کد خبر: 968789
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۰
جام جهانی قطر از سه‌شنبه برای ایران شروع می‌شود، از بازی با هنگ‌کنگ، مسابقه‌ای که آغاز مسیر طولانی ویلموتس و شاگردانش برای رزرو بلیت جام جهانی ۲۰۲۲ است.
سرویس ورزش جوان آنلاین: جام جهانی قطر از سه‌شنبه برای ایران شروع می‌شود، از بازی با هنگ‌کنگ، مسابقه‌ای که آغاز مسیر طولانی ویلموتس و شاگردانش برای رزرو بلیت جام جهانی ۲۰۲۲ است. پس از دو صعود متوالی به جام جهانی که با حضور کی‌روش رقم خورد و تیم ملی فوتبال با دردسر کمتری نسبت به دوره‌های گذشته حضور در جام جهانی را تجربه کرد، حالا هواداران فوتبال از ویلموتس هم انتظار دارند تا مانند دو دوره گذشته، تیم ملی فوتبال بدون دردسر به جمع ۳۲ تیم برتر جهان که سال ۲۰۲۲ در قطر دور هم جمع می‌شوند، اضافه شود. چنین انتظاراتی سبب شده تا خیلی از هواداران فوتبال برای سومین صعود متوالی که بی‌دردسر خواهد بود، خودشان را آماده کنند، با این حال ساده‌انگاری صعود به جام جهانی در شرایطی که سایر حریفان ایران بیکار ننشسته‌اند، می‌تواند یک زنگ خطر برای فوتبال ایران باشد.

بدیهی است تمام کشور‌ها برای حضور در جام جهانی برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارند و با بهترین شرایط و امکاناتی که می‌توانند داشته باشند وارد مسابقات انتخابی می‌شوند تا شانس‌شان را برای حضور در جمع تیم‌های برتر دنیا امتحان کنند. در چنین وضعیتی موضوعی که باید مورد توجه مسئولان فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد، برنامه‌ریزی هدفمند و مرحله به مرحله برای صعود به جام جهانی است، یک نقشه راه که فوتبال ایران کمتر از آن بهره برده است و همواره همه چیز به دقیقه ۹۰ و زمانی که شمارش معکوس آغاز می‌شود، ختم شده است. چنین تدابیری فوتبال را کم با مشکل روبه‌رو نکرده و سبب شده تا تیم ملی فوتبال فرصت‌هایی را که می‌توانست برای آمادگی بیشتر در اختیار داشته باشد، از دست داده است. نمونه آن در سه ماه گذشته از دست دادن سه تاریخ فیفادی برای انجام بازی تدارکاتی است که تیم ملی با سوءمدیریتی که در فدراسیون فوتبال در یک دهه اخیر همواره شاهد بوده‌ایم، از دست داد و در حالی که رقیبان ایران در انتخابی جام جهانی با انجام بازی تدارکاتی آبدیده‌تر می‌شدند، در ایران فوتبال ملی در خواب به سر می‌برد.

این در شرایطی است که تیم ملی فوتبال برای موفقیت در انتخابی جام جهانی نباید دست به فرصت‌سوزی بزند، مسئله‌ای که می‌تواند ویلموتس و شاگردانش را در این رقابت‌ها با مشکل روبه‌رو کند. فدراسیون فوتبال باید با ارائه یک برنامه‌ریزی قوی برای صعود به جام جهانی تلاش کند، تلاشی که به نظر می‌رسد زیر سایه حاشیه‌های فراوان مدیریتی این فدراسیون فراموش شده و از دست دادن سه تاریخ که برای بازی‌های تدارکاتی می‌توانست حیاتی باشد، گویای این است که مسئولان فدراسیون فوتبال با توجه به صدرنشینی تیم کشورمان در سال‌های اخیر در رده‌بندی فیفا در منطقه آسیا، نگاهی ساده‌انگارانه به جام جهانی دارند و تصور می‌کنند سومین صعود متوالی هم با همین روند کج‌دار و مریز در دسترس خواهد بود.

البته تجربه جام ملت‌های آسیا نشان داد که رده‌بندی فیفا تنها روی کاغذ اهمیت دارد و تیم کشورمان با وجود اینکه عنوان تیم اول آسیا را در رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال یدک می‌کشید، دست خالی از امارات به تهران بازگشت و حسرت فوتبال کشورمان برای قهرمانی آسیا همچنان باقی ماند. حال بدیهی است که تیم ملی فوتبال راه آسانی برای صعود به جام جهانی هم پیش رو ندارد و کار سخت فوتبال برای جام جهانی از همین مرحله اول آغاز می‌شود. هر چند کامبوج و هنگ‌کنگ به نظر نمی‌رسد ایران را دچار مشکل کنند، اما عراق قطعاً می‌تواند سرسخت‌ترین حریف کشورمان در مرحله انتخابی باشد که با تیم کشورمان بر سر قرار گرفتن در رده اول و صعود مستقیم به مرحله دوم انتخابی رقابت نزدیک و البته سختی خواهد داشت. این تازه شروع کار فوتبال در رسیدن به جام جهانی قطر است و کار اصلی شاگردان ویلموتس در مرحله دوم نهایی انتخابی خواهد بود.

حال به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از همین آغاز کار تیم ملی در مرحله اول انتخابی جام جهانی باید نسبت به سختی راه آگاه باشد و قرار گرفتن در رنکینگ اول آسیا را تضمینی بر صعود به جام جهانی برنشمرد. فدراسیون فوتبال باید با رویکرد استفاده از حداکثر امکانات و همچنین از دست ندادن فرصت بازی‌های تدارکاتی، برنامه تیم ملی را برای سومین صعود به جام جهانی بچیند تا فوتبال با وجود کار سختی که پیش‌بینی می‌شود برای صعود به جام جهانی داشته باشد، در این مسیر غافلگیر نشود و هواداران فوتبال در تابستان ۱۴۰۰ سومین صعود متوالی به جام جهانی را جشن بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار