ هزار زن به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، اما پیش‌بینی‌ها سیمای نگران‌کننده‌ای را از ابتلا به این بیماری ترسیم می‌کند. افسانه اقبال نیا، مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان سینه هم آمار عجیبی درباره میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان ایرانی می‌دهد و می‌گوید: «در هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود و در صورت عدم آگاهی بیماران، آمار ۸درصد امسال، طبق اعلام وزارت بهداشت در سال آینده به ٢٨ درصد افزایش خواهد یافت.»

کیوان مجیدزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سیمای آینده این بیماری در کشور می‌گوید: «در دهه آینده میزان ابتلا به سرطان سینه در ایران سالانه به حدود ۲۵هزار نفر می‌رسد و مردان در ابتلا به این بیماری سهم کمتری دارند.»
به گفته وی بچه‌دار شدن در سنین زیر ۳۰ سال خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد و اگر زنان، بارداری نیز نداشته باشند باز هم در معرض مبتلا شدن به این سرطان هستند. بخش مثبت اظهارات این پزشک متخصص، اما به قابل پیشگیری بودن این سرطان آن هم تا حد ۴۰ درصد اختصاص دارد. مجیدزاده در این باره می‌افزاید: «۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و مردم باید آگاه باشند که کشیدن قلیان، سیگار، چاقی و عدم تحرک خطر ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.»

هر چند غربالگری سرطان سینه به سوی برنامه‌ای مدون در کشور وجود ندارد، اما سرطان سینه با علایمی همراه است که خود افراد هم می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند و برای درمان آن هرچه زودتر اقدام کنند.
وجود غده‌ای درون سینه یا زیربغل، تورم زیربغل، استخوان ترقوه یا سینه، وجود درد در سینه یا حساس شدن آن، وجود بخشی مسطح یا فرورفته در سینه، تغییرات در شکل ظاهری سینه، خروج ترشحات از سینه و وجود چیزی شبیه تیله زیر پوست از جمله علایمی هستند که به شما هشدار می‌دهند باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در عین حال بخشی از علایم این بیماری هم به راحتی و به وسیله خود بیمار قابل تشخیص نیستند. برخی آمار‌ها این علایم پنهان را تا ۷۰ درصد می‌دانند. به همین دلیل پزشکان معتقدند زنان باید هر شش ماه یک‌بار برای انجام آزمایشاتی همچون M. R. I سینه، سونوگرافی و ماموگرافی اقدام نمایند که در صورت رشد غدد اقدام به درمان آن کنند، چراکه در مراحل اولیه به راحتی می‌توان برای درمان اقدام کرد. بنا بر تأکید اردشیر قوام‌زاده، دبیر علمی کنگره سرطان سینه، این سرطان قابل درمان‌تر از بیماری‌های دیگر است به شرط آنکه به موقع تشخیص داده شود. حالا پویش ملی سرطان سینه، از نهم مهر در سراسر کشور آغاز شده است و به مدت یک ماه، با اجرای برنامه‌های آموزشی و ارائه خدمات غربالگری ادامه دارد؛ پویشی که شاید بتواند در پیشگیری و درمان این بیماری به زنان و حتی مردان کشورمان کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر