کد خبر: 965736
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵
تأکید بخش خصوصی بر بی‌فایده بودن حذف صفر، بدون اصلاحات اقتصادی
بر خلاف آنچه در سایت بانک مرکزی آمده‌است که فعالان اقتصادی موافق حذف چهار صفر هستند، بعد از واکنش‌های متعدد اعضای اتاق‌های بازرگانی، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تا زمانی که اصلاحات لازم در اقتصاد ایران رخ ندهد، طرح‌هایی مانند حذف صفر از پول ملی تأثیری ندارد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان» مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: وقتی کشور ما تورمی ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند؛ یعنی به طور میانگین هر سه سال یک صفر به قیمت‌ها افزوده‌می‌شود؛ از این‌رو بدون اصلاح این شاخص‌های کلان، طرح فعلی راه به جایی نمی‌برد.

وی با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی می‌تواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد، گفت: حل مشکلات حسابداری و کاهش هزینه‌ها در زمینه محاسبات، بخشی از نتایج مثبت این کار است، اما قبل از اجرایی‌شدن این طرح باید به انجام برخی اصلاحات اساسی در اقتصاد پایبند بود. به این ترتیب فعالان اقتصادی به گونه‌ای محترمانه نه‌تن‌ها دو فوریت این طرح دولتی را رد کرده‌اند، بلکه مقدمات الزامی آ‌ن را پیش‌نیاز ارائه چنین طرحی می‌دانند.
اما ظاهراً اصرار دولت در این حوزه ناشی از دستورات صندوق بین‌المللی پول است.

مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با رادیو با اشاره به موضوع حذف چهار صفر از پول ملی گفت: ما همسو با دستورات پیشنهادگونه صندوق بین‌المللی پول داریم همراه می‌شویم، در حالی که اولویت کشور این نیست.

محسن صیقلی با تأکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور اثری نخواهد گذاشت، گفت: این اقدام در شرایطی می‌تواند اثرگذار باشد که ساختار‌های اقتصادی مثل اصلاح سیستم‌های بانکی، تولید، مباحث مالیاتی و گمرکی با همدیگر رونق اقتصادی را داشته باشند، اما با حذف اسمی چند صفر از پول ملی با وجود تجربیات متفاوتی که دیگر کشور‌ها داشته‌اند، هیچ اثر اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: خود دولت نیز اعلام کرده‌است که این کار هیچ اثری روی تورم نخواهد داشت و فقط ظاهری است. وی ادامه داد:، اما به نظر می‌رسد غرور ملی در میزان تولید است و نه اینکه اسما چهار صفر حذف شود و بگوییم غرورمان بالا می‌رود و ما در مقابل دلار می‌توانیم تومان داشته باشیم. وی متذکر شد: فضای روانی با گرد کردن پول‌ها وقتی که پول کوچک می‌شود، می‌تواند بار تورمی در جامعه داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار