کد خبر: 968242
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
نخست وزیر انگلیس که عزم خود را جزم کرده تا لندن را بدون قید و شرط از اتحادیه اروپا خارج کند، به تعطیلی پارلمان راضی نشده و در اقدامی خلاف عرف دموکراتیک، هم‌حزبی‌های خود را تهدید کرده که در صورت دادن رأی منفی به برگزیت بدون توافق، از حزب محافظه‌کار اخراج شده و به عنوان نمایندگان مستقل فعالیت خواهند کرد. حزب کارگر هم امروز آخرین تلاش‌های خود را می‌کند تا جلوی طرح جانسون را بگیرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» سرنوشت تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا درحالی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید این کشور با به تعطیلی کشاندن پارلمان، سعی دارد برگزیت بدون توافق را رقم بزند، اما این مسئله تنش‌ها در این کشور را تشدید کرده است. بوریس جانسون که در روز‌های اول نخست وزیری خود تنها با حزب کارگر تنش داشت، اما در روز‌های اخیر با هم حزبی‌های محافظه‌کار خود هم دچار تنش شده و به آن‌ها اولتیماتوم داده است. نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه نمایندگان حزب محافظه‌کار را تهدید کرد و گفت که اگر به طرح دولت برای خروج بدون قید و شرط از اتحادیه اروپا، رأی منفی دهند، از این حزب اخراج خواهند شد. روزنامه ساندی تایم انگلیس، هم دیروز گزارش کرد که جانسون و دستیاران ارشد وی در حال بحث در این خصوص هستند که اعضای شورشی حزب محافظه‌کار را که با تلاش‌های جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق همراهی کنند، از حزب اخراج کنند. دیوید گائوک، وزیر دادگستری سابق انگلیس که قرار بود عصر دوشنبه همراه با یک گروه دیگر از مخالفان برگزیت بدون توافق با نخست وزیر این کشور دیدار کند، گفت: «چنین رویکردی ارزش این هزینه را دارد.» گائوک به شبکه اسکای‌نیوز تصریح کرد: گاهی اوقات شما در زمان‌هایی باید بین منافع شخصی خودتان و منافع ملی قضاوت کنید و باید اول منافع ملی مطرح باشد، البته امیدوارم که کار به آنجا نرسد. برخی از اعضای حزب محافظه‌کار که تهدید به اخراج شده‌اند به وجود استثنا‌هایی برای تهدیدات جانسون اشاره کرده و می‌گویند که هر چند آن‌ها به توافق خروج دولت رأی دادند، اما بسیاری از وزرای فعلی این کار را نکردند.» بوریس جانسون وعده داده است بریتانیا را در روز ۳۱ اکتبر با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند.

این در شرایطی است که برخی از نمایندگان محافظه‌کار تهدید کرده‌اند که برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق، علیه وی رأی خواهند داد و به همین خاطر جانسون برای جلوگیری از رأی مخالف نمایندگان، چند روز پیش از ملکه الیزابت درخواست کرد پارلمان را تعطیل کند تا نمایندگان فرصتی برای مخالفت با طرح برگزیت بدون توافق نداشته باشند.

این اقدام جانسون که به گفته انگلیسی ها، برخلاف دموکراسی است، در روز‌های اخیر تظاهرات سراسری را علیه سیاست‌های جانسون به راه انداخته است. خشم افکارعمومی در راه‌اندازی پویشی در فضای مجازی با عنوان «کودتا را متوقف کنید» ممکن است اعتبار و موقعیت جانسون را به خطر بیندازد. افکار عمومی بستن پارلمان را اقدامی تهاجمی علیه دموکراسی و حقوق نمایندگان می‌دانند که منتخب مردم هستند. همچنین فعالان عضو گروه چپ‌گرای «کوربینیستا» خواستار برگزاری تظاهرات علیه ملکه انگلیس شدند که پارلمان را تعطیل کرده است.

بوریس جانسون درحالی نمایندگان هم حزبی خود را تهدید کرده است که در صورت از دست دادن حمایت آنها، حزب محافظه‌کار عملاً قدرتی در پارلمان نخواهد داشت و این مسئله می‌تواند موقعیت حزب کارگر رقیب را تقویت کند که مترصد فرصتی برای به دست گرفتن قدرت است. همچنین این مسئله شرایط را برای انتخابات زودهنگام فراهم می‌کند. با توجه به اینکه بسیاری از مردم بریتانیا با خروج توافق بدون قید و شرط از اتحادیه اروپا مخالف هستند، در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالاً حزب محافظه‌کار بیشتر کرسی‌های خود در پارلمان را از دست خواهد داد. تحلیلگران بر این باورند در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

آخرین تلاش مخالفان
به رغم تصمیم جانسون برای خروج بدون قید و شرط از اروپا، اما احزاب مخالف تلاش خود را می‌کنند تا مانع چنین توافقی شوند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کایر استایمر، از حزب کارگر روز دوشنبه در سخنانی گفت: قوانین پیشنهادی قرار است روز سه شنبه تمدید ضرب‌الاجل مربوط به برگزیت را مطرح کند هر چند او نگفت که چطور این مسئله عملی خواهد شد. او تأکید کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک هفته تا معلق شدن پارلمان باقی مانده این تقریباً آخرین شانس ماست. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، جان مک دانل، وزیر خزانه‌داری دولت در سایه انگلیس از جبهه مخالفان به اسکای نیوز گفت: «قانونگذاران در حال بررسی این هستند که چطور ما طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه قانونی را در پارلمان معرفی کنیم که ما را قادر به جلوگیری از یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بدون تصویب پارلمان سازد.» وی افزود: «هدف نهایی ما طی یک هفته آینده این است که حاکمیت پارلمانی را تضمین کنیم.» روز یک‌شنبه هم لیبرال دموکرات‌ها و حزب سبز در کنار برخی چهره‌های محافظه‌کار پارلمان دیداری نمادین را در وست مینیستر انجام دادند و با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند هر مکانیسمی را برای توقف جانسون به کار می‌برند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
0
انگلیس دارد با طناب بوسیده امریکا به جاه میرود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار