کد خبر: 961681
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
تجمع آلودگي ها در جنوبي ترين قسمت پايتخت
از گذشته تا كنون يكي از معضلاتي كه همواره مديران شهري تهران را به خود درگير كرده است بحث انتقال پسابها وفاضلابها وزباله هاي توليدي در پايتخت بوده است .

 

محمدرضا سوري

 

از گذشته تا كنون يكي از معضلاتي كه همواره مديران شهري تهران را به خود درگير كرده است بحث انتقال پسابها وفاضلابها وزباله هاي توليدي در پايتخت بوده است .

با وجود اينكه در سالهاي اخير سعي شده تا با ايجاد تصفيه خانه مركزي براي بازيافت زباله ها تا حدودي يكي از مهترين مشكلات اين كلانشهر حل شود، اما وجود برخي از نقايص وكمبودها موجب شده تا مناطقي همچون آرادکوه كهريزك در جنوب تهران همواره با آلودگي هاي ناشي از تجمع فاضلاب ودفن زباله ها به محيطي آلوده وكثيف تبديل شود، موضوعي كه مي طلد تا مسئولان ومديران براي هميشه به اين بحران پايان دهند.

*****

سرریز شدن بیش از 70 درصد آب‌های سطحی شهر تهران به کانال‌های خروجی ری،حمل و دفن بالغ بر 10 هزارتن  زباله شهر تهران به جنوب پايتخت موجب شده تا همواره جمعيت 40 هزار نفري شهرستان كهريزك از آلودگي ها بوي نامطبوع موجود در اين منطقه گلمند بوده وهمواره از مديران شهري واستاني بخواهند تا براي رفع اين آلودگي ها چاره انديشي كنند.

اين مهم درحالي است كه نفوذ آلودگي ها از طريق شيرابه زباله ها به خاك وآب اين منطقه كه داراي ميزان قابل توجهي وكشاورزي وسبزي كاري است مي تواند  آلودگي هارا به مصرف كنندگان انتقال دهد.

تنگي نفس آراد كوه

قرار گرفتن مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادكوه كهریزك تا اين منطقه  به يكي از مهترين مراكز انتقال آشغال تبديل شود.

این مركز روزانه به طور متوسط 10 هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق 22 گانه، شهرك و شهرهای اطراف، مراكز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحا و دفع به این مركز فرستاده شود.

در حال حاضر تاسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند كه از آن جمله می توان به واحد های پردازش، سایت هوادهی تولید كمپوست، واحدهای پالایش كمپوست، سامانه ریجكت سوز و واحد تصفیه خانه شیرابه اشاره كرد با این وجود این سایت جمع آوری زباله نیاز به بازسازی و نوسازی دستگاه های زباله سوز دارد و دفع سنتی زباله در این منطقه معضلات زیست محیطی زیادی را ایجاد كرده است.

اين درحالي است كه جمع آوری زباله های عفونی در مجتمع آرادكوه به صورت غیر اصولی انجام می شود.

شهردار کهریزک دراين خصوص مي گويد: «روزانه 10 هزار تن زباله در آرادکوه دفن می‌شود که به آلودگی آب‌های زیرزمینی منجر شده و سبب بوی نامطبوع در منطقه می‌شود.»

اسماعیل نعمت‌زاده با انتقاد از اقدامات شهرداری تهران در کهریزک مي افزايد:« 1200 کامیون از جاده قدیم برای حمل زباله‌ها تردد می‌کند که برای تردد هر کامیون 15 هزار تومان که سالانه 6 میلیارد می‌شود که باید به شهرداری کهریزک پرداخت شود اما در 6 سال گذشته بابت تردد کامیون‌ها پولی به شهرداری کهریزک پرداخت نشده و شهرداری تهران تاکنون به تعهدات خود در قبال کهریزک عمل نکرده است‌.»

اما آنچه که آشکار است اینکه وجود سایت دفن زباله آرادکوه در سال 1340 برای دفن زباله جمعیت 5 میلیون نفری تهران ایجاد شده بود زمانی که کهریزیک در حاشیه پایتخت و خالی از سکنه بود اما اکنون که جمعیت تهران پا را فراتر از 14 میلیون نفر گذاشته و کهریزک در تقسیمات کشوری به شهر تبدیل شده است، سایت دفن زباله آرادکوه قابلیت گذشته خود را از دست داده است و با وجود طرح بحث انتقال این مجتمع به هوشنگ‌آباد ورامین در سال 86 و جانمایی و بررسی زیرساخت‌ها آن که بنا به دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران واگذار شده این موضوع همچنان مسکوت مانده است و امید است که به زودی شهروندان کهریزکی شاهد اتفاقات مناسبی در منطقه باشند.

شرکت پسماند در «هوشنگ آباد» درگیر بروکراسی اداری

آلودگي شديد هوا ومحيط زيست ازجمله معضلاتي بود كه موجب شدتا مديران شهرس پايتخت براي جايگزيني محل  جمع آوری زباله های عفونی در مجتمع آرادكوه به فكر جايگزين بيفتند موضوعي كه موجب شد تا پس ازچندين جلسه منطقه «هوشنگ آباد »در شهرستان قرچك براي اين منظور انتخاب شود موضوعي كه تنها روي كاغذ ماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با تاييد اين موضوع مي گويد: «تاسیس شرکت پسماند در «هوشنگ آباد» درگیر بروکراسی زائد اداری است. »

محمد امامی امین مي افزايد: «با توجه به استقرار شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولید در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران قرار بر این بود که برای این شهرستان‌ها شامل پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا شرکت مدیریت پسماند واحد در منطقه هوشنگ آباد تأسیس شود.»

اين مسئول ادامه مي دهد:« از زمان پیشنهاد تأسیس این شرکت پسماند تاکنون بروکراسی زائد اداری مانع از تحقق و عملیاتی شدن و در نتیجه تأسیس شرکت پسماند در این منطقه شده است. »

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه شخصاً این موضوع را از سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهران که متولی تأسیس این شرکت است، پیگیری می‌کنم ،بيان مي كند: «موضوع پسماند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به شور جدی به آن پرداخته شود. »

زباله هاي بهداشتي در كمين سلامتي مردم كهريزك

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

همچنین بر اساس برآوردی که انجام شده روزانه حدود ۴۵۰ تن پسماند پزشکی در کشور و ۸۰ تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود که ۲۵ درصد آن زباله های عفونی است که در زمینه ضدعفونی، جمع آوری و دفع آنها مشکلات بسیاری وجود دارد. هنوز تعدادی از بیمارستان ها و اکثر درمانگاه ها در کشور فاقد سیستم ضدعفونی کردن و نیز امحاء زباله های عفونی هستند. شهرداری‌های هم فاقد زیر ساخت ها و تجهیزات لازم برای جمع آوری و دفع زباله های بیمارستانی و عفونی هستند و با توجه به نبود اعتبارات مورد نیاز وزارتخانه های بهداشت و کشور هر یک مسوولیت را  به دیگری محول می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست هم تنها وظیفه نظارت را برای خود قائل است.

از آنجا كه درمجتمع آرادكوه زباله هاي بيمارستاني نيز آورده مي شود لذا نبود استاندارد هاي لازم براي دفن بهداشتي اين مواد به شدت آلوده موجب شده تا منطفه به شدت در معرص خطر آلودگي هاي ميكروبي قرار بگيرد.

هم اکنون آراد کوهمحل دفع پسماندهای پزشکی است؛ محلی که همه بیمارستان ها زباله های عادی و عفونی شان را مخلوط آنجا دفن می‌کنند. محلی که در آن به وفور سرنگ، آمپول، چاله پر از خون‌آبه، بخش هایی از بدن انسان، لباس خونی و تجهیزات اتاق عمل، باند عفونی، داروهای شیمیایی، کیسه های خونی و .... یافت می شود. محلی که عفونت بیداد می کند و راه یابی شیرابه های آن به آب های زیر زمینی می تواند خطرات بیشماری به بار بیاورد، لذا اين مهم مي طلبد تا مسئولان دست اندر كار هرچه زودتر به فكر چاره در اين زمينه باشند تا مشكلات زيست محيطي منطقه را بحراني تر از آنچه كه در حاضر است نكند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار