کد خبر: 969258
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
پهپاد‌های یمنی ۱۳۰۰ کیلومتری عمق خاک عربستان را به آتش کشیدند
۱۰ پهپاد یمنی سحرگاه دیروز تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو)، بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی جهان را هدف حمله قرار دادند که باعث وقوع بی‌سابقه‌ترین انفجار‌ها در تاریخ ۸۶ ساله این شرکت شد.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انصارالله ساعاتی بعد از این حمله، ضمن به عهده گرفتن مسئولیت آن، اعلام کرد که «آزادگانی» در داخل عربستان در این عملیات مشارکت داشته‌اند و وعده کرد اگر عربستان سعودی به تجاوز و حملاتش به یمن پایان ندهد پایتخت عربستان را به تصرف خود در خواهند آورد.

شرکت آرامکو و دو میدان نفتی آن به نام‌های بقیق و خریص در فاصله ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتری عمق خاک سعودی ساعت ۴ صبح دیروز به وقت محلی، هنگام اذان صبح هدف پهپاد‌های انصارالله قرار گرفت و تصاویر غیر رسمی منتشر شده از وقوع آتش‌سوزی گسترده در این شرکت حکایت دارد. همزمان با انفجار در تأسیسات آرامکو، شاهدان محلی گفتند صدای تیراندازی نیز شنیده شده است که بیانیه انصارالله انجام عملیات به کمک نیرو‌های محلی در داخل خاک عربستان را تأیید کرده است. رویترز از قول سه منبع سعودی گزارش کرد که حمله حوثی‌ها تولید ۵ میلیون بشکه نفت عربستان، یعنی حدود نیمی از نفت آن را تحت تأثیر قرار داده است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن حوالی ظهر دیروز درباره عملیات دیروز علیه آرامکو که یمنی‌ها نام «موازنه بازدارنده ۲» بر آن گذاشته‌اند، گفت که یگان پهپادی با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در «شرقیه» سعودی را هدف قرار داد. وی گفت: «این عملیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌هایی است که نیرو‌های ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.» در جریان حمله پهپادی بامداد شنبه دو چاه «بقیق» با ظرفیت روزانه ۷ میلیون بشکه و چاه «خریص» با ظرفیت روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه هدف قرار گرفتند. «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن درباره جزئیات حمله شنبه به شبکه خبری «العهد» گفت که بمباران آرامکو، در جریان یک عملیات اطلاعاتی صورت گرفت که در چارچوب حق مشروع یمن در پاسخ به حملات سعودی است. وی افزود: «همکاری شرفتمندان آزاده داخل سعودی، نقش مهمی در موفقیت این عملیات هوایی در عربستان داشت.» این مسئول یمنی با اشاره به اینکه بانک اهداف یمنی در داخل عربستان سعودی روز به روز گسترش می‌یابد، تهدید کرد که این حملات در روز‌های آتی ادامه پیدا خواهد کرد.

ریاض را هم می‌گیریم
آرامکو یا شرکت ملی نفت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیاست که ارزش سهام آن بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است. برآورد‌ها این است که ۱۲ درصد از نفت جهان را تولید می‌کند و ۲۶۸ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد. میزان عایدی آن ۳۵۶ میلیارد دلار تخمین زده شده است. آرامکو ماه گذشته نیز هدف حملات قرار گرفت و ۱۰ پهپاد در «عملیات بازدارنده یک» به آرامکو حمله کردند. در آن زمان ریاض در واکنش به بزرگ‌ترین عملیات پهپادی یمنی‌ها گفت که این عملیات باعث توقف فرآیند تولید میدان نفتی «الشیبه» نشده است. الشبیه همان میدان نفتی است که فعالیت آن در جریان حمله روز شنبه متوقف شد. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هشدار داده اگر عربستان سعودی به تجاوز و حملاتش به یمن پایان ندهد رزمندگان یمنی، پایتخت عربستان را به تصرف خود در خواهند آورد. البخیتی تأکید کرد که این قبیل عملیات‌ها تا زمانی که سعودی‌ها به حملات خود علیه مردم یمن و محاصره این کشور پاپان ندهند، ادامه خواهد داشت و اگر متجاوزین به یمن در پی پایان جنگ نباشند، پایان آن با نابودی رژیم سعودی همراه خواهد شد و نه‌تن‌ها حملات موشکی و پهپادی متوقف نمی‌شود بلکه نیرو‌های یمنی با نفوذ به عمق خاک عربستان حتی تا ریاض نیز پیشروی خواهند کرد. این عضو شورای سیاسی یمن همچنین تأکید کرد که عملیات یمنی‌ها بر اساس اصل دفاع از خویش صورت می‌گیرد و بنابراین کسی نباید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را سرزنش کند. او گفت که سعودی‌ها مردم یمن را در محاصره قرار داده و زیرساخت‌های این کشور را نابوده کرده‌اند و اگر به حملات خود پایان ندهند، متحمل خسارت‌های اقتصادی وسیعی خواهند شد که می‌تواند اقتصاد عربستان سعودی را با فروپاشی مواجه کند. وی ماه قبل هم گفته بود که اگر عربستان سعودی بر تداوم جنگ در یمن اصرار ورزد، ممکن است این جنگ با نابودی آن، پایان یابد. وی در ادامه افزود: «عربستان سعودی می‌تواند اکنون با حداقل خسارت‌ها و حفظ آبرو یمن را ترک کند؛ در غیر این صورت عواقب وخیمی در انتظار آن است.»

مهار کردیم!
هنوز ساعتی از حمله روز شنبه نگذشته بود که سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی تأیید کرد که در شرکت آرامکو آتش‌سوزی به وقوع پیوسته و این آتش‌سوزی نیز در اثر حمله پهپادی بوده است. «بدر العساکر» رئیس دفتر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان هم در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ «بقیق» نوشت: «خداوندا، کشور، مردم، امنیت، آرامش آن و شب و روز و زمین و آسمان آن را به تو می‌سپاریم، خدایا این سرزمین و دیگر سرزمین‌های مسلمانان را در امان و اطمینان قرار بده.» ترکی آل الشیخ، رئیس اداره کل تفریح عربستان از جمله اولین چهره‌هایی بود که به خبر آتش‌سوزی در بقیق واکنش نشان داد. ریاض مدعی شده که تیم امنیت صنعتی شرکت آرامکو توانسته آتش‌سوزی‌ها در دو مجموعه پالایشگاهی این شرکت را مهار کند. شبکه ماهواره‌ای «الاخباریه» عربستان نیز ادعا کرد که صادرات نفت از عربستان متوقف نشده و همچنان به‌رغم این حمله ادامه دارد. خبری که ساعاتی بعد با گزارش رویترز درباره تحت تأثیر قرارگرفتن صادرات ۵ میلیون بشکه نفت عربستان زیر سؤال رفت. برخی منابع از جمله «فؤاد ابراهیم» معارض عربستانی گفته است که شرکت آرامکو پس از حمله پهپادی، از کارکنان خود در تأسیسات نفتی بقیق و خریص خواسته است که تا اطلاع ثانوی در منازل بمانند.

امریکا، امارات و بحرین محکوم کردند
«جان ابی زید»، سفیر امریکا در عربستان حمله پهپادی به دو ساختمان مجتمع نفتی شرکت آرامکو را «غیرقابل‌قبول» خواند و آن را محکوم کرد. «جان ابی زید» در این رابطه گفت: «ایالات متحده قویاً حمله پهپادی امروز به ساختمان‌های شرکت آرامکو را محکوم می‌کند. این حملات علیه زیرساخت‌های حیاتی جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و غیرقابل‌قبول است و دیر یا زود به از دست رفتن جان مردم بی‌گناه می‌انجامد.» امارات و بحرین نیز عملیات یمنی‌ها در آرامکو را محکوم کردند. این در حالی است که «حمید رزق» مدیر بخش سیاسی شبکه «المسیره» وابسته به جنبش انصارالله به تسنیم درباره پایان عملیات دیروز گفته تنها گزینه پیش روی ائتلاف متجاوز متوقف کردن تجاوزگری علیه یمن و بازنگری در سیاست‌های اشتباه عربستان است، زیرا یمن کشوری مستقل و خارج از دایره سلطه‌گری است. به گفته رزق، موازنه قوا تا حد زیادی تغییر کرده است و همه جهان منتظر اقدامات غیرمنتظره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است. جهان منتظر است که ضربه بعدی را که یگان موشکی یا پهپادی یمن به اهداف حیاتی و راهبردی در داخل عربستان وارد می‌کند، ببیند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
4
ما بر آنیم تا پرچم لا اله الا الله ؛ محمد رسول الله ؛ علی ولی الله را در سراسر جهان ، بخصوص بر فراز حرم امن الهی به اهتزاز در آوریم .
ما کاخ سفید را همانند لانه جاسوسی امریکا در ایران به تسخیر خود در خواهیم آورد .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
4
درود بر نیروهای شجاع مقاومت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
2
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
2
بسیار عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار