کد خبر: 968832
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
پس از کش و قوس‌های فراوان در زمینه استیضاح دونالد ترامپ، روز شنبه اعلام شد که کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا قطعنامه‌ای را به رأی خواهد گذاشت که مسیر را برای استیضاح ترامپ هموار می‌کند. باتوجه به اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا، دموکرات‌ها کار سختی در پیش دارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نمایندگان دموکرات در کنگره که از مدت‌ها قبل موضوع استیضاح ترامپ را دنبال می‌کردند، این بار با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری می‌کنند. شبکه «سی. ان. ان» روز شنبه به نقل از منابع مطلع نوشت: «کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا هفته آینده قطعنامه‌ای را به رأی می‌گذارد که رویه مورد نیاز برای تحقیق را هموار می‌کند؛ قطعنامه‌ای که به طور فعال حرکت به سمت استیضاح رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را بررسی می‌کند». احتمالاً چهار شنبه این رأی‌گیری در کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا انجام می‌شود و با تصویب آن زمینه مورد نیاز برای تحقیق و برگزاری جلسات استماع در زمینه استیضاح ترامپ هموار می‌شود. بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که رویه سال ۱۹۷۴ برای استیضاح «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت دنبال شود. بنابر قطعنامه پیشنهادی به کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا، به «جری ندلر» رئیس دموکرات این کمیته اختیار لازم برای برگزاری جلسات استماع درباره استیضاح چه در سطح کل اعضای کمیته یا در سطح کمیته‌های فرعی داده می‌شود. انتشار این خبر در حالی صورت گرفته است که پیش‌تر روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» نوشته بود که کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان امریکا قصد دارد از افراد درگیر در پرونده روابط غیراخلاقی ترامپ با «استورمی دنیلز» هنرپیشه فیلم‌های مستهجن درخواست کند در جلسات تحقیق و استماع شرکت کنند. بنابر قوانین امریکا، امکان استیضاح رئیس‌جمهور به دو شیوه وجود دارد؛ نخست اینکه دیوان عالی فدرال امریکا علیه شخص رئیس‌جمهور و مقامات یگر کشور اعلام جرم کند. در حالت دیگر کنگره امریکا به صورت مستقیم در این زمینه وارد عمل شود. در هر دو صورت برای شروع استیضاح، این اقدام نیازمند تصویب اکثریت مجلس نمایندگان امریکاست. پس از این مرحله، مجلس نمایندگان از مجلس سنا درخواست خواهد کرد با تشکیل دادگاه، متهم را محاکمه کند. سیاست‌های جنجالی ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید با انتقاد‌های گسترده‌ای از سوی دموکرات‌ها همراه بوده است.

رویکرد متزلزل دموکرات‌ها
نمایندگان دموکرات اگرچه از ترامپ انتقاد می‌کنند، اما وقایع ماه‌های اخیر نشان داده است که عزم جدی در زمینه استیضاح ندارند. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا که از مخالفان سرسخت ترامپ است، چندی پیش درباره لزوم استیضاح ترامپ گفته بود: مسئله این است که رئیس‌جمهور مقابل دیدگان همه در اجرای عدالت کارشکنی کرده؛ این رئیس‌جمهور مرتکب یک جرم قابل استیضاح شده است. یکی از بند‌هایی که نیکسون بر اساس آن استیضاح و برکنار شد، همین بی‌توجهی به احضاریه‌های کنگره بوده که ترامپ هم مرتکب آن شده است. با این حال، پلوسی می‌داند که در شرایطی که اکثریت سنا در اختیار جمهوریخواهان است، امکان پیروزی چندان زیاد نیست به همین دلیل در ماه‌های اخیر تلاش کرده روند استیضاح را به تأخیر بیندازد.

نزدیک شدن به آغاز اجرایی شدن استیضاح، تنها دردسر ترامپ نیست. اختلافات میان «ماپک پمپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بالا گرفته و همین تنش‌ها سبب ایجاد نارضایتی عمیق بین کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید شده است. منابعی در کاخ سفید گفته‌اند اگرچه بولتون از موضع در حال تضعیف خودش در تیم ترامپ با خبر است، اما او خود را برای سمت وزارت امور خارجه امریکا پس از شرکت پمپئو در انتخابات سنا آماده می‌کند. همچنین «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده که کمپین بین المللی «ترامپ دیگر نه» که کمتر از یک ماه پیش آغاز شده بود، بیش از ۱۰ میلیون امضا جمع‌آوری کرده و قرار است در سازمان ملل نیز ارائه شود. مجموعه این موارد اگر به استیضاح منجر نشود، روز‌های سختی را برای رئیس‌جمهور ایالات متحده رقم خواهد زد. هفته گذشته نیز نتایج یک نظرسنجی در امریکا نشان داد که بیش از ۵۰ درصد امریکایی‌ها خواهان برکناری ترامپ هستند، اما نه از طریق استیضاح، زیرا این اقدام ممکن است چالش‌هایی را در جامعه امریکا ایجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار