کد خبر: 966947
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
واکنش ترامپ به شلیک ۲ موشک دیگر کره‌شمالی
در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای با امریکا متوقف شده و واشنگتن با سئول رزمایش‌های خود را از سر گرفته است، دریای ژاپن شاهد شلیک دو موشک بالستیک کوتاه‌برد دیگر از سوی پیونگ‌یانگ بود تا رهبران کره‌شمالی نشان داده باشند رویه هفته‌های گذشته از این دست فعلاً ادامه خواهد یافت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اما نکته جالب در این میان موضع ترامپ در بی‌اهمیت جلوه دادن این آزمایش‌ها آن‌هم با گفتن این جمله بود که رهبر کره‌شمالی آزمایش موشکی دوست دارد!
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از بیانیه ارتش کره‌جنوبی گزارش داد، کره‌شمالی دو موشک کوتاه‌برد بالستیک از سوندئوک در نزدیکی ساحل شرقی این کشور شلیک کرد که در نهایت حدود ۳۸۰ کیلومتر طی کرده و در اوج خود به ارتفاع ۹۷کیلومتری رسید. این هفتمین بار از اواخر ماه گذشته است که کره‌شمالی موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد یا دیگر تسلیحات را آزمایش می‌کند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی با تأیید این خبر، اعلام کرد «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی شخصاً بر آزمایش موشک‌های جدید نظارت داشته است. مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی جزئیات دیگری از این پرتاب منتشر نکرده و تأکید داشتند در حال بررسی داده‌های دریافتی از رادار‌ها و دیگر تجهیزات گردآوری اطلاعات هستند. این آزمایش‌ها پس از آن انجام می‌شود که کره‌جنوبی پنج شنبه تصمیم گرفت به پیمان اشتراک اطلاعاتی با ژاپن پایان دهد. تصمیم سئول ظرف ۹۰ روز اجرایی می‌شود. ترامپ و کیم از سال گذشته سه بار دیدار و درباره پایان دادن به تنش‌ها بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی رایزنی کرده‌اند. دو کشور، به‌رغم این به پیشرفت‌های اندکی در خصوص هدف واشنگتن مبنی بر مجاب کردن پیونگ‌یانگ به دست کشیدن از برنامه تسلیحاتی خود دست یافته‌اند. دو طرف در ژوئن توافق کردند مذاکرات را در سطح کاری از سر بگیرند، اما امریکا تاکنون در این باره ناموفق بوده است. این روند از زمان دومین نشست ناموفق بین دو طرف در هانوی متوقف شده است. دیدار سوم ترامپ و کیم جونگ اون هم ظاهراً صرفاً سمبلیک بوده است.

پرتاب دو موشک جدید یک روز پس از اظهارات تند و تیز وزیر امور خارجه کره‌شمالی درباره مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا صورت گرفت. ری یونگ‌هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی، پمپئو را «گیاه سمی دیپلماسی امریکایی» خواند و گفت وزیر امور خارجه امریکا، «سایه تاریکی» بر چشم‌انداز مذاکرات میان امریکا و کره‌شمالی افکنده است. سخنان وزیر امور خارجه کره‌شمالی پس از اظهارات آقای پمپئو مبنی بر ادامه اجرای سفت و سخت تحریم‌ها علیه کره‌شمالی بیان شد.

واکنش متناقض متحدان
در حالی که وزیر دفاع ژاپن در واکنش به آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی گفت که پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که نمی‌توان به آن‌ها بی‌اعتنا بود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید و پس از انتشار خبر پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه برد کره‌شمالی گفت که از نظر او کیم هیچ معاهده‌ای را نقض نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز ترامپ، همچنین گفت: کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی با من خیلی صادق است. ما صبر می‌کنیم ببینیم چه می‌شود. کیم جونگ اون با من بسیار صادق است. ما واقعاً روابط خوبی داریم. او افزود: کیم آزمایش موشکی را دوست دارد. ترامپ با کم اهمیت شمردن آزمایش‌های موشکی گفت که هرگز با کیم بر سر محدود ساختن موشک‌های کوتاه‌برد توافقی نداشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار