سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر معتقد است معرفی خوراک ایرانی به توریستهای علاقهمند به گردشگری غذا با توسل به تیسترهای فیک امکانپذیر نیست و در این مسیر نیازمند برنامه مدون، جامع و حضور افراد متخصصی هستیم که از دانش لازم برای این امر برخوردار باشند.
علی زمانی استاد دانشگاه و دبیر علمی ایده بازار خوراک و نوشیدنی دانشگاه امیرکبیر گفت: «با وجود اینکه بیش از ۳ هزار نوع غذا در کشورمان شناساییشده است و نام مکتب آشپزی ایران در کنار مکتب آشپزی رومی و چینی از مهمترین مکاتب آشپزی در جهان قرار دارد، گردشگری غذا همچنان ظرفیتی مغفول در کشور ما به شمار میرود.» وی افزود: «غذا از دیرباز در ایران بهعنوان جزئی از فرهنگ و شاخصهای مهم در هویت ایرانی مطرح بوده است و از مهمترین ظرفیتهای موجود برای توسعه صنعت گردشگری کشور به شمار میرود، این در حالی است که ما به دلایلی مانند عدم معرفی صحیح خوراکهای ایرانی نتوانستیم سهم خود را از بازار گردشگری غذا در دنیا دریافت کنیم.» دبیر علمی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه غذا میتواند سفیر فرهنگی مهمی برای معرفی ایران باشد، افزود: «متأسفانه در این زمینه با خلأهای بسیاری روبهرو هستیم. با وجود اینکه تنوع خوراک در ایران دامنه گستردهای دارد، اما این تنوع در منوی رستورانها و هتلهای کشور هنوز سهمی نبرده است.»
علی زمانی بیان کرد: «یکی از عوامل، نداشتن منوی استاندارد است که سبب شده است رستورانها نتوانند با مشتری خود ارتباط درست برقرار کنند، متأسفانه کارهای غیرحرفهای و بدون پشتوانه علمی بعضی از به اصطلاح آموزش دهندههای غذا مثل مخلوط کردن پنیر پیتزا با کباب کوبیده و... تیشه به ریشه اصالت پخت که یکی از ارکان استانداردسازی در جهت معرفی خوراکهای ایرانی به جهان میباشد، زده است.»
وی گفت: «چرا به رغم تنوع خوراک در ایران، توریستها فقط باید چلوکباب و جوجه کباب و اندکی از خورشتهای ما را بشناسند؟
ما برنامه جامع و مدونی برای استانداردسازی منو، مهندسی آن و معرفی حرفهای خوراکهای ایرانی به جهان نداریم. اگر سازمانهایی هم در این خصوص کاری انجام دادهاند خالی از اشتباه نبوده یا جامع نیستند.»
این نشست علمی با حضور سوده رازقی جهرمی دکترای تخصصی علوم تغذیه و استادیار گروه تغذیه بالینی دانشگاه شهید بهشتی، مستانه تابش مشاور تغذیه و رژیم درمانی مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جعفر صفوی مدیر رستورانهای زنجیرهای «باگت» و جمعی از دانشجویان آشپزی، هتلداری و اصحاب رسانه برگزار شد.