کد خبر: 968792
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۶
مسیر نه چندان ساده انتخابی جام جهانی
با وجود دو حضور پیاپی در جام جهانی برزیل و روسیه، تیم ملی برای تجربه سومین حضور پیاپی کار بسیار سختی را در پیش دارد. تیم ملی ایران سال‌هاست در رنکینگ فیفا تیم نخست آسیاست.
دنیا حیدری
سرویس ورزش جوان آنلاین: جام جهانی ۲۰۲۲ خیلی دور نیست و با یک چشم برهم زدنی از راه می‌رسد و تیم ملی فوتبال ایران برای سومین صعود پیاپی به جام جهانی باید کارش را به زودی آغاز کند، اما سؤالی که این روز‌ها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که آیا تیم ملی فوتبال ایران که دو مرتبه پیاپی با کی‌روش حضور در این رقابت‌ها را تجربه کرده، می‌تواند با ویلموتس بلژیکی هم رقابت‌های مقدماتی را پشت سر گذاشته و موفق به کسب جواز حضور در این رقابت‌ها شود؟

با وجود دو حضور پیاپی در جام جهانی برزیل و روسیه، تیم ملی برای تجربه سومین حضور پیاپی کار بسیار سختی را در پیش دارد. تیم ملی ایران سال‌هاست در رنکینگ فیفا تیم نخست آسیاست. همین عنوان کافی است برای بالا رفتن انتظارات از تیمی که بعد از هشت سال، نیمکت آن تغییرات بزرگی داشته و حالا با کادرفنی جدید قرار است در راه پرپیچ و خم کسب جواز حضور در جام جهانی گام بردارد. رقابت‌هایی که بدون شک کسب جواز حضور در آن ساده نیست. خصوصاً که تیم ملی ایران از یک سو با کادری جدید باید در این مسیر سخت قدم بردارد و از سوی دیگر در این راه با عراقی همگروه است که طی سال‌های اخیر ضربه‌های سختی به فوتبال ایران زده. چه در رده بزرگسالان و چه پایه‌ها. در مرحله اول شاگردان ویلموتس باید با هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق دیدار کنند که اگر چه ایران خاطره خوبی از مصاف با بحرینی‌ها ندارد، اما اصلی‌ترین حریف یوز‌های ایرانی در این مرحله بدون شک عراق است. تیمی‌که همواره حریف سرسختی برای ایران بوده و این اواخر نیز ضربه‌های بدی به فوتبال ایران در همه رده‌های سنی زده و عبور از آن نیازمند یک برنامه حساب‌شده، عزم راسخ و همدلی بازیکنانی است که صد البته نباید فراموش کنند که بازی ۹۰ دقیقه است!

تیم ملی، اما مرحله نخست انتخابی جام جهانی را در حالی سه‌شنبه آغاز می‌کند که تدارکات خوبی نداشته و این با توجه به آنکه ویلموتس نیز زمان زیادی نیست روی نیمکت ایران می‌نشیند و شناخت زیادی از شاگردانش ندارد، اصلاً جالب توجه نیست و می‌تواند کار را برای او دشوارتر کند چراکه هرچه تدارکات بیشتر باشد، شناخت و هماهنگی نفرات بیشتر و بهتر خواهد بود که از این لحاظ نفرات تیم ملی به واسطه آنکه سال‌هاست در کنار هم کار می‌کنند مشکل خاصی ندارند، اما در کنار هارمونی خوب نفرات تیم، شناخت سرمربی از بازیکنانش نیز یک اصل و شرط مهم است که در این زمینه تیم ملی شاید خیلی موفق عمل نکرده باشد چراکه در شرایطی به مصاف هنگ‌کنگ خواهد رفت که به غیر از دو بازی تدارکاتی مقابل سوریه و کره‌جنوبی، تیم ملی بعد از حضور ویلموتس بازی دوستانه‌ای نداشته و فقط اردوی تدارکاتی برگزار شده است و باید دید مرد بلژیکی نیمکت تیم ملی صرف برگزاری اردو‌های تدارکاتی و دو بازی دوستانه به شناختی که باید از تیمش دست یافته یا نه!

اما آنچه مسلم است ویلموتس بلژیکی باید تغییرات زیادی در ترکیب تیم ملی ایجاد کند که این اتفاق می‌تواند با کنار گذاشتن چند بازیکن باتجربه، اما پا به سن گذاشته و اضافه شدن نفرات جوان‌تر همراه باشد. در واقع با اضافه شدن نفرات جوان، خون تازه‌ای در رگ‌های تیم ملی جاری خواهد شد. اتفاقی که البته هنوز رخ نداده. هرچند دلیل آن می‌تواند عدم شناخت کافی سرمربی جدید تیم ملی از بازیکنان ایرانی باشد که او را برآن داشته تا همچنان با ترکیب کی‌روش راهی میدان شود. با این وجود، اما از آنجایی که بازی با تیم‌هایی، چون هنگ‌کنگ خود می‌تواند یک بازی تدارکاتی باشد و تیم ملی بازی‌های بسیاری قبل از جام جهانی دارد، این می‌تواند فرصت خوبی برای تغییر بدنه تیم ملی و جوان شدن ترکیب آن باشد.

هنگ‌کنگ اولین چالش جدی ویلموتس در مسیر جام جهانی قطر است. یاران ویلموتس در حالی ۱۹ شهریور با نخستین حریف خود در مرحله نخست انتخابی جام جهانی دیدار خواهند کرد که باوجود رقبای ساده (جز عراق) در این مرحله، دست‌کم گرفتن هر تیم و حریفی می‌تواند برای ویلموتس و شاگردانش گران تمام شود. خصوصاً که تیم ملی اگر چه دو صعود پیاپی به جام جهانی دارد و دومین تیمی بود که راهی جام جهانی روسیه شد، آن‌هم با نتایجی قابل قبول، اما تجربه شکست در مرحله اول را هم دارد و همین مسئله نشان می‌دهد که مرحله نخست هم مرحله ساده‌ای نیست و اگر تیم ملی به سومین حضور پیاپی در جام جهانی می‌اندیشد، باید با تمام قوا برای رسیدن به این مهم بجنگد و هیچ حریفی را دست‌کم نگیرد. حتی اگر این حریف هنگ‌کنگ باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار