کد خبر: 966805
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
دولت فرانسه پس از آنکه در اجرای طرح «انجماد در برابر انجماد» ناکام ماند، این بار بسته پیشنهادی دیگری را برای نجات برجام روی میز گذاشته است که توافقی که ناظران از مدت‌ها قبل ناقوس مرگ آن را می‌شنوند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور فرانسه دیروز در دیدار با محمدجواد ظریف بسته پیشنهادی جدید پاریس را ارائه داد؛ پیشنهاداتی که گفته می‌شود برداشتن محدودیت‌های صادرات نفتی در ازای راضی کردن ایران به حضور در میز مذاکره با واشنگتن از مهم‌ترین جزئیات آن است. محمدجواد ظریف با «سازنده» توصیف کردن مذاکرات با ماکرون، گفته که این پیشنهاد‌ها را با مقامات ایرانی مطرح می‌کند.

به گزارش «جوان»، در آستانه برداشتن گام‌های سوم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، اروپایی‌ها دست به کار شده و بار دیگر پیشنهاد‌های جدیدی به ایران ارائه دادند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از سفر به کشور‌های اسکاندیناوی، دیروز وارد پاریس شد و با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که با هدف بررسی توافق هسته‌ای ایران انجام شد، پاریس دومین بسته پیشنهادی خود را برای حفظ برجام بدون امریکا اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ظریف پس از دیدار با ماکرون، این گفتگو‌ها را سازنده توصیف کرد و گفت: «بحثی که با رئیس‌جمهور فرانسه داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی رؤسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده بود و پیشنهاد‌هایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: «ما گفتگو‌ها را ادامه می‌دهیم و تماس‌های ماکرون نیز با آقای روحانی ادامه خواهد داشت. دیدگاه‌های ما کاملاً مشخص است. ما برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌دانیم». ظریف با اشاره به آمادگی ایران برای مباحثه درباره برجام، خاطرنشان کرد: «برای اجرای برجام همانطور که همیشه در کمیسیون مشترک گفتگو می‌کردیم کماکان آمادگی داریم در سطوح مختلف مذاکره کنیم». وی درباره پیشنهادات فرانسه برای کاهش تنش‌ها بین ایران و امریکا و توافق هسته‌ای اظهار داشت: «پیشنهاد‌هایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفتگو‌ها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می‌شود.» ظریف اخیراً در سخنانی گفته است که ایران برجام را مثل اروپایی‌ها اجرا خواهد کرد و در صورت تأمین نشدن منافع ایران، تهران طرح خروج از برجام را بررسی خواهد کرد. مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که ایران تا زمانی در توافق هسته‌ای با ۱+۵ می‌ماند که منافع ملت ایران تأمین شود، چیزی که تاکنون محقق نشده است.

بسته پیشنهادی پاریس
هرچند جزئیات پیشنهاد‌های برجامی ماکرون اعلام نشده، اما برخی رسانه‌ها بخشی از این پیشنهادات را منتشر کرده‌اند. به گزارش المانیتور، ماکرون چهار شنبه شب در جمع خبرنگاران گفته بود: «ما پیشنهاد‌هایی برای کاستن از تحریم‌ها یا برقرار کردن یک ساز و کار جبرانی جهت کمک به ایرانی‌ها برای داشتن زندگی بهتر مطرح کرده‌ایم.» او گفت: «باید ببینیم در ساعت‌های پیش رو پاسخ ایرانی‌ها چیست و باید ببینیم امریکایی‌ها تا چه اندازه آماده‌اند پیش بروند». ماکرون به جزئیات بیشتری از پیشنهادات خود اشاره نکرد، اما المانیتور به نقل از دیپلمات‌ها و کارشناسان نوشته که فرانسه به دنبال دریافت چراغ سبز از دولت دونالد ترامپ است تا در ازای راضی کردن ایران به حضور در میز مذاکره، برای برخی از خریداران نفت ایران معافیت‌هایی در دوره‌های محدود صادر کند. یک مقام اتحادیه اروپا که به شرط عدم افشای نام با المانیتور گفتگو می‌کرد، این طرح را پیشنهادی برای مدت محدود، برای مذاکره بر سر موضوعات محدود و با مشوق‌های محدود توصیف کرده که هدف آن فقط محک زدن اوضاع است. او اضافه کرد که مقام‌ها معتقدند فشار به تنهایی ایران را به تسلیم وادار نخواهد کرد. المانیتور نوشته است: «ماکرون در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ایران برقراری یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران را مطرح کرده است.»

این پیشنهاد‌ها درحالی مطرح می‌شود که مقامات فرانسه ماه گذشته نیز در دیدار با مقامات ایرانی، طرحی را با نام «انجماد در مقابل انجماد» مطرح کرده بودند که بر اساس آن ایران از اقدامات خود درباره افزایش غنی‌سازی دست بکشد و امریکا نیز معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا کند. پیشنهاد‌های فرانسه برای نجات برجام بدون امریکا درحالی است که کشور‌های اروپایی از زمان اجرای توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و با راه‌اندازی سازوکار‌های مالی مثل «اینستکس» تنها وقت‌کشی کرده و از زیر بار تعهدات خود شانه خالی می‌کنند. اروپایی‌ها از کاهش تعهدات برجامی ایران که ممکن است به خروج این کشور از توافق هسته‌ای منجر شود، نگران هستند و تلاش می‌کنند با پیشنهاد نیم‌بند خود زمان بخرند و تهران را همچنان در برجام حفظ کنند. پیشنهاد اروپایی‌ها در زمانی ارائه می‌شود که ایران قرار است سومین گام کاهش تعهدات برجامی خود را شروع کند. اروپایی‌ها درحالی به دنبال نجات برجام هستند که مقامات این کشور‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که بدون واشنگتن نمی‌توانند برجام را حفظ و برای منتفع شدن تهران از مزایای این توافق معجزه کنند. شرکت‌های اروپایی به‌رغم ابراز تمایل برای انجام مراودات با ایران، از ترس تحریم‌های واشنگتن از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند. همین مسئله سبب شده ظریف و دیگر مقامات دولتی ایران، به دستاورد‌های «تقریباً هیچ» ایران از توافق هسته‌ای اذعان کنند.

میانجی ناخوانده
پپیشنهاد ماکرون به تهران، ساعاتی پیش از برگزاری نشست گروه ۷ انجام شده است. در این نشست که در پاریس برگزار می‌شود، ماکرون با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا این پیشنهاد‌ها را مطرح خواهد کرد. خبرگزاری رویترز نوشته است که «ماکرون بعد از چندین هفته رایزنی با ایران و کاخ سفید قرار است در اجلاس گروه ۷، دونالد ترامپ را برای اعطای مشوق‌های اقتصادی محدود جهت مجاب کردن ایران به حضور در میز مذاکره با امریکا تحت فشار قرار دهد». ترامپ درماه‌های گذشته آمادگی خود را برای مذاکره با این منظور اعلام کرده است، اما مقامات ایران با بیان اینکه واشنگتن به تعهدات خود پایبند نیست، به این پیشنهاد‌ها پاسخ منفی داده‌اند. این در شرایطی است که ترامپ همزمان با ابراز علاقه در اظهارات علنی‌اش برای رسیدن به توافق جدید با ایران، هیچ گامی برای کاهش فشار‌های حداکثری علیه ایران برنداشته است. فرانسه با تلاش میانجیگرانه درصدد است فاصله خود را با کاخ سفید افزایش داده و از قبال مذاکرات دوجانبه با تهران نبض گفتگو‌های سیاسی درباره موضوعات مورد نظر واشنگتن را نیز در دست گیرد، اما این نقطه مقابل خواسته ترامپ است که نسبت به دیدگاه فرانسه در برجام بدبین است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
0
ظریف و دولت روحانی به غیر از تخریب مردم و مملکت جه کار دیگری کرده است؟ حیف از این هزینه ها و واقعا صد حیف
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار