کد خبر: 962450
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
در حالی که تلاش‌ها برای بازسازی خسارت زلزله دی‌ماه ۹۶ کرمانشاه ادامه داشت با جاری شدن سیل در فرودین ماه سال‌جاری این‌بار خانه‌های بسیاری تحت تأثیر این موضوع تخریب و آسیب دید موضوعی که موجب شد تا دوباره بسیجیان برای یاری رساندن به حل مشکل مردم خصوصاً نیازمندان وارد عمل شوند.
محمدرضا سوري
سرویس ایران جوان آنلاین: وقوع سیل در اسفندماه پارسال و فرودین ماه سال‌جاری در برخی از استان‌های کشور از جمله، مازندران، گلستان، لرستان، خوزستان و همدان سبب شد تا بسیاری از واحد‌های مسکونی این مناطق دچار تخریب و آسیب دیدگی شوند. این مهم موجب شده تا از همان ابتدا نیرو‌های بسیجی برای کمک به مشکلات ناشی از جاری شدن سیل در این استان‌ها وارد عمل شده و با اقداماتی از قبیل، خارج کردن سیل‌زدگان از محل و امدادرسانی به آن‌ها و خانواده‌هایشان در خالی کردن گل ولای و آب ناشی از سیل نیز به آن‌ها کمک کنند. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که اقدامات مؤثر و مثبت آن‌ها باعث شده تا از این نیرو برای بازسازی واحد‌های تخریبی و یا تعمیری کمک ویژه گرفته شود موضوعی که موجب شد تا رئیس سازمان بهزیستی کشور از انجام تفاهمنامه با بسیج سازندگی برای ساخت ۵ هزار مسکن ویژه مددجویان سیل‌زده کشور خبر دهد. این اقدام در حالی است که روزگذشته نیز مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان اعلام کرد: «عملیات ساخت و بهسازی ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل‌زدگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی استان همدان آغاز شده است.»

جاری شدن سیل در اسفندماه سال گذسته و فرودین ماه امسال در برخی از استان‌های کشور از جمله، مازندران، گلستان، لرستان، خوزستان و همدان موجب شد تا به ۱۹۰۰ شهر و روستا خسارت‌های بسیاری وارد شود به طوری که در جریان این سیل بیش از ۱۰۰ نفر نیز کشته و زخمی شدند. با وقوع این حادثه بود که اقشار مختلف بسیج برای کمک‌رسانی در زمینه‌های مختلف از استان‌های کشور به این مناطق رفته و برحسب تخصص‌های خود و نیاز سیل‌زدگان اقدام به خدمت‌رسانی کردند. این گروه‌های جهادی توانمند و متخصص به تناسب نیاز منطقه و در کمترین زمان ممکن وارد عمل شدند. جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نیاز‌های ضروری، ارائه خدمات امدادی و پزشکی، کمک به بازگشت شرایط زندگی به وضع عادی با مرمت و بازسازی منازل سیل‌زدگان از جمله اقدامات آن‌ها در این مناطق بود.
کمک بسیج به محرومان سیل‌زده
با وقوع سیل در استان‌های کشور یکی از گروه‌هایی که بالاترین آسیب را دیدند محرومان و مددجویان وابسته به کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند موضوعی که موجب شد تا مسئولان این دو سازمان برای حل این مشکل به طور ویژه وارد عمل شوند تا هرچه زودتر مشکل مسکن آن‌ها را حل کنند. در میان استان‌های سیل‌زده کشور مازندران از آن جمله بود که تخریب‌های سیل به محرومان و مددجویان آن آسیب فراوانی رساند موضوعی که موجب شد تا حل مشکل مسکن نیازمندان به طور جدی در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد. روز گذشته و در حاشیه افتتاح مسکن مددجویی سیل‌زدگان در روستای رکن کلا سیمرغ مازندران بود که رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: «۵ هزار مسکن ویژه مددجویان سیل‌زده کشور طبق تفاهم با بسیج سازندگی احداث می‌شود.» وحید قبادی دانا افزود: «مهندسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ناظر کیفی ساخت مسکن هستند.» بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از فروکش کردن سیل و پاکسازی مناطق سیل‌زده از گل ولای، بسیجیان با حضور در این مناطق از جمله مازندران ۴۵ واحد مسکونی با هزینه ۳۲ میلیارد ریال از بخش کمک‌های مردمی و اعتبار دولتی برای مددجویان بهزیستی ساخته و تحویل آن‌ها دادند. همچنین بازسازی ۲۵۸ واحد مسکن بهزیستی این مناطق با همکاری ۷۲ گروه جهادی متشکل از پاسداران لشکر ۲۵ کربلا، پایگاه‌های مقاومت بسیج شهرستان‌ها، طلاب و دانشجویان از جمله این اقدامات جهادی بود که انجام گرفت.
 
از همدان تا کرمانشاه
در میان استان‌های درگیر سیل، همدان نیز جزو مناطقی بود که شدت بارش‌ها موجب شد تا به برخی از مناطق آن آسیب جدی وارد شود موضوعی که بسیجیان را بر آن داشت تا در زمینه کمک به سیل‌زدگان وارد عمل شده و اقدامات قابل توجهی را به انجام برسانند، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت و بهسازی خانه‌های آسیب دیده محرومان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی استان بود. مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) همدان در این خصوص گفت: «عملیات ساخت و بهسازی ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل‌زدگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی استان همدان آغاز شد.» علی قراباغی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل‌زدگان استان همدان افزود: «با توجه به بارندگی‌های شدید اوایل سال بیش از ۱۷ هزار ساختمان در سطح استان دچار آسیب جدی و تخریب شدند.» وی با اشاره به اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» تصریح کرد: «با توجه به اینکه دولت به تنهایی از عهده هزینه‌های ساخت و بهسازی منازل سیل‌زدگان برنمی‌آمد، سازمان بسیج طرح «جهاد همبستگی ملی» را پیشنهاد داد که مورد استقبال عموم مردم و مسئولان قرار گرفت.» قراباغی عنوان کرد: «در این طرح که برای نخستین بار است اجرا می‌شود، تعداد ۲۰ هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی با مشارکت نمازگزاران مساجد، بازاریان، گروه‌های جهادی و خیران در سطح کشور ساخته خواهد شد که سهم استان همدان ۵۰۰ واحد مسکونی است. وی درباره روند اجرایی طرح «جهاد همبستگی ملی» گفت: در این طرح هر سه مسجد معین یک منزل خواهد بود که وظیفه جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیران را برعهده خواهد داشت. همچنین هر گروه جهادی به عنوان معین ساخت و بهسازی یک منزل انتخاب می‌شود و کار ساخت و بهسازی منزل یک فرد سیل‌زده را برعهده می‌گیرد.»
در حالی که تلاش‌ها برای بازسازی خسارت زلزله دی‌ماه ۹۶ کرمانشاه ادامه داشت با جاری شدن سیل در فرودین ماه سال‌جاری این‌بار خانه‌های بسیاری تحت تأثیر این موضوع تخریب و آسیب دید موضوعی که موجب شد تا دوباره بسیجیان برای یاری رساندن به حل مشکل مردم خصوصاً نیازمندان وارد عمل شوند. معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه در این رابطه گفت: «۳۰۰ واحد تعمیری و ۲۰۰ واحد احداثی و در مجموع ۵۰۰ واحد مسکونی در طرح «جهاد همبستگی ملی» در استان کرمانشاه بازسازی و تعمیر می‌شود.»
سرهنگ مجتبی بیاتی با اشاره به طرح سازمان بسیج برای بازسازی خانه‌های سیل‌زده افزود: «براساس این طرح اعتبار ساخت ۲۰ هزار واحد در سراسر کشور با کمک خیران و مردم و با استفاده از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های مقاومت جمع‌آوری می‌شود». به گفته وی از آنجا که کمک به ساخت منازل در درجه اول بر عهده دولت و بنیاد مسکن است ولی پولی که بنیاد مسکن به این امر اختصاص می‌دهد جوابگو نیست در همین راستا سازمان بسیج طرحی را به نام طرح همبستگی ملی برنامه‌ریزی کرده است که به موجب آن با کمک‌های مردمی به محوریت هر مسجد یک خانه بازسازی‌های واحد‌های تخریبی و آسیب دیده آغاز می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار