کد خبر: 973656
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۲
دنیا حیدری
سرويس ورزش جوان آنلاين: می‌توان قدرت نظامیان ایران را به رخ دنیا کشید، اما نه صرفاً در میدان نبرد. گاه در میادین ورزشی می‌توان قدرتنمایی کرد و مچ حریفان را خواباند و سیزم بهترین فرصت است. رقابت‌های ارتش‌های جهان که اگر چه با هدف ایجاد پیوند میان مهارت‌های نظامی و رشته‌های ورزشی مرتبط برگزار می‌شود، اما فرصتی طلایی است برای قدرتنمایی صلح‌آمیز و به رخ کشیدن توانایی‌های نظامیان در دنیا.

اگرچه این رقابت‌ها صرفاً با حضور نظامیان برگزار نمی‌شود و کشور‌های بسیاری، چون ایران از ورزشکاران حرفه‌ای خود در این رقابت‌ها بهره می‌برند، اما طبق سیاستگذاری‌های تازه نیرو‌های مسلح، قرار است این رقابت‌ها پایورمحور باشد. بدین معنا که ۳۰ درصد کاروان اعزامی ایران به سیزم را بعد از این نظامیان تشکیل می‌دهند. سیاستی که نه فقط در بالا رفتن آمادگی جسمانی افراد در نیرو‌های مسلح (اعم از ارتش، سپاه و ناجا) تأثیری مثبت دارد، که می‌تواند زمینه ساز شکوفایی استعداد‌های نظامیان نیز باشد.

بدون شک استعداد‌های نابی را می‌توان در نیرو‌های مسلح شناسایی کرد که شاید پیش از این به واسطه عدم حضور آن‌ها در رقابت‌های ورزشی فرصتی برای یافتن آن فراهم نشده، اما مسابقاتی، چون ارتش‌های جهان می‌تواند بهانه خوبی برای کشف این استعداد‌ها و به رخ کشیدن آن در کنار قدرت نظامیان ایران باشد. استعداد‌هایی که در صورت شناسایی می‌توانند کمک‌رسان ورزش قهرمانی باشند. همان‌طور که امروز ورزش قهرمانی در مسابقاتی، چون ارتش‌های جهان با دست دادن به دست نظامیان، برای به رخ کشیدن قدرت ایران گام برمی‌دارند.

اگر چه بسیاری از نیرو‌های مسلح بدون شک به دلیل شرایط شغلی که دارند باید از لحاظ آمادگی جسمانی در وضعیت ایده‌آلی باشند، اما بدون تردید هستند نفراتی که با توجه به تقسیم‌بندی‌های شغلی نیاز خاصی ندارند برای بالا نگه داشتن شرایط جسمانی خود. با این وجود، اما حضور در رقابت‌های سیزم و فراهم شدن شرایط برای آماده‌سازی نظامیان برای حضور در این رقابت‌ها می‌تواند فرصتی برای ایجاد پیوندی ناگسستنی بین ورزش و نظامیان باشد. فرصتی که نه فقط می‌تواند قدرت نظامیان ایران را در عرصه‌های ورزشی نیز به رخ دنیا بکشد، که می‌تواند زمینه ساز بالا رفتن درصد آمادگی نظامیان شده و روحیه و انگیزه آن‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. هرچند هنوز نگاه‌ها به ورزش ارتش‌های جهان به گونه‌ای نیست که بخواهیم با نیرویی کاملاً نظامی در این رقابت‌ها حضور داشته باشیم، اما سیاستگذاری تازه نیرو‌های مسلح برای استفاده ۳۰ درصدی از نظامیان در این رقابت‌ها و تأکید بر پایه‌ورمحور بودن در این مسابقات می‌تواند روزنه امیدی باشد برای آینده‌ای نه چندان دور که کاروان سیزم ایران را صفر تا صد نظامیانی تشکیل دهند که دنیا تاب مقابله با آن‌ها را نداشته باشد و برابر قدرتشان سر تعظیم فرود آورد.

غیرممکن نیست. بدون شک تفاوت نگاه یا شاید هم شرایط شغلی باعث شده تا امروز بیشتر نفرات کاروان اعزامی ایران به سیزم را نظامیان تشکیل ندهند و ورزش قهرمانی سهم بسزایی در حضور در این رقابت‌ها داشته باشد، اما تأکید بر پایورمحور بودن کاروان ایران نشان می‌دهد که بدون شک مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در نیرو‌های مسلح نیز به اهمیت گرایش نظامیان به ورزش و حضور آن‌ها در مسابقات ارتش‌های جهان واقف هستند که در سیاستگذاری‌های جدید خود تأکید دارند که ۳۰ درصد کاروان اعزامی را باید نظامیان تشکیل دهند؛ درصدی که می‌توان امیدوار بود طی سال‌های بعد و بعدتر به رقم آن افزوده شود تا روزی که صفر تا صد این کاروان را نظامیان غیور و قدرتمند ایران تشکیل دهند برای به رخ کشیدن قدرت ایران و نظامیانش که بدون تردید هم در میدان‌های نبرد حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و گذشتن از سد آن‌ها کار اصلاً ساده‌ای نیست و چه در میدان‌های ورزشی. رسیدن به این هدف، اما نیازمند زمان است و فراهم شدن زمینه‌های لازم که البته تصمیم‌گیرندگان در نیرو‌های مسلح گام نخست را در این زمینه با تأکید بر پایور بودن کاروان اعزامی ایران به مسابقات ارتش‌های جهان محکم و بااقتدار برداشتند.

مسابقات سیزم اگر چه جدال در میدان ورزشی است، اما می‌تواند پنجه انداختن در پنجه دشمنانی باشد که به اشکال مختلف قصد کنار زدن رقبای خود را دارند و همین مسئله است که اهمیت رقابت‌های ارتش‌های جهان را افزایش می‌دهد؛ رقابت‌هایی که بدون شک ایران می‌تواند با تکیه به نیرو‌های مسلح خود حضوری پرقدرت در آن داشته باشد، هرچند زمینه‌های لازم نیز برای دستیابی به این هدف باید فراهم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار