کد خبر: 965626
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
معاون سازمان دریانوردی:
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به رایزنی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران پیش بینی می‌کنیم در آینده بسیار نزدیک نفتکش «گریس» با پرچم ایران به فعالیت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: جلیل اسلامی در نشست خبری روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد که ۲۷ مرداد ماه ۹۸ خواهد بود، درباره نفتکش توقیف‌شده «گریس» در آب‌های انگلیس که به صورت مغرضانه از سوی این کشور توقیف شده است، اظهار داشت: توقیف این کشتی با پرچم ایران با دلایلی غلط و ناشی از غرض‌ورزی از سوی کشور انگلستان رخ داد، اما به سرعت تلاش‌ها از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع توقیف این کشتی انجام شد.

وی ادامه داد: انگلیس علاقمندی خود را برای رفع این مشکل و راه حل بعد از اقتدار ما نشان داد، اسناد رسمی و غیررسمی برای حل این موضوع مبادله شد و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این مشکل رفع شود و این نفتکش با پرچم ایران به فعالیت‌خود ادامه دهد.

ادامه وضعیت نفتکش توقیف‌شده انگلیسی منوط به تصمیمات قضایی است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در باره نفتکش متخلف انگلیسی توقیف‌شده در خلیج فارس اظهار داشت: پس از توقیف این نفتکش، کشور‌های آمریکا و انگلستان تلاش کردند فضای سیای و امنیتی را در منطقه ایجاد کنند. در این راستا فراخوان مشارکت در ترتیبات امنیتی و اسکورت کشتی‌ها در خلیج فارس را مطرح کردند و از چند کشور در این باره دعوت کردند، اما غیر از انگلستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی کشور خاصی به این فراخوان نپیوست و این طرح عملا شکست خورد.

اسلامی با اشاره به حضور مقتدرانه نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای امنیت در خلیج فارس اظهار داشت: امروز و آینده امنیت در خلیج فارس و دریای عمان به دست توانمند این عزیزان انجام می‌شود.

وی درباره خدمه نفتکش انگلیسی هم گفت: با توجه به تعداد کروی این نفتکش و ملیت‌های آن‌ها درخواست‌هایی برای ملاقات کرو با خانواده‌هایشان انجام شد. این امری طبیعی بود. پیگیری‌ها از سوی وزارتخانه انجام شد و ما در این باره گزارشات مناسبی برای ارائه داریم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ادامه وضعیت نفتکش انگلیس در خلیج فارس منوط به تصمیمات قضایی و طبق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران است.

اسلامی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری خدمات بندری و دریایی و برون‌سپاری آن‌ها را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در رابتطا با تامین سوخت کم سولفور که به عنوان چالشی جدی مطرح شده است، اعلام شده از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ میلادی همه کشور‌های دنیا به جای سوخت با سولفور ۳.۵ درصد باید از سوخت با سولفور نیم درصد استفاده کنند که این ظرفیت برای تولید در کشور ما وجود دارد.

وی افزود: ناوگان کشتیرانی ما سالانه ۱.۵ میلیون تن سوخت مصرف می‌کند که تامین کم‌سولفور آن نیز در کشور مهیا است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ هزار دریانورد در کشور داریم و ظرفیت تربیت دریانورد در کشور ما سالانه ۵۰۰ نفر است و به همین میزان نیز تقاضا از سوی شرکت‌های کشتیرانی در سال وجود دارد.

اسلامی بیان کرد: از این تعداد ۱۲۵ نفر هم در کل ناوگان ما دریانوردان خانم هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه دریانوردی موضوع بیکاری به هیچ عنوان چالش جدی نبوده است، البته ممکن است به صورت موردی یا فصلی مشکلاتی در این حوزه رخ دهد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: درصد نیروی کار خارجی در ناوگان کشتیرانی ما بسیار کم است و از کل ۱۳۰ هزار نفر دریانورد، ۳۲۳ نفر نیروی کار خارجی هستند.

اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم روز جهان دریانورد و روز دریانورد در ۲۷ مردادماه امسال گفت: امسال برای اولین بار است که این دو روز به صورت همزمان در یک همایش مدیریت می‌شود.

وی درباره خارج سازی مغروقه‌ها در آبراهه‌های کشور گفت: سال گذشته ۸ فروند کشتی مغروقه بزرگ که از زمان جنگ تحمیلی در خور موسی غرق شده بودند، خارج‌سازی شدند و در حال حاضر خور موسی به عنوان آبراهه حیاتی منتهی به بندر امام خمینی (ره) از مغروقه‌ها پاکسازی شده است و از نظر ایمنی بسیار فراتر رفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در اروند رود دو مغروقه اصلی داریم که به نام‌های سارا و خانیان است که اهمیت ویژه‌ای دارند و برای پاکسازی آن‌ها اقدام کرده‌ایم و ۱۱ فروند دیگر معمولا کوچک‌تر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از این مغروقه‌ها چگونه خواهد بود، گفت: هزینه خارج‌سازی مغروقه‌ها بسیار بیشتر از فروش تجهیزات اسقاط آن است.

 کاهش سوآپ نفتی در بندر امیرآباد

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سوآپ نفتی فرایندی سخت و پرزحمت است. در نکا موضوع سوآپ نفتی کاهش یافته است، اما آنچه که مهم است بندر امیرآباد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۶۵ درصد تجارت منطقه‌ای در شمال کشور از طریق همین بندر امیرآباد انجام می‌شود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار