کد خبر: 962968
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
«استینا ایمپرو» وفاق پرغرور ملی ایجاد کرد. توقیف این نفتکش ایرانیان را بزرگ و بریتانیا را صغیر کرد. حالا با گذشت دو روز از این اتفاق چپ و راست، خردسال و میانسال و کهنسال، فضای مجازی و واقعی، کوچه و تاکسی، در و همسایه، همه‌جا و همه‌کس با غرور خاصی از توقیف نفتکش متعلق به انگلیس یاد می‌کنند.
محمدصادق فقفوری
سرویس جامعه جوان آنلاین: کسی گمان نمی‌کرد ایران به این زودی دزدان دریایی بریتانیای سابقاً کبیر را به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی پشیمان کند. همزمان شب گذشته انتشار تصاویر به اهتزاز درآمدن پرچم ایران بر عرشه کشتی انگلیسی موج خوشحالی کاربران فضای مجازی را به اوج رساند.
کلیپ لحظه ورود تکاوران سپاه به عرشه نفتکش انگلیسی و هدایت این غول بی‌شاخ و بی‌دم به آب‌های ساحلی کشورمان پس از نقض مقررات عرفی شده حقوق بین‌الملل، آن قدر دست به دست می‌چرخد و تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد که «عدو شود سبب خیر» را در عمل متعین می‌کند. تحسین اقدام ایرانیان محدود به داخل کشور هم نیست و حتی مسئولان قبلی خود انگلیس هم انگار از عمل «مقابله به مثل» ایران حظ کرده‌اند. در کنار کم‌محلی قابل پیگیری بعضی از پادو‌های داخلی ملکه نسبت به این واقعه عظیم، اپیدمی عزت توقیف «استینا ایمپرو» به حدی بوده است که جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز هم‌نوا با غرور ایرانیان شده‌اند و جملات صریحی در حمایت از این اقدام غرورآفرین ابراز کرده‌اند!
فقط به عنوان یک نمونه، از دو روز گذشته عکسی از پهلوی معدوم به سرعت در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در حال بوسه زدن بر دست ملکه انگلیس است و وجه مشترک اظهارنظر کاربران مجازی پای این عکس این است: «گذشت آن زمان»! و واقعاً هم زمان لگدمال کردن عزت ایرانیان با بوسه زدن بر دست اجنبی‌های روباه صفت گذشته است. دوران بزن و در رو هم طی شده است. طی شدن این ایام دو روز پیش و با توقیف «استینا ایمپرو» متبلورتر، عینی‌تر و ملمو‌س‌تر شد.

همه جا عزت و غرور
چه در تاکسی بنشینی و چه در قهوه‌خانه، چه با اصلاح‌طلب صحبت کنی چه با اصولگرا، چه مخاطبت یک فرد نوجوان باشد چه یک میانسال جاافتاده، چه اخبار را به گوشت بشنوی و چه با چشمانت در این و آن شبکه و کانال بخوانی، کسی نیست که از توقیف نفتکش بریتانیایی که نقض‌کننده قوانین بین‌المللی بوده است ابراز غرور نکند.
وفاق ملی، آن هم با یک عزت و غرور بی‌بدیل، اولین و شاید مهم‌ترین نتیجه اقدام نیروی دریایی سپاه بود. تا پیش از آن انگار روح ایرانی خمود و منتظر بود. منتظر بود تا زورگویی روباه پیر و دزدی دریایی سربازان ملکه را جبران شده ببیند. حالا، اما ورق برگشته است و همه با سر بلند از توقیف یک نفتکش می‌گویند. نفتکش چه کسی؟! نفتکش متعلق به بریتانیای صغیر!
با این همه، اما پادو‌های داخلی ملکه هم بیکار ننشسته‌اند. در روز و در حال و هوایی که همه سرمست غرور و عزتند، نه تنها تیتر و عکسی از این غرور همه‌گیر منتشر نکردند، بلکه برعکس سعی کردند حتی خطی هم ننویسند که به تریج قبای ملکه برنخورد!

پادو‌های داخلی
مثلاً «فریدون مجلسی» از دیپلمات‌های سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سؤال که «طی روز‌های گذشته ایران یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرده که واکنش مقامات انگلیسی را در پی داشته و بسیاری این مسئله را به اقدام متقابل ایران تعبیر کرده‌اند این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» در یک موضع واداده و از سر انفعال گفته است: «شور، احساسات و هیجانات جنگاوران ما باعث شده که خود را در موضع برتر ببینند و تسلیم نمی‌شوند، چون تسلیم شدن را معادل شکست می‌دانند؛ لذا ممکن است که به خواسته انگلیس تن در ندهند و بگویند ما این نفتکش را برای بازرسی نگه داشتیم و پس از چندی آن را ر‌ها کنند. پرسش این است که آیا ما در شرایطی هستیم که در هر حالت، عمل متقابل انجام دهیم؟ و آیا بهتر نیست این توانایی را در مقابله با تحریم‌های امریکا به کار ببریم که اکنون یک‌سال است کشور را مورد تحریم بین‌المللی قرار داده، بانک‌ها و تجارت بین‌المللی را به روی ما بسته و به کشور‌های دیگر فشار آورده که با ایران تجارت نکنند؛ لذا اگر توانایی داریم ما هم باید امریکا را تحریم کنیم و بانک‌های خودمان را به روی امریکا ببندیم و به کشور‌های دیگر نیز بگوییم که با امریکا تجارت نکنند وگرنه با پاسخ سخت ایران مواجه خواهند شد.»

عزت عالمگیر
با این همه، اما موافقان موضع ایران و غرور ایرانی محدود به داخل کشورمان نبوده‌اند. روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی با تیتر «ایران غرب را به چالش می‌کشد» به استقبال خبر توقیف نفتکش انگلیسی رفته است. القدس‌العربی در این باره با اشاره به اینکه سپاه پاسداران ایران دلیل توقیف این نفتکش را عدم تبعیت از قوانین بین‌المللی دریانوردی برشمرده است، می‌نویسد «این درحالی است که نیرو‌های دریایی بریتانیایی پیش‌تر در جبل‌الطارق یک نفتکش ایرانی را توقیف کرده بودند.»
جک استراو هم در این باره گفته است ایرانی‌ها حق دارند از «روباه استعمارگر» خشمگین باشند. وزیر خارجه اسبق انگلیس تصریح کرده است: ایرانی‌ها دلایل خوبی دارند تا از «روباه حیله‌گر و استعمارگر» - لقبی که به ما داده‌اند - خشمگین باشند. برای هشت سال، ایران عملاً تنها بود. این کشور توانست از شکستی سنگین فرار کند. پس از دو قرن تحقیر، ایران بیش از هرچیز به دنبال احترام و به رسمیت شناخته شدن است.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز همنوا با عزت ایرانیان و به نقل از دیلی میل گفته است‌: ترامپ مسبب تنش‌ها در خلیج‌فارس است؛ او بود که از برجام بیرون رفت. ترامپ در خروج از برجام نیز مقصر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
4
باعث افتخارید
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
0
2
مگر شما بر و بچه های حزب الهی بسیج و سپاه بداد این مردم و مملکت برسید و در برابر بیگانگان متوحش. ایستادگی کنید و الا جماعت غرب ذلیل جز خواری و ذلت ارمغانی نداشته و نخواهند داشت.
امیر عباس پورمحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
هشتاد سال عقب ماندیم با مدیریت دولت هر دولتی که اومد سر کار دوباره سیاست خارجی دولت تدبیر وامید که وعده های تو خالی دوباره کشور را به عقب انداخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار