کد خبر: 969125
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
بر بستر رسانه می‌توان برساختی از واقعیت را ارائه داد و وقتی این برساخته‌ها به جای واقعیت در ذهن افراد می‌نشینند و به باور تبدیل می‌شوند، موضوعی همچون ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقه فوتبال برای دختری در آستانه ۳۰ سالگی و با وجود داشتن دو مدرک کارشناسی که اتفاقاً بیکار هم بود، آنچنان اهمیت می‌یابد که برای آن حاضر است با مأموران درگیر شود و در نهایت کار به خودسوزی یعنی فجیع‌ترین نوع خودکشی برسد!
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: تلخی این ماجرا که در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) مردم ایران را متأثر کرد، زمانی دو چندان می‌شود که پایان تلخ سناریوی دختر علاقه‌مند به فوتبال، آغازی برای سناریوسازی‌های اپوزیسیون خارج‌نشین می‌شود؛ سناریویی با همراهی برخی رسانه‌ها و چهره‌های داخلی در انتشار خبر دروغین شش ماه حبس برای سحر خدایاری که در نهایت با بیانیه قوه قضائیه در تکذیب آن با یک ادیت سعی کردند همه چیز را عادی جلوه دهند و بدین‌ترتیب باز پروژه‌ای بر پروژه‌های سوخته ضدانقلاب افزوده شد.

ماجرای «سحر» از انتشار یک خبر کذب در یکی از سایت‌های خبری آغاز شد؛ خبری که حالا با روشن شدن ماجرا از روی سایت برداشته شده است، اما تبعاتش برای کشور ادامه دارد. دنباله‌رو این خبر کذب توئیت‌های برخی نمایندگان و چهره‌ها درباره شش ماه حبس برای سحر خدایاری بود، آن هم در شرایطی که اصلاً دادگاهی برای وی تشکیل نشده بود تا به حبس محکوم شود! مهم‌ترین نکته در این ماجرا سناریوی خودسوزی سحر در مقابل دادسراست؛ موضوعی که محمدمهدی توکلی حقوقدان درباره آن تأکید می‌کند: «با توجه به شواهد قطعاً این خودسوزی نمی‌توانسته بدون همراه و شخصی که آن حجم از بنزین و فندک را فراهم کند، باشد.»

سوابق تاریخی یک سناریو
تا همین چند سال پیش رفتن به ورزشگاه‌ها حتی در انتهای فهرست مطالبات فمینیستی‌ترین فعالان حوزه زنان هم جایی نداشت تا اینکه بازی رسانه‌ای طرح مطالبه‌ای دسته چندم برای به حاشیه‌بردن مطالبات حقیقی حوزه زنان و خانواده در دولت یازدهم آغاز شد و شهیندخت مولاوردی معاون وقت زنان و خانواده رئیس‌جمهور نقش اصلی این سناریو را بر عهده گرفت تا یکی از کاربردی‌ترین شگرد‌های رسانه‌ای یعنی برجسته‌سازی و در پی آن قاب‌بندی ذهن مخاطبان Framing با محور قراردادن موضوعی همچون ورود زنان به ورزشگاه‌ها شکل بگیرد و به کمک رسانه‌های همسو جریانی رسانه‌ای حول این محور آغاز شود. این جریان حالا بعد از پنج سال نخستین قربانی خود را گرفت تا با همراهی اپوزیسیون خارج‌نشین و چهره‌های منفوری همچون مریم رجوی یا مسیح علینژاد در کنار جریان سلبریتی‌ها و برخی سیاسیون سحر خدایاری آبی به دستاویزی برای تسویه حساب‌های سیاسی و بازی‌های رسانه‌ای تبدیل شود. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که بنا به تأکید پدر سحر، هیچ‌کدام از سلبریتی‌هایی که برای او پست‌های آتشین می‌گذارند و هیچ‌یک از مسئولانی که در رثای مرگش مرثیه‌خوانی می‌کنند، در طول چند ماهی که این دختر بر اثر عوارض خودسوزی در بیمارستان بستری بود حتی به عیادتش نیامدند.

احضاریه‌ای صادر نشده بود
خانواده خدایاری این روز‌ها در کنار داغ فرزندشان باید فشار حواشی تلخ و سناریو‌های دروغینی که از سوی برخی چهره‌ها و مقامات رسمی در کنار جریان سلبریتی در فضای مجازی وجود دارد را نیز تحمل کنند. آنطور که حیدرعلی خدایاری ماجرای دخترش سحر را روایت می‌کند، مراجعه دختر مرحومش به استادیوم با لباس مبدل و ممانعت نیروی انتظامی از حضور وی مربوط به اسفند ماه سال گذشته است. وی می‌گوید: «در ماجرای اخیر اصلاً احضاریه‌ای برای دخترم صادر نشده بود و وی روز حادثه، خود برای پیگیری پرونده اسفندماه به دادگاه مراجعه کرده بود.»

پیش از این نیز یک مقام آگاه در دادگستری استان تهران با اشاره به خودسوزی یک زن مراجعه‌کننده مقابل یکی از واحد‌های قضایی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفته بود: «این فرد در اسفند سال ۹۷ و در حالی که پوشش نامناسبی داشته است، با مأمورین نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آن‌ها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مأمورین تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه‌دارکردن عفت عمومی و توهین به مأمورین پرونده قضایی تشکیل شده است که نامبرده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تأمین آزاد بوده و به دادگاه مراجعه می‌کند.» ظاهراً در هنگام مراجعه سحر به دادسرا، رئیس دادگاه مرخصی بوده و برای این فرد هیچ اقدام قضایی به عمل نیامده است و مقرر می‌شود در وقت دیگری به مرجع قضایی مراجعه کند که نامبرده پس از خروج از واحد قضایی با بنزینی که از قبل تهیه کرده است، مبادرت به خودسوزی می‌کند.

۲۳۰هزار توئیت طی سه روز
از نگاه امامی جامعه‌شناس در ماجرای سحر ما با یک عملیات پیچیده رسانه‌ای مواجه شدیم. به گفته وی از ۱۸تا ۲۱شهریور بالغ بر ۲۳۰هزار توئیت در توئیتر منتشر شد. در حالی که ما زیر ۵درصد فارسی زبان عضو توئیتر داریم. وی با اشاره به جنجال‌های توئیتری گفت: «توئیتر خاستگاه جریانسازی رسانه‌ای در ایران است و بالغ بر ۸۰درصد پیام‌ها در فاصله ۱۹ تا ۲۰ تولید شده، پس ما با یک مسئله اجتماعی روبه رو نیستیم اگر مسئله اجتماعی بود در تلگرام و اینستاگرام بیشتر بود.

بنا به تأکید این کارشناس موج‌سازی این ماجرا از بیرون مرزهاست؛ «اصل محور‌های توئیتر اول دعوت مردان و زنان ایرانی به یک جنبش بوده که از صفحه وزارت خارجه امریکا شروع شد و فرح پهلوی. بحث دوم تحریم استادیوم‌هاست و در مرحله سوم فشار به فیفا برای تحریم ایران و البته رویکرد دروغین این است که بگویند نظام جمهوری اسلامی نظام ضدزن است.» مسائلی که در نهایت نه فقط به مطالبه اجتماعی ورود به ورزشگاه نمی‌رسد بلکه تصویری از ایران و ایرانی در فضای رسانه‌ای جهانی نشان می‌دهد که ایران درگیر یک مشکل بزرگ و یک جنبش قریب الوقوع است.

اما ماجرای دختر آبی چرا شکل می‌گیرد؟
مهدیان با اشاره به نقش آفرینی کلیدی رسانه‌های ضدانقلاب تأکید می‌کند: «جای سؤال است که یک خانمی که نماینده مجلس است این مسئله را به بحران اجتماعی تبدیل می‌کند و با یک کشور که در آن شورش است، مقایسه می‌کند. خودش با وجود سه سال حضور در مجلس یک قدم برای درست کردن این جامعه مردسالار هم برنداشته است. یا آقای نماینده مجلس که می‌گوید شش ماه حکم دادند به آن خانم. چرا یک نفر از ایشان سؤال نمی‌کند منبع این حرف کجاست؟» مهدیان معتقد است بخشی از مدیران ناکارآمدی خودشان را در این چالش‌ها دنبال می‌کنند. محمدمهدی توکلی حقوقدان درخصوص پرونده سحر خدایاری تأکید می‌کند: «درباره وی اصلاً هنوز حکمی صادر نشده بود، اما در فضای مجازی اینطور وانمود شد که شش ماه حبس صادر شده و ایشان خودسوزی کرده است. حتی نماینده‌های مجلس این مسئله را دامن زدند که نشر اکاذیب است.» بنا به تأکید وی، نمایندگان در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود آزادند. نه در توئیت زدن و اظهارنظرکردن و فضای جامعه را به هم ریختن.

توکلی در پایان تأکید می‌کند: «از لحاظ حقوقی این پرونده نکات بسیاری دارد، اما این نکته را بگویم که با توجه به شواهد قطعاً این خودسوزی نمی‌توانسته بدون همراه و شخصی که آن حجم از بنزین و فندک را فراهم کند، باشد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
2
1
یعنی فقط مرض داشته رفته جلو دادسرا خودش رو کشته ؛جاقحطی بوده یا نذر کرده بوده خودشو بکشه ما هم باید حرف شما را قبول کنیم حتی اگه دروغ بگین
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
مرض که چه عرض کنم به گفته پدر این مرحوم اختلال عصبی داشته و سابقا دست به خودکشی هم زده بود اما موفق به نجاتش شدند! بله. (جنون انی) داشته و نیاز به درمان! در غیر اینصورت اینجور افراد یا دست به خودکشی می زنند و یا دیگر کشی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
1
1
باعث تاسفه كه شما همه چيز رو سناريو ميبينيد ...
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
خاک بر سر وطن فروشان وعمال غرب از قوه قضاییه میخواهیم حساب همه انهای غافل از واقعیت شروع به شایعه شازی میکنند رسدگی نماید چه نماینده مجلس یانماینده دولت باشد یا جاسوساند یا ......
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
با سلام نظام جمهوری اسلامی علیرغم پیشرفتهای بسیار خوب در زمینه های مختلف با وجود جنگ 8ساله و تحریمهای متعدد و فشارهای بیرونی ؛ متآسفانه در زمینه فساد نه تنها موفق عمل نکرد بلکه تاکنون موجبات بسیاری از مشکلات دیگر نیز گردیده عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی از جمله مسئولان موجب بی اعتمای و یأس و ناامیدی در قشر جوان و جامعه گردیده و زمینه سواستفاده فرصت طلبان و بهره برداری از آن در زمینه های مخلتف را بوجود آورده است . واقعا" تصمیم گیری در مورد حضور زنان در ورزشگاهها اینقدر برای نظام سخت است که اینگونه فرصت را برای سو استفاده فراهم میکند که رقیب حتی در انتخابات با همین ضعفها توانسته است بیشترین رأی را از زنان برای خود جمع کند . در مبارزه با فساد مسئولین نیز اینگونه عمل شد که کشور را به ورطه وشکستگی کشانده و اعتماد عمومی به نظام را تضعیف نماید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
واقعا" تصمیم گیری در مورد حضور زنان در ورزشگاهها اینقدر برای نظام سخت است که اینگونه فرصت را برای سو استفاده فراهم میکند ....

آبکی ترین تحلیل اصلاح (فرصت) طلبان در طول و عرض تاریخ
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
چقدر تحمل کنیم نمایندگانی که از سرخوشی و خودخواهی موضوع رفتن زنان به ورزشگاه را دنبال می کنند یا دنبال این هستند چرا عادل فردوسی پور مجری برنامه 90 نیست چرا این مسایل دغدغه اصلی و مهم بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است. چه دلیلی دارم مگر بیکاری نداریم مگر تحریم نیستیم مگر فساد در کشور نداریم مگر ... آقای پناهیان آمدند در این اوضاع موضوع شفافیت را دنبال کردند ببینید چقدر به ایشان حمله شد؟
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
آقای علی مطهری یکی از عالمان، اندیشمندان و متفکران عصر حاضر هستند ایشان از ذخایر مجلس هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
سلام امیدواریم قوه قضاییه بانمایندگان خائن مجلس هم برخورد کندکه بعضی هاشون آدم ضدانقلاب اند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
باید بیشتر از این موضوع شفافیت حقوق و دستمزد و اعلام دارایی ها پیگیری شوند، وگرنه اینا آدم هایی نیستند که دنبال اصل موضوع و ماجرا باشند.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
1
برخورد قضائیه با نمایندگان خائن حتما باید با حمایت و آگاهی بخشی به جامعه همراه باشد، حتما، ایجوری با یک تیر چند نشان می زنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار