کد خبر: 969263
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
سید رحیم نعمتی
عملیات پهپادی ارتش یمن علیه اهدافی در عمق خاک عربستان سعودی چیز تازه‌ا‌ی نیست و بار‌ها این پهپاد‌ها مراکز نظامی و اقتصادی سعودی‌ها را هدف قرار داده‌اند، اما باید گفت که عملیات صبح روز شنبه ۱۴ سپتامبر چیز دیگری است. سخنگوی امنیتی وزارت کشور سعودی‌ها منصور الترکی ساعاتی بعد از وقوع انفجار‌هایی در دو مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکوی عربستان واقع در شرق این کشور تأیید کرد که این انفجار‌ها به دلیل حملات پهپادی بوده، اما حاضر نشد بگوید که این حملات توسط چه طرفی انجام شده تا اینکه یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که ارتش یمن با ۱۰ پهپاد به این پالایشگاه‌ها حمله کرده و نام این حمله را عملیات «توان بازدارنده شماره ۲» گذاشت.

عملیات قبلی ارتش یمن یک ماه قبل و به نام «بازدارنده شماره یک» بود که با ۱۰ پهپاد حوزه نفتی و پالایشگاه سعودی الشیبه در ۱۰ کیلومتری مرز عربستان با امارات را مورد هدف قرار داد. آن عملیات نشان داد که توان پهپادی ارتش یمن تا عمق هزار و ۲۰۰ کیلومتری خاک عربستان گسترش یافته و می‌تواند با پهپاد‌های خود هدف استراتژیکی مثل منطقه الشیبه را مورد هدف قرار بدهد. آن حمله با توجه به استخراج ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز از این منطقه نکته قابل توجهی است که ارتش یمن نشان داد می‌تواند یکی از مناطق مهم نفتی سعودی‌ها را مورد هدف قرار بدهد. علاوه بر این، الشیبه در ۱۰ کیلومتری مرز امارات قرار دارد و آن حمله از این جهت هم قابل توجه است و می‌توان گفت که پیام قابل توجهی به امارات و نشان دادن توان نظامی ارتش بود که می‌تواند اهدافی در امارات را نیز مورد هدف قرار بدهد. در همان موقع بود که ارتش یمن عملیات دیگری را با پرتاب موشک بالستیک پیشرفته خود به سمت الدمام در فاصله هزار و ۵۰۰ کیلومتری با مرز یمن انجام داد و یک مرکز نظامی را مورد هدف قرار داد.

عملیات «توان بازدارنده ۲» از یک وجه در امتداد «توان بازدارنده یک» و بر مبنای راهبرد استراتژیک ارتش یمن برای هدف قرار دادن مراکز اصلی اقتصاد نفتی عربستان است و با این عملیات نشان می‌دهد که همچنان قادر به اجرای این راهبرد است و بعد از این نیز ادامه خواهد داشت. بنابر این انجام این دو عملیات با چنین ابعاد قابل توجهی در ظرف یک ماه گویای آن است که راهبرد یمنی‌ها تنها محدود به انجام یک عملیات نبوده و یک سلسله از عملیات‌هایی را در بر می‌گیرد و سعودی‌ها باید منتظر انفجار‌های بعدی در مراکز عمده نفتی خود باشند. نکته قابل توجه دیگر در این عملیات سکوت معنادار سعودی‌ها در مورد رهگیری و انهدام پهپاد‌ها است. الترکی با وجود اینکه حمله پهپادی و وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه‌های بقیق و خریص را تأیید کرده، اما چیزی در مورد رهگیری و انهدام پهپاد‌ها نگفت. در واقع، مقام‌های سعودی تا پیش از این چنین وانمود می‌کردند که قادر هستند با سیستم دفاع هوایی خود موشک‌ها و پهپاد‌های ارتش یمن را رهگیری و در هوا منهدم کنند، اما حالا معلوم است که این ادعای آن‌ها چندان کاربردی ندارد، زیرا شعله‌های آتش در پالایشگاه‌های بقیق و خریص دلیل روشنی بر ناتوانی پدافند هوایی سعودی برای دفع حملات پهپادی یمنی‌ها است. ادامه راهبرد حمله به مراکز اصلی اقتصادی سعودی‌ها و ضعف پدافند هوایی آن‌ها با توجه به موقعیت بقیق اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. باید توجه داشت که منطقه بقیق با ظرفیت فرآوری کردن روزانه ۷ میلیون بشکه نفت خام از مهم‌ترین مراکز پالایشگاهی نفت عربستان است و حمله به آن از نظر برخی کارشناسان، به منزله حمله به بیش از یک صد هدف نفتی است و در عربستان هدفی بزرگ‌تر از این نیست. بنابراین، ارتش یمن با عملیات صبح روز شنبه گام مهم و تعیین‌کننده‌ای را برداشته تا سایه کابوس پهپاد‌های خود را روی یکی از اصلی‌ترین مراکز نفتی سعودی‌ها بیندازد و به این وسیله آن‌ها را متوجه عواقب ادامه تجاوزشان به خاک یمن بکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار