کد خبر: 962486
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
ارز بازار روز گذشته برای ساعاتی ارزان‌تر از ارز صرافی‌های بانکی شد به نحوی که قیمت دلار آزاد ۳۲۰ تومان ارزان‌تر از دلار بانکی شد، اما از بعد از ظهر دیروز بازار با نگاهی به صرافی‌های بانکی قیمت خود را تا ۱۱۷۰۰ تومان بالا برد تا نرخ دلار برابر با نرخ نیما شود.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان» مشاهدات میدانی روز گذشته در بازار فردوسی نشان داد که تا پیش از ظهر فروشندگان نرخ ارز بیشتر از روز‌های قبل بودند و کار به جایی رسید که همزمان با ریزش شدید قیمتی در بازار ارز، فروشنده‌های دلار بیشتر از روز‌های قبل شدند؛ هم اکنون قیمت دلار آزاد ۳۲۰ تومان ارزان‌تر از قیمت دلار صرافی‌های بانکی است.

واعظی: نرخ واقعی ارز پایین‌تر است
به نظر می‌رسد ترمز کاهش قیمت‌ها را صرافی‌های دولتی در حالی کشیدند که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت با بیان اینکه نرخ واقعی ارز پایین‌تر از نرخ دیروز است، گفت: روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد.
فعالان بازار می‌گویند: فروشنده‌های دلار در بازار آزاد بیشتر از روز‌های قبل هستند؛ آن‌ها معتقدند: نگهداری دلار فعلاً به صرفه نیست و مشخص نیست که قیمت دلار تا چه مقدار دیگر کاهش خواهد داشت.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده‌شدن بازیگران خرد، رفتار‌های مؤثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهم‌ترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روز‌های گذشته به حساب می‌آید.
صرافی‌های بانک‌ها از صبح دیروز، قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به دیروز ۴۵۰ تومان کاهش داشته‌است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کردند، برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده و؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان بود.
پنج صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.
سیرنزولی قیمت‌ها در حالی در بازار ارز ادامه دارد که جمع زیادی از دارندگان ارز‌های خانگی از ترس ضرر بیشتر راهی خیابان فردوسی شده و در حال فروش دلار‌های از قبل خریداری شده‌شان هستند.
قیمت دلار از ابتدای هفته با سرعت بیشتری وارد مدار نزولی شده و از کانال ۱۳ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان برگشته‌است.
شتاب ریزش قیمت در بازار موجب شده تا ترس از ضرر بیشتر، بسیاری از دلار‌های خانگی را وارد بازار کند و همین امر موجب شده تا قیمت دلار در بازار آزاد امروز ۳۲۰ تومان ارزان‌تر از قیمت دلار در صرافی‌های بانکی باشد.
همچنین برخی از فعالان بازار احتمال می‌دهند بانک مرکزی بنا دارد نرخ آزاد و رسمی دلار را یکسان کرده و خود را برای بازار متشکل ارزی آماده کند.
اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ‌های رسمی موجب امتناع فعالان اقتصادی از معاملات رسمی در سامانه نیما شده بود، اما دیروز رسماً قیمت دلار آزاد و قیمت دلار نیمایی با هم ملاقات کرده و برای ساعتی یکسان شده بودند. روز قبل قیمت دلار در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۶۷۶ تومان بود.
امروز، اما نه‌تن‌ها دلار نیمایی و آزاد یکسان شدند، بلکه از ساعتی قبل، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشمگیری نسبت به قیمت دلار در سامانه نیما را تجربه کرد. گفتنی است، در ماه‌های گذشته و با سیاست‌های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، قیمت دلار در سامانه نیما حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.
بنابراین، قیمت دلار نیمایی و سنا بعد از عقب‌نشینی دلار آزاد، به مرز تک‌نرخی‌شدن نزدیک شده‌اند؛ بدین ترتیب بازار ارز ایران در آستانه تلاقی نرخ‌های سه‌گانه آزاد، سنا و نیما قرار دارد که به باور برخی فعالان بازار ارز پیش زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارز از سوی بانک مرکزی ایران است.

بخش خصوصی: ما ثبات می‌خواهیم
در همین حال محمد محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار «جوان» ضمن استقبال از کاهش قیمت‌ها گفت: بازگشت ارز‌های صادراتی و تخلیه انتظارات روانی باعث شده تا اقتصاد کشور به یک تعادل نسبی برسد، این کاهش قیمت‌ها منطقی است.
وی در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» مبنی بر پیش‌بینی وضعیت این بازار در آینده گفت: همانطور که رئیس کل بانک مرکزی نیز اشاره کرده، منابع ارزی کشور ظرف هفته‌های گذشته بهبود یافته و درآمد‌های ارزی کشور بهتر شده که این امر، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار را بهتر از گذشته پر کرده‌است، اما آنچه برای تولیدکنندگان و صادر‌کنندگان مهم‌تر است ثبات نرخ‌ها در بازار ارز است و فرمول مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی در آن لحاظ شود تا بعد از گذشت مدتی، مجدد فنر رها نشود.

حباب بازار ارز در حال تخلیه است
لاهوتی همچنین در گفتگو با «مهر» گفت: نرخ ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی، حباب داشته و این حباب نیز بالاخره یک روز باید خالی می‌شد که به نظر می‌رسد در حال حاضر در شرایط کاهش یا خروج از این حباب قرار داریم و قیمت واقعی شده‌است؛ در عین حال شخصاً معتقد نیستم که در شرایط کنونی، نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان خواهد رسید، بلکه معتقدم که نرخ در کانال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومانی باقی خواهد ماند؛ ولی نکته مهم آن است که ارز در هر کانال قیمتی قرار گیرد، حتماً ماندگاری داشته باشد.
در همین حال هرویک یاریجانیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در گفتگو با «جوان» گفت: آنچه برای یک تولید‌کننده مهم است، ثبات و پایداری نرخ ارز و قوانین است. وی با اشاره به کاهش قیمت‌های اخیر گفت: دولت باید براساس محاسبات و توانمندی خود و کارشناسان مستقر در بانک مرکزی حداقل در یک مدت شش ماهه به یک نرخ از ارز‌های خارجی برسد و این نرخ را حفظ کرده و ثبات را بر اقتصاد حاکم کند.

پیش‌بینی افت قیمت کالا‌ها در پی کاهش نرخ ارز از هفته آینده
اما مردم این روز‌ها بیش از آنکه از کاهش قیمت دلار خوشحال باشند، منتظر آثار این کاهش بر قیمت کالا‌ها هستند. عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با «تسنیم» با اشاره به کاهش قیمت کالا‌هایی نظیر خودرو، در پی استمرار افت قیمتی ارز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالا‌هایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تأثیر می‌پذیرند. محمدرضا پورابراهیمی در عین حال تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «اولین اقدام، مدیریت تقاضای ارز است که مقدار واردات را برای کالا‌ها ارزیابی می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار