کد خبر: 968241
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
محمود حکیمی
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، شب دوم ماه محرم و در مجتمع سیدا‌لشهدا (ع) واقع در ضاحیه جنوبی بیروت گفت که مقاومت با پاسخ خود به رژیم صهیونیستی توانست معادله قدرت را تثبیت کند. او در توضیح این موضوع اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه و عملیات این رژیم در ضاحیه جنوبی کرد که به قول شیخ نعیم، می‌خواست این عملیات را بدون گذاشتن رد پایی انجام دهد «اما رسوا شد و جنایتی که مرتکب شده بود دامانش را گرفت.» این سخنان شیخ نعیم نشان می‌دهد که عملیات حزب الله در روز یک‌شنبه و مورد اصابت قرار دادن یک خودروی متعلق به رژیم صهیونیستی توسط نیرو‌های آن در مقابل شهرک صهیونیست‌نشین اویویم را در چارچوبی از کنش و واکنشی دید که مدت زمانی بیش از یک هفته نداشت.

یک هفته قبل بود که دو پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت و همین منطقه ضاحیه سرنگون شدند و همزمان صدای انفجار‌هایی در دمشق شنیده شد که علت آن حمله بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در نزدیکی فرودگاه المزه دمشق بود. حزب‌الله بعداً بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از بررسی‌های خود گفت که معلوم شده دو پهپاد رژیم صهیونیستی حاوی ۵/۵ کیلو مواد منفجره بودند، بنابراین رژیم صهیونیستی طی یک هفته و در عملیات‌هایی هماهنگ به لبنان و سوریه حمله کرد که حملاتش به لبنان ناکام مانده بود. با وجود ناکامی حملات به لبنان، حزب‌الله برای ایجاد توازن در معادله قدرت حق خود می‌دانست تا پاسخ رژیم صهیونیستی را بدهد و این چیزی بود که سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، کمی بعد وعده آن را داد و گفت: «ما در مقاومت هرگز به تکرار این روند، هرچقدر هم هزینه داشته باشد، اجازه نخواهیم داد، دیگر زمانی که هواپیما‌های اسرائیل به لبنان وارد می‌شدند و به مناطق و مواضع لبنان حمله می‌کردند و این رژیم در امنیت بود، به سر آمده است.» از آنجایی که رژیم صهیونیستی به صداقت سیدحسن و عمل به وعده‌هایش ایمان دارد، در این یک هفته به تکاپو افتاد و برخلاف لفاظی‌های سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم بلافاصله بعد از سخنان سیدحسن در آماده‌باش کامل قرار گرفت. حالا عملیات یک‌شنبه گذشته حزب‌الله از یک سو نشان داده که تمام لفاظی‌های نتانیاهو و چند نوبت تهدیدات او علیه حزب‌الله در این چند روز تاثیری بر اراده مقاومت نداشته و از سوی دیگر، آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی و اقدامات آن برای بستن حریم هوایی منطقه شمالی رژیم صهیونیستی بر پرواز‌های مسافربری یا فرستادن نیرو‌های بیشتر به این مناطق نمی‌تواند مانعی بر سر راه حزب‌الله و عملیات نظامی آن باشد.

وجه دیگری که از چارچوب معادله قدرت حزب‌الله در عملیات روز یک‌شنبه به چشم می‌خورد مربوط به توانایی نظامی حزب‌الله می‌شود. منابع نظامی رژیم صهیونیستی به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته‌اند که حزب‌الله از یکی از خطرناک‌ترین موشک‌های پیشرفته در زرادخانه خود استفاده کرد و تأکید کرده‌اند این موشک‌ها توانایی کشنده و دقت بالایی دارند. گفته می‌شود حزب‌الله در حمله خود از موشک ضد تانک کورنت استفاده کرده که ارزیابی این منابع نظامی و سخنان آنان به روزنامه آحارونوت نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی وجود این موشک در دست حزب‌الله را یک خطر واقعی علیه تانک‌های مرکاوا و خودرو‌های زرهی و نفربر‌های خود می‌داند. به عبارت دیگر، حزب‌الله در حمله روز یک‌شنبه نشان داد که توانایی نظامی‌اش به صورت جدی ادوات پیشرفته نظامی رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند و حالا تسلیحاتی در دست دارد که هم برخوردار از دقت بسیار بالایی هستند و هم اینکه میزان تخریب آن‌ها با تسلیحات قبلی قابل مقایسه نیست. این نکته‌ای است که گاه به گاه در ارزشیابی‌های متخصصان ارتش صهیونیستی دیده می‌شد، اما تاکنون در حد گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های آن‌ها بود و حالا که حزب‌الله با این موشک نفربر رژیم صهیونیستی را به طور کامل تخریب کرده، از حد گمانه‌زنی و تحلیل فراتر رفته و مبدل به واقعیت میدانی شده است. در واقع، ادعا‌های نتانیاهو یا رسانه‌های صهیونیستی به اینکه عملیات حزب‌الله تلفاتی به دنبال نداشته، صرف تبلیغات برای سرپوش گذاشتن بر قدرت تخریب تسلیحات حزب‌الله است تا اینکه ابعاد این عملیات در داخل رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار نگیرد. به این ترتیب، حزب‌الله با عملیات خود نه تنها معادله قدرت را تثبیت کرده بلکه قدرت خود را هم برای تثبیت این معادله نشان داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار