کد خبر: 969236
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
آمریکا برای نجات متحدانش در یمن، باب مذاکره با یمنی‌ها را باز کرده است
در پی ضربات مهلک انصارالله به عربستان و امارات و تغییر موازنه میدانی به نفع یمنی¬ها، آمریکا در سیاست‌های خود در جنگ یمن بازنگری کرده و در چرخشی استراتژیک، مذاکرات با انصارالله را کلید زده تا بتواند از طریق دیپلماتیک متجاوزان را آبرومندانه از باتلاق یمن خارج کند.
روح الله صالحي  
سرویس بین الملل : آمریکا که از زمان جنگ ائتلاف عربی به ملت بی دفاع یمن، با همکاری اطلاعاتی و لجستیکی و فروش تسلیحات با تمام توان در کنار سعودی¬ها و امارات ایستاده بود، این روز‌ها به دنبال مذاکره با انصارالله یمن است. باتوجه به اینکه رهبران انصارالله بار‌ها اعلام کرده¬ اند که جنگ ائتلاف عربی در یمن، جنگ آمریکایی و اسرائیلی است دست رد بر سینه مقامات واشنگتن زده و از مذاکره با آمریکایی‌ها خودداری کرده اند. اما مقامات واشنگتن با تکرار اخبار مذاکرات با یمنی‌ها برای پایان دادن به بحران یمن، سعی می‌کنند تا خود را از زیر فشار افکار عمومی که آن‌ها را شریک جنایات سعودی‌ها و امارات در یمن می‌دانند، خارج کنند. از طرفی، ۵ سال حملات ائتلاف عربی به مردم یمن هیچ دستاوردی برای واشنگتن و متحدانش نداشته است و ادامه این جنگ، می‌تواند هزینه‌های متجاوزان را بالا ببرد. لذا، تلاش آمریکا برای ترغیب عربستان به برگزاری مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست همپیمانان خود در جنگ یمن است. آمریکا درحالی دایه عزیزتر از مادر شده و شعار انساندوستانه برای دفاع از مردم یمن را سر می‌دهد، که همچنان به فروش تسلیحات به امارات و عربستان ادامه می‌دهد و با این کار، بزرگترین فاجعه انسانی قرن بیست و یکم را رقم زده است.
دست برتر انصارالله در جنگ
بدون تردید مهمترین مسئله‌ای که آمریکا را به بازنگری در سیاست‌های خود در قبال جنگ یمن واداشته است، قدرت موشکی انصارالله و عزم و اراده جدی مردم یمن بوده است که توانسته موازنه میدانی را به نفع یمنی‌ها تغییر دهد. هر چه محاصره ائتلاف عربی تنگتر می‌شود، قدرت دفاعی یمنی‌ها هم روز به روز گسترده‌تر می‌شود. اگر در ابتدای جنگ، انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن تنها به دفاع از خاک کشورشان اقدام می‌کردند، در ماه‌های اخیر با قابلیت‌هایی که در عرصه‌های موشکی و پهپادی به دست آورده اند، به مرحله تهاجمی روی آورده و همه محاسبات سردمداران ریاض و ابوظبی را که مدعی بودند در مدت دو هفته یمن را اشغال خواهند کرد، برهم زده اند. هدف قرار دادن فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی عربستان سعودی و امارات با موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله، و پیشروی ده‌ها کیلومتری در خاک عربستان، جایگاه متحدان آمریکا در منطقه را تضعیف کرده و مقامات واشنگتن برای جلوگیری از شکست متحدانشان دست به کار شده اند تا آبرومندانه سعودی‌ها را از باتلاق یمن نجات دهند. زیرا حمله به یمن با چراغ سبز واشنگتن انجام شد و با حمایت‌های تسلیحاتی که از متجاوزان انجچام داده است، شکست ائتلاف عربی، وجهه امریکا در منطقه را نیز خدشه دار خواهد کرد.
از سویی، با سلاح‌های جدید یمنی¬ها، ریاض و ابوظبی اکنون در تیررس موشک‌های یمن قرار دارند و لذا واشنگتن به این نتیجه رسیده است که عربستان سعودی و متحدانش به رغم برخورداری از پیشرفته‌ترین تسلیحات، توان پیروزی در برابر انصارالله را ندارند و هر چه این جنگ طولانی‌تر شود، قدرت یمنی‌ها بیشتر شده و هزینه‌های آمریکا و اعراب را بیشتر خواهد کرد و شکست دیگری در کارنامه سیاه واشنگتن و رژیم‌های عربی در برابر ایران ثبت خواهد شد. در واقع، افزایش قدرت نظامی انصارالله در جنوب مرز‌های عربستان، در آینده چالش‌های امنیتی سعودی‌ها را افزایش داده و ضلع جدیدی را به محور مقاومت اضافه خواهد کرد که خواب را از چشمان مقامات ریاض خواهد ربود. آمریکا و رژیم‌های ارتجاع عربی تا چند سال پیش، انصارالله را در گفتگو‌های سیاسی راه نمی‌دادند، اما اکنون این گروه به میزانی از قدرت دست یافته است که غربی‌ها و اعراب برای گفتگو با آن‌ها التماس می‌کنند.
همچنین هشدار‌های انصارالله برای هدف قرار دادن شهر دبی که مرکز سرمایه گذاری‌های خارجی در منطقه است، اقتصادی امارات را تهدید می‌کند و این مسئله ائتلاف عربی را در آستانه فروپاشی قرار داده است. اختلاف بین ریاض و ابوظبی در یمن که در هفته‌های اخیر تشدید شده است، تحرکات آمریکا برای ائتلاف سازی منطقه‌ای علیه ایران را با چالش‌هایی مواجه کرده است و واشنگتن قصد دارد با ورود به مذاکرات با یمنی ها، از اختلافات متحدانش جلوگیری کرده و حلقه محاصره علیه تهران را تنگتر کند.
خارج شدن از فشار‌های کنگره
نکته مهم دیگری که واشنگتن را به مذاکره با انصارالله علاقه‌مند کرده است، خارج شدن از زیر فشار‌های کنگره است که در ماه‌های اخیر با مصوبه‌های خود، دونالد ترامپ را برای کاهش حمایت‌های نظامی از عربستان سعودی و ائتلاف عربی در یمن تحت فشار قرار داده است. نمایندگان کنگره معتقدند که حمایت‌های نظامی از اتئلاف عربی در کشتار مردم یمن، وجهه بین المللی واشنگتن را تخریب کرده است و باید این حمایت‌ها پایان یابد. هر چند ترامپ مصوبات کنگره علیه سعوئودی‌ها را وتو کرده است، اما با فاجعه انسانی که در یمن به وجود آمده، ترامپ توجیهی حتی برای افکار عمومی داخلی در تداوم فروش سلاح به عربستان ندارد و سازمان ملل هم در گزارش اخیر خود آمریکا و انگلیس را شریک جنایات ائتلاف سعودی در کشتار مردم یمن معرفی کرده است. با این اوصاف، ترامپ قصد دارد با مذاکرات با انصارالله، و تحت فشار قرار دادن عربستان و امارات به کاهش نسبی حملات به مردم یمن، خود را از اتهامات مشارکت در جنایات سعودی‌ها و از فشار‌های حقوق بشری تبرئه کند. همچنین باتوجه به اینکه ترامپ در عرصه سیاست خارجی هیچ دستاوردی نداشته است، با مذاکره با انصارالله و حل بحران یمن به دنبال کسب دستاوردی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است.
از سوی دیگر، ترامپ که برای دفاع از عربستان سعودی، ۵۰۰ نیروی ویژه و سامانه‌های موشکی و تجهیزات نظامی جدید به عربستان اعزام کرده است، نمی‌خواهد با طولانی شدن جنگ یمن، نیرو‌ها و تجهیزاتش را در عربستان حفظ کند. زیرا حضور طولانی مدت این نیروها، در صورت شکست ائتلاف عربی در مقابل انصارالله، افکار عمومی آمریکا را علیه ترامپ تحریک خواهد کرد و این مسئله می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی، برایش گران تمام شود. بنابراین، ترامپ می‌خواهد تا به هر نحوی شده عربستان را به پای میز مذاکره با یمنی‌ها کشانده و بحران یمن را پایان دهد.
ترس از کاهش مشتریان تسلیحاتی آمریکا
آمریکا که جنگ یمن را فرصتی برای فروش تسلیحات بیشتر به رژیم‌های عربی می‌دانست، با شکست هم پیمانانش در مقابل انصارالله، تغییر رویه داده است. باتوجه به اینکه ائتلاف عربی از تسلیحات پیشرفته آمریکایی در کشتار مردم یمن استفاده کرده است و این سلاح‌های نتواننسته مردم یمن را به تسلیم وادارد، بنابرین آمریکا از این مسئله نگران است که شکست عربستان در برابر یمنی ها، قابلیت سلاح‌های آمریکایی در جهان را زیر سوال ببرد. ناکارآمدی سامانه پاتریوت عربستان در رهگیری موشک‌های یمنی و بی نتیجه بودن ۵ سال حملات هوایی با جنگنده‌های ساخت آمریکا، ممکن است مشتریان آمریکا را به خرید تسلیحات از رقبای این کشور ترغیب کند. همان کاری که ترکیه اخیرا انجام داد و تسلیحات مورد نیاز خود را از روسیه تامین کرد؛ لذا ترامپ با خصلت تاجرگونه‌ای که دارد حاضر به از دست دادن این تجارت پر سود نیست و سعی می‌کند، ناکارآمدی عربستانی‌ها را عامل شکست در یمن معرفی کرده و از قابلیت سلاح‌های آمریکایی دفاع کند.
پیروزی‌های پی در پی انصارالله در برابر متجاوزان، سبب شده تا مقامات واشنگتن رویکرد خود در قبال جنگ یمن را تغییر دهند. آمریکا پس از پنج سال به این جمع بندی رسیده که حملات به یمن نه تنها انصارالله را تضعیف نکرده بلکه این گروه الآن به تاثیرگذارترین طرف درگیر در تحولات یمن تبدیل شده است که بدون آنها، هر گونه راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران یمن محال است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار