رسانه‌های غربی، روابط غیراخلاقی را حربه جذب مخاطب کرده‌اند
کد خبر: 969233
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/00448n
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
استاد ارتباطات و رسانه:
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما پرداختن به مؤلفه‌های اخلاقی و ارزشی را راه موفقیت رسانه‌های ایرانی در سطح بین‌الملل عنوان کرد.
محمدرضا بیهقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان‌آنلاین:‌ محسن شاکری‌نژاد استاد ارتباطات و رسانه دانشگاه صدا و سیما گفت: «امروزه مؤلفه‌هایی وجود دارد که رسانه‌ها برای جذب مخاطب از آن استفاده می‌کنند، بخشی از این مؤلفه‌ها نرم‌افزاری و بخشی سخت‌افزاری است، مثلاً تکنیک‌های مختلفی که آن‌ها بهره می‌گیرند. متأسفانه به لحاظ زیرساخت و فناوری همه شبکه‌های ما به نوعی مشکل دارند، باید به لحاظ تکنیکی، کیفیت صوت، تصویر و برنامه‌سازی خودمان را ارتقا دهیم، سلایق مخاطب روز به روز تخصصی و جزئی‌تر می‌شود؛ بنابراین هم بخش سخت‌افزار و هم نرم‌افزار را باید در نظر داشته باشیم.»
شاکری‌نژاد گفت: «استفاده از خشونت، روابط نامتعارف و... حربه‌هایی است که شبکه‌های غربی برای جذب مخاطب از آن بهره می‌برند. محدودیت‌هایی که ما در این زمینه داریم سبب شده به جایگزین‌هایی در این زمینه بیندیشیم؛ بنابراین خلاقیت در برنامه‌سازی برای شبکه‌های برون‌مرزی حرف اول را می‌زند. پرداختن به ارزش‌های اخلاقی و انسانی باید در نظر گرفته شود. بالا بردن کیفیت و استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا که در واقع افکار عمومی دنیا می‌پسندد، راهگشا خواهد بود تا در این عرصه رقابت بتوانیم موفق عمل کنیم.» وی بیان داشت: «با توجه به سیاست‌هایی که همواره جمهوری اسلامی در قبال کشور‌های اسپانیولی‌زبان داشته، تفاوت اساسی هیسپان تی‌وی با شبکه پرس تی‌وی این است که هیسپان مخاطب گسترده‌تری دارد و حوزه مخاطب پرس تی‌وی الزاماً کسانی نیستند که با گفتمان ما هماهنگ باشند، لذا هیسپان تی‌وی این مزیت را نسبت به پرس دارد که کشور‌های اسپانیولی‌زبان به لحاظ ریشه‌های تاریخی و فرهنگی‌شان با ما هماهنگ هستند.»
وی با اشاره به سابقه کشور‌های اسپانیولی‌زبان در مبارزه با امپریالیسم، تصریح کرد: «این هماهنگی گفتمانی مخاطبان، استقبال اسپانیولی‌زبانان را از هیسپان تی‌وی در پی داشته است؛ علاوه بر این امروزه فشار‌های امریکا بر کشور‌های اسپانیولی‌زبان با محوریت کوبا و ونزوئلا که سابقه طولانی مبارزه با امپریالیسم دارند و تحت فشار‌ها و تحریم‌های امریکا هستند، باعث شده این شبکه که به سیاست‌های مقاومتی علیه استکبار می‌پردازد، بسیار مورد استقبال قرار گیرد. مخاطب اسپانیایی‌زبان در کشور‌های امریکای لاتین پذیرش و همراهی خوبی با گفتمان شبکه هیسپان تی‌وی داشته است و این موضوع مسئولیت ما را دوچندان می‌کند چراکه مخاطب آماده پذیرش گفتمان رسانه‌های ما وجود دارد. این کشور‌ها عمدتاً انقلابی هستند، کشور‌هایی که با انقلاب از زیر ستم استکبار و استعمار امریکا خارج شدند و این گفتمان در آن‌ها کماکان زنده است و لذا به لحاظ ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب که انقلاب اسلامی ما از این‌ها هم بهره‌مند است، قرابت فرهنگی و سیاسی زیادی با هم داریم.» شاکری‌نژاد در پاسخ به این سؤال که برنامه‌سازی برای اسپانیولی‌زبانان چقدر می‌تواند به نزدیکی این فرهنگ‌ها به هم کمک کند، گفت: «فرهنگ ما اسلامی‌- ایرانی است و از این حیث تفاوت‌هایی داریم، منتها فرهنگ سیاسی در این کشور‌ها به ما نزدیک است و همین می‌تواند بستری باشد برای اینکه ما سایر مقوله‌های فرهنگی را به هم نزدیک کنیم، وقتی اسلام را یک دین ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه بدانیم به گفتمان موجود در این کشور‌ها نزدیک می‌شویم؛ یعنی با معرفی اسلام به عنوان نرم‌افزار حرکت انقلاب اسلامی می‌توان بسیاری از افراد را جذب کرد.»
وی در این باره گفت: «زمینه پذیرش این گفتمان در امریکای لاتین و کشور‌های اسپانیولی‌زبان گسترده بوده و بستر مناسب این رویکرد به وسیله شبکه‌های برون‌مرزی ایران ایجاد شده است، از زمان قاجار ارتباط فرهنگی ما با دنیای اروپا آغاز شده و تا به امروز ادامه پیدا کرده است، در حوزه امریکای لاتین ارتباط فرهنگی آنچنانی در طول این سال‌ها نداشته‌ایم، هیسپان تی‌وی بستر بکری است، ما به لحاظ جایگاه‌مان در کشور‌های جنبش عدم تعهد به کشور‌های اسپانیولی‌زبان نسبت به اروپایی‌ها بسیار نزدیک هستیم، ولی متأسفانه به دلیل اینکه تأثیر فرهنگی‌مان کم بوده این تأثیر و تأثر، خیلی خودش را نشان نداده و این ظرفیتی است که می‌توانیم از آن بهره ببریم و در فضای فرهنگی منطقه اثرگذار باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار