کد خبر: 969520
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
امریکا بعد از خروج از برجام، اعلام کرد فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند؛ موضعی که واکنش متقابل ایران را به دنبال داشت: «معنا ندارد نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود». امریکایی‌ها فکر می‌کردند ایران با بستن تنگه هرمز، مانع فروش نفت دیگران خواهد شد، اما اخلال در ۷ درصد نفت جهان و متوقف شدن حدود ۵۰ درصد نفت عربستان در اثر حملات پهپادی یمنی‌ها، کابوس نفت صفر را بیشتر از هر موقع دیگری پیش روی متجاوزان قرار داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیروز با آغاز به کار بازار‌های نفت دو روز پس از حمله یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در ساعات اولیه قیمت هر بشکه نفت خام تا ۲۰درصد هم افزایش یافت. عربستان سعودی به اجبار تولیدات نفتی خود را به نصف رسانده و برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را حتی «سه رقمی» کند و هر بشکه بیش از ۱۰۰ دلار به فروش برسد. در حالی که یمنی‌ها گفته‌اند در صورت ادامه تجاوز سعودی‌ها، قادرند هر جایی از عربستان را هدف قرار دهند و به دولت امارات هم هشدار داده‌اند در صورت عدم خروج کامل از یمن، تأسیسات نفتی آن‌ها نیز از حملات مصون نخواهد بود، سناریوی اخلال جدی در فروش نفت متجاوزانی که دنبال صفر کردن نفت ایران بودند، بیش از هر موقع دیگری مطرح شده است، البته بدون اینکه ایران اقدامی جدی برای بستن تنگه هرمز انجام دهد. ترامپ دیروز توئیت کرد که امریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد. این توئیت رئیس‌جمهور امریکا بیش از هرکس دیگر، طعنه به سعودی‌هایی است که تا همین چند روز قبل، بیش از ۵/۱۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردند. به گزارش رویترز، انتقال نفت خام عربستان به بحرین در نتیجه حمله پهپادی نیرو‌های یمنی به تأسیسات آرامکو مختل شده و در حالی که روزنامه امریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارش کرده که مسئولان شرکت آرامکو وعده داده‌ا‌ند «یک سوم» از تولید نفت عربستان که در نتیجه حمله ادعایی حوثی‌ها به دو سایت نفتی این کشور از دست رفته است، تا پایان روز دو شنبه ۲۵ شهریور باز گردد، برخی کارشناسان درباره این توانایی سعودی‌ها تردید کرده‌اند به طوری که به گزارش رویترز از دوبی، یک منبع آگاه به رویترز گفته که بازگشت عربستان سعودی به ظرفیت کامل تولید نفت خود پس از حمله‌های روز شنبه (۲۳ شهریورماه) می‌تواند «هفته‌ها نه روزها» طول بکشد. ممدوح سلامه، کارشناس مسائل نفتی در بیروت به الجزیره گفته که: «این حمله، دردناک‌ترین ضربه به صنایع نفت عربستان بود.» احمد مرزوق از قول کارشناسان برآورد کرده که عربستان در پی این حملات، روزانه ۴۰۰ میلیون دلار ضرر کند. محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک نیز معتقد است که با حمله کنونی یمنی‌ها «اهمیت ژئوپلتیک عربستان از منظر نفت بوده است که اکنون از بین‌رفته است.»

انصارالله‌: دستان بلند ما به همه جای عربستان می‌رسد
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز دوشنبه در کنفرانس خبری بعد از گسترده‌ترین عملیات این گروه در عمق خاک عربستان یعنی حمله به مجموعه پالایشگاهی بقیق و حریض در شرق این کشور که منجر به توقف تولید نفت عربستان شده، اعلام کرد: به نظام سعودی می‌گوییم دستان بلند ما می‌تواند به هر مکانی که بخواهیم و در هر زمانی که ما تعیین می‌کنیم، برسد.

وی افزود: لذا عربستان باید در حساب و کتاب‌های خود بازنگری کند و دست از تجاوزاتش علیه یمن و محاصره کشور ما بردارد.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تأکید کرد: به شرکت‌ها و اتباع خارجی نسبت به حضور در کارخانه‌ها و تأسیسات مهم که در معرض حملات ما قرار گرفته‌اند، هشدار می‌دهیم از این مناطق دوری کنند، زیرا این تأسیسات زیر آتش ما هستند و این تأسیسات هر لحظه تحت حملات ما خواهند بود. سرتیپ یحیی سریع خاطرنشان کرد: عملیات دوم توازن بازدارندگی علیه دو پالایشگاه بقیق و خریص با هواپیما‌های متعددی انجام گرفت که با موتور‌های متنوع و جدید عادی و موتور جت کار می‌کنند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه هفته جاری دو پالایشگاه مذکور را هدف گرفت و تولید نفت عربستان را به نصف رساند.

شبکه فاکس‌نیوز با انتشار تصاویر ماهواره‌ای که دولت امریکا آن را منتشر کرده است، گزارش داد که حملات پهپادی یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی بسیار دقیق بوده است و با دقت بالایی انجام شده است.

براساس این گزارش، مقامات ارشد امریکایی می‌گویند که ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ۱۹ نقطه در این دو پالایشگاه تحت تأثیر مخرب این حملات قرار گرفته است.

یک منبع مطلع در بخش انرژی به رویترز گفت: هنوز مشخص نیست توقف تولید نفت تا کی ادامه خواهد یافت، زیرا خسارت‌هایی که در اثر حمله انصارالله به زیرساخت‌ها وارد شده «بسیار گسترده» است و امکان جبران آن یک شبه ممکن نیست.

تهدید توئیتی ترامپ
بعد از آنکه حمله به تأسیسات آرامکو تأثیر خود را در بازار‌های جهانی نفت با افزایش ۲۰درصدی قیمت نشان داد خود ترامپ سعی کرد با رشته توئیت‌هایی لحنی تهدید آمیز البته نه با صراحت اتخاذ کند. وی در آخرین توئیت خود (تا عصر روز گذشته) نوشت: «به یاد دارید، وقتی که ایران پهپاد [امریکایی]را ساقط کرد آگاهانه گفت که این پهپاد داخل حریم هوایی آن‌ها بود، در حالی که اصلاً نزدیک حریم هوایی آن‌ها نبود. با آنکه می‌دانستند این روایت دروغ بسیار بزرگی است به شدت بر سر آن پافشاری کردند. حالا می‌گویند که ارتباطی با حمله به عربستان سعودی نداشته‌اند. خواهیم دید.»

در چنین شرایطی ائتلاف متجاوز سعودی در اولین گزارش خود مدعی شد که پهپاد‌های به کار گرفته شده در این عملیات ایرانی و از نوع ابابیل بوده است.

همسو با خود ترامپ، «ریک پری» وزیر انرژی امریکا روز دو شنبه ایران را به دست داشتن در عملیات حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» شرکت آرامکو در عربستان سعودی متهم کرد.

پری که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صحبت می‌کرد، در اظهاراتی نامربوط به دستور کار نشست، گفت: «پیش از آنکه بخواهم پیام رئیس‌جمهور [دونالد]ترامپ را با شما در میان بگذارم، می‌خواهم بگویم که ایالات متحده با تمام وجود حمله ایران به پادشاهی عربستان سعودی را محکوم می‌کند و از دیگر کشور‌ها هم می‌خواهیم که آن را محکوم کنند.»

وی افزود: «این رفتار غیرقابل قبول است، این غیرقابل قبول است و آن‌ها باید بابت آن پاسخگو باشند. اشتباه نکنید، این حمله‌ای عامدانه به اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی بوده است. رئیس‌جمهور ترامپ مجوز عرضه نفت از ذخایر راهبردی نفت، در صورت نیاز، را صادر کرده است و وزارتخانه من آماده پاسخ به این درخواست است. با وجود تلاش‌های شریرانه ایران، کاملاً اطمینان داریم که بازار انعطاف‌پذیر است و پاسخ مثبتی خواهد داد.» البته اولین گام در اتهام‌افکنی علیه ایران را مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ برداشته بود.

بعد از پمپئو یک مقام امریکایی به رویترز گفته بود که مقام‌های سعودی گفته‌اند شاهد نشانه‌هایی از برخورد موشک‌های «کروز» به این تأسیسات بوده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از مقام‌های ارشد دولت امریکا که نام‌شان فاش نشد گزارش کرد که ارزیابی اطلاعاتی، از جمله تصاویر ماهواره‌ای، مؤید این نظر است که ایران «مسئول» حملات روز شنبه بود.

واکنش به تهدید‌های امریکا
در داخل امریکا اظهارات ترامپ واکنش تند دموکرات‌ها از جمله برنی سندرز را به دنبال داشت. به گزارش ایسنا، به نوشته اینترسپت، برنی سندرز، نامزد مطرح دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری امریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر اینکه منتظر دستور پادشاهی سعودی است و نیرو‌های امریکایی آماده و مجهز هستند تا به آن‌ها گفته شود کجا و کی بمب‌های‌شان را بیندازند، گفت: «آقای ترامپ! قانون اساسی امریکا بسیار صریح و واضح است، فقط کنگره و نه رئیس‌جمهور اختیار اعلام جنگ دارد.»

وی در ادامه تأکید کرده است: «کنگره به شما مجوز آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را نخواهد داد؛ آن‌هم فقط به این خاطر که دیکتاتوری وحشی سعودی از شما این درخواست را دارد.»

همچنین «کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در سنای امریکا در رد توئیت ترامپ نوشت: «خیلی عجیب است که چطور سعودی‌ها این روز‌ها دارند مواضع خودشان را به ما دیکته می‌کنند. ما با پادشاهی عربستان سعودی به خاطر وجود دلایلی خوب، ائتلاف نظامی دوجانبه نداریم و حالا هم نباید وانمود کنیم چنین ائتلافی داریم.».

اما در سطح بین‌المللی «هوا، چون یینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در نشست روز دو شنبه خود در پکن در رد اتهام‌زنی‌های امریکا اعلام کرد، تا زمانی که حقایق قطعی درباره این حمله به دست نیامده است اتهام ‎زدن به هر کسی، اقدامی غیرمسئولانه است.

وزارت خارجه روسیه در واکنش به فضاسازی‌های مقامات امریکایی و ادعا‌های این کشور در زمینه ارتباط ایران با حمله پهپادی به تأسیسات عربستان سعودی تأکید کرد که استفاده از این موضوع برای تشدید تنش‌ها پیرامون موضوع ایران غیرسازنده است.

وزارت خارجه روسیه در عین حال حمله پهپادی اخیر به تأسیسات شرکت نفتی آرامکو در عربستان سعودی را قویاً محکوم کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار