کد خبر: 964195
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۹
سعید احمدیان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: فدراسیون فوتبال سفت و سخت ایستاده تا شرایط خود برای شروع رقابت‌های لیگ‌برتر را عملی کند. اتفاقی که با توجه به سوابق موجود به‌نظر می‌رسد باید آن را نقطه عطف و امیدی برای آینده فوتبال کشور قلمداد کرد. اتفاقی که خروجی‌اش به سود فوتبال مملکت است و باید از آن استقبال و از مهدی تاج و سایر مدیران فدراسیون فوتبال تجلیل کرد.

تأخیر در برگزاری لیگ برتر فوتبال تا تجهیز نشدن ورزشگاه‌ها برای تأمین امنیت تماشاگران یکی از همان نقاط روشن کارنامه مهدی تاج در فدراسیون فوتبال است. اتفاقات تلخ و خونین سال گذشته استادیوم‌های فوتبال برای اولین بار رخ نداده بود و در سال‌های گذشته هم ورزشگاه‌های کشورمان شاهد چنین اتفاقاتی بوده است و به قول مهدی تاج تنها امسال نبود که فوتبال ایران کشته داده است. با این حال در دوره‌های گذشته مدیران وقت فدراسیون فوتبال و البته دیگر نهاد‌های متولی ورزش بی‌تفاوت از کنار چنین مسائلی که در هر جای دنیا می‌توانست یک سازمان را زیر و رو کند، می‌گذشتند و حساسیتی در این باره در بین مدیران برانگیخته نمی‌شد. البته این نبود حساسیت به چنین فجایعی را نه در کوچک بودن آن، بلکه باید در نوع نگاه مدیران وقت ورزش جست‌وجو کرد؛ مدیرانی که امنیت یک هوادار در ورزشگاه، کوچک‌ترین اولویتی برایشان نداشت. همین بی‌توجهی سبب شده بود تا در سال‌هایی که از حرفه‌ای شدن لیگ فوتبال ایران می‌گذرد، کمترین توجهی به موضوع ایمن‌سازی استادیوم‌های فوتبال صورت نگیرد.

اوج نتیجه چنین بی‌تفاوتی نسبت به ایمن‌سازی استادیوم‌ها را در بهار امسال در سه مسابقه فوتبال به فاصله کمتر از دو ماه مشاهده کردیم؛ اتفاقاتی که سبب شد فوتبالی که بهانه نشاط و سرگرمی است، به یک میدان جنگ تبدیل شود و خروجی آن یک کشته و چند نابینا باشد. اگر رویه قبلی ادامه داشت، مانند گذشته به چند اظهار تأسف و برخورد‌های صوری و نه ریشه‌ای اکتفا می‌شد تا چند وقت دیگر باز هم شاهد تکرار چنین حاشیه‌های خونینی باشیم.
این بار، اما مسئولان فدراسیون فوتبال راه مدیران قبلی را نرفتند و برخلاف گذشته این حساسیت به وجود آمد که باید علاوه بر بحث فرهنگ‌سازی در باشگاه‌ها، فکری هم به حال امنیت استادیوم‌ها کرد. به همین خاطر مهدی تاج با وجود تمام نقد‌های مختلفی که به مدیریت وی در فدراسیون فوتبال وارد است، در یک تصمیم انتحاری و قابل تقدیر اواخر خرداد پس از حوادث ورزشگاه‌ها اعلام کرد که لیگ برتر را با این شرایط برگزار نمی‌کند. هرچند ابتدا برخی تصور کردند که تهدید رئیس فدراسیون فوتبال صوری است؛ مثل دیگر تهدید‌های فدراسیون که نمونه آن اجازه ندادن به تیم‌های بدهکار برای ثبت قرارداد‌های بازیکنانشان بود. با این حال مدیران فدراسیون فوتبال در ادامه نشان دادند که در تصمیمشان قاطع هستند و در این باره کوتاه نمی‌آیند و همین پافشاری سبب شده تا تاریخ برگزاری لیگ برتر که قرار بود ۱۰ مرداد باشد، همچنان مشخص نباشد.

رویکرد فدراسیون فوتبال در فراهم کردن زیرساخت‌های امنیت هواداران در استادیوم‌ها قابل تقدیر است و همانطور که مهدی تاج گفته است، چنین تصمیمی که به امنیت بیشتر ورزشگاه می‌انجامد، سبب خواهد شد تا همه در آینده مدیران فعلی فدراسیون را ستایش کنند. در این باره وزارت ورزش هم پشت فدراسیون ایستاده تا مجموعه ورزش برخلاف گذشته به دنبال بالا بردن امنیت استادیوم‌ها و کاهش فجایعی مانند اتفاقات فصل گذشته باشد. البته بدیهی است که چنین اقداماتی از اولیه‌ترین اصول برگزاری یک مسابقه در استادیوم‌هاست که با وجود حرفه‌ای شدن فوتبال سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و امروز فدراسیون فوتبال به دنبال جبران سهل‌انگاری بزرگی است که در دوران مدیران مختلف فدراسیون و وزارت ورزش رخ داده تا استادیوم‌ها در شرایطی میزبان مسابقات فوتبال باشند که از کمترین اصول امنیت نیز بی‌بهره بوده‌اند.
در چنین شرایطی با تمام نقد‌های مختلفی که به مدیریت فدراسیون فوتبال وارد است، باید تصمیم فدراسیون برای تجهیز ورزشگاه به زیرساخت‌های امنیتی را ارج نهاد و امیدوار بود که چنین رویکرد‌هایی در سایر بخش‌های فوتبال و ورزش هم ادامه پیدا کند و اینطور نباشد که با رخ دادن یک فاجعه به فکر سر و سامان دادن به کاستی‌ها باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار