کد خبر: 971711
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
سیل‌زدگان آق‌قلا، صاحب کسب و کار شدند
گروه جهادی حنیفا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به کمک ساکنان این مناطق آمده و برای آن‌ها که شرایط زندگی و همچنین کار مناسبی ندارند، کارآفرینی کرده است، تا این افراد بتوانند در چندماه آینده روی پای خودشان بایستند و درآمد کافی برای گذراندن زندگی‌شان داشته باشند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: آن روز‌ها که خیلی هم دور نیست، سیل هولناکی در آق‌قلا آمد و خانه‌ها را زیر آب برد. از همان روز‌ها وعده و وعید مسئولان شروع شد و هر کسی قول سروسامان دادن به وضعیت زندگی مردم این منطقه را می‌داد. حالا بیش از شش ماه از آن روز می‌گذرد، اما هنوز وضعیت زندگی مردم آق‌قلا و دیگر شهر‌های سیل‌زده مناسب و مطلوب نشده است.

در این میان، اما گروه جهادی حنیفا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به کمک ساکنان این مناطق آمده و برای آن‌ها که شرایط زندگی و همچنین کار مناسبی ندارند، کارآفرینی کرده است تا این افراد بتوانند در چندماه آینده روی پای خودشان بایستند و درآمد کافی برای گذراندن زندگی‌شان داشته باشند.
 

برخی از ساکنان آق‌قلا که ذوق کار کردن و کارآفرینی داشتند به کلاس‌های آموزشی گروه جهادی آمدند و حالا با تلاش‌های خود صاحب یک کسب و کار شده‌اند. کسب و کاری که اگر حمایت‌های گروه جهادی حنیفا نبود به این مرحله نمی‌رسید و احساس رضایت را بر دل کارآفرینان آق‌قلا نمی‌نشاند.
 
تهیه چرخ‌های خیاطی با کمک‌های مردمی 

نسترن دانه‌کار، مسئول گروه جهادی حنیفا در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «برای اینکه انگیزه زندگی به ساکنان آق‌قلا بازگردد و همچنین آن‌ها توانمند شوند، تصمیم گرفتیم که با کمک‌های مردمی چرخ خیاطی و پارچه و لوازم دیگر را تهیه کنیم و توسط خیاط‌های جهادی به آن‌ها آموزش دوخت لباس بدهیم.»

دانه کار ادامه می‌دهد: «از آنجایی که من طراحی لباس خوانده‌ام و این حرفه را به خوبی بلد بودم، کار طراحی لباس‌ها را به‌عهده گرفتم و با کمی آموزش خیاطی به افرادی که علاقه به کارآفرینی داشتند کار را شروع کردیم. در مرحله اول سه نفر و امروز ۲۵ نفر از همین راه کسب درآمد می‌کنند. البته در این مدت ۴ ماهه کار صنایع دستی را نیز شروع کردیم و از این طریق هم برخی دیگر از آق‌قلایی‌ها صاحب شغل و درآمد شده‌اند.»

مسئول گروه جهادی حنیفا درباره اینکه خیرین و مردم چه کمکی می‌توانند به کارآفرینان آق‌قلا کنند، اظهار می‌دارد: «اگر مردم به لباس‌هایی که آق‌قلایی‌ها می‌دوزند اعتماد داشته باشند و آن‌ها را بخرند، کسب و کار آن‌ها رونق می‌گیرد و به آن‌ها برای ادامه کار قوت قلب می‌دهند. همچنین برخی از افراد که فضایی برای فروش این لباس‌ها در شهرشان دارند می‌توانند به دیده شدن کالا‌های تولید شده به دست آق‌قلایی‌ها کمک کنند.»
 
۳۰۰ متقاضی در صف

مصطفی جوادی که یکی دیگر از اعضای گروه حنیفا است و برای نظارت و آموزش کار‌ها به ساکنان آق‌قلا در همین شهرستان ساکن شده به خبرنگار جوان آنلاین می‌گوید: «اشتغال‌زایی گروه جهادی حنیفا در شهرستان آق‌قلا در بحث صنایع دستی و همچنین خیاطی آغاز شده است. در بخش خیاطی و لباس چشم‌انداز صدنفره داریم و می‌خواهیم برای این تعداد از افراد اشتغال‌زایی کنیم. تا امروز ۳۰۰ متقاضی داریم که بعد از بررسی از این تعداد هر بیست نفر را به بانک معرفی می‌کنیم تا وام بگیرند و بعد از خرید چرخ خیاطی و لوازم مشغول به کار شوند.»

او درباره مبلغ تسهیلات بانکی برای هر متقاضی و زمان بازپرداخت آن اظهار می‌دارد: «مبلغ این وام ۱۰ میلیون تومان است و بازپرداخت ۵ ساله دارد که خود کارآفرینان با درآمدی که کسب می‌کنند اقساط‌شان را می‌پردازند.

آنطور که آقای جوادی می‌گوید گروه جهادی حنیفا کارآفرینان زیادی را تربیت می‌کند که هر کدام از آن‌ها با وام بانکی کارشان را آغاز خواهند کرد و در نهایت با حمایت این گروه جهادی کالای خود را می‌فروشند و علاوه بر درآمدزایی اقساط بانکی‌شان را نیز پرداخت خواهند کرد. اقدامی که علاوه بر توانمند کردن افراد وضعیت زندگی آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

این عضو گروه جهادی حنیفا تصریح می‌کند: «سرمایه موردنیاز برای هر کارآفرین در آق‌قلا ۱۳ میلیون تومان است که سه میلیون تومان از آن را «حنیفا» از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کند و ۱۰ میلیون دیگر از طریق وام بانکی تامین می‌شود.»
 
رویای راه‌اندازی کارگاه خیاطی

حال برخی از آق‌قلایی‌ها با وجود این اشتغال‌زایی و کارآفرینی خوب است و حس توانمندی و موفقیت در وجود آن‌ها جوانه زده است. حالا این افراد به آینده امیدوارند که می‌توانند از پس مخارج خود و خانواده‌شان برآیند. آن‌ها به روزی فکر می‌کنند که اقساط بانکی‌شان تمام شود و تمام پولی که کسب می‌کنند را صرف خرید لوازم موردنیازشان کنند. البته با پشتکار و اراده قوی می‌توانند به گسترده کردن کارشان نیز فکر کنند و رویای داشتن کارگاه خیاطی را که امروز در سرشان می‌گذرد را به حقیقت تبدیل نمایند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار