کد خبر: 961568
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
آغاز شمارش معکوس برای عملیاتی شدن اصلاحات ساختاری در بخش بودجه و بانک و مالیات علاوه بر اینکه سایه ریسک‌های بین‌المللی بر سر اقتصاد ایران را به حاشیه برده‌است، در عمل بذر امید برای بهبود بنیادین وضعیت اقتصادی را در دل مردم کاشته‌است در همین راستا شاهد بهبود وضعیت بورس اوراق بهادار و کاهش قیمت‌ها در بازار‌های ارز و سکه و طلا و خودرو هستیم که پیش‌بینی می‌شود با انتقال وظیفه عملیاتی شدن طرح کاداستر از قوه قضائیه به دولت و اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مالیات برعایدی مسکن به‌زودی شاهد تخلیه حباب قیمتی در بازار زمین و ساختمان نیز باشیم.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، گویا تابوی اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد ایران در حال شکسته‌شدن است، زیرا خبر‌هایی از اصلاحات در بخش بودجه، بانک و مالیات به گوش می‌رسد که رایحه تغییرات را در بازار‌ها چنان به راه انداخته‌است که شاهد کاهش نرخ در برخی از بازار‌ها همچون ارز، طلا و سکه، خودرو هستیم و در عین حال بازار سرمایه نیز به عنوان دماسنج اقتصاد ایران در روز‌هایی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار گرفته‌ایم در حال رشد است، در این بین با عملیاتی شدن تمام و کمال طرح کاداستر و رونمایی از سلطان‌های بازار زمین و ساختمان در استان‌های مختلف امید می‌رود مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه زمین و ساختمان و به ویژه خانه‌های خالی عملیاتی شود که با این رویداد نرخ‌شکنی در بازار زمین و ساختمان نیز محتمل است.

کاهش نرخ دلار
قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز سه شنبه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود، روزچهارشنبه ۱۲ هزار و ۳۸۲ تومان خریداری شد. همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز بیش از حدود ۱۵۰ تومان کاهش داشت. هر پوند انگلیس نیز ا در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۵ هزار و ۴۲۰ تومان خریداری می‌شد. قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۵۷۵ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد، اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته ۵۰ تومان کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان است.
قیمت سکه طرح جدید ۱۹ تیر۹۸ به ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید و طلای ۱۸عیار هم ۴۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.
قیمت سکه طرح جدید، در جریان معاملات روز چهارشنبه ۱۹تیر۹۸ به ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۸۰ هزار تومان است.

شاخص کل بورس در یک قدمی ۲۵۰ هزار واحد
شاخص کل سهام دیروز به لطف تغییر جبهه‌های بورسی و تقویت مجدد تقاضا رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد و ضمن صعود یک‌پله‌ای، در یک قدمی مرز روانی ۲۵۰ هزار واحد قرار گرفت.. بازار به استقبال غیرمستقیم سود‌های مجامع رفته است. در واقع، تمایل شدید به خرید سهام هلدینگ‌های بزرگ نشان‌دهنده جذابیت بازار از محل تقسیم سود و تبلور رونق تورمی در سود‌های تقسیمی است.

قیمت خودرو شکسته می‌شود
از سوی دیگر، هر چند نرخ‌ها در بازار خودرو تعدیل شده‌است، اما به اعتقاد رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با عرضه خودرو‌های ناقص موجود در کف کارخانه‌های خودروسازی شاهد شکسته شدن و ریزش مجدد قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.
سعید مؤتمنی در گفتگو با «ایسنا» اظهار کرد: آن طور که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی بوده که این خودرو‌ها به تدریج تکمیل شده و وارد بازار می‌شود.

اصلاح بودجه؛ مهم‌ترین سند مالی کشور
در این بین هر چند بازار‌های ارز، سکه، طلا، خودرو مسیر تعدیل منفی را در پیش گرفته‌اند، اما بازار سرمایه مسیر تعدیل مثبت را در پیش گرفته‌است، در عین حال، در میان رویداد‌های اقتصادی اخبار مرتبط با اصلاحات ساختاری در حول و حوش بودجه به عنوان مهم‌ترین سند مالی یکسال کشور که پیش‌بینی دخل و خرج دستگاه‌ها و شرکت‌ها را در خود جای داده‌است، از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که بی‌شک کلیت اقتصاد ایران و بالطبع روند بازار‌ها و متغیرهایی، چون تورم، نقدینگی، بدهی‌های دولت و... را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد.
همزمان با بدعهدی امریکا در جریان برجام و سستی اروپایی‌ها در عمل به در حمایت از حقوق حقه ایران و اعمال تحریم و جنگ اقتصادی از سوی امریکا علیه ایران، کم‌کم علائم آرایش جنگی در بخش‌هایی از اقتصاد برای عامه مردم ظهور و بروز پیدا می‌کند که اعمال اصلاحات در بودجه کل کشور به عنوان مهم‌ترین سند مالی یکسال کشور یکی از مهم‌ترین علائم اخذ آرایش جنگی در اقتصاد ایران است که همعرض آن نیز اصلاحات بانکی و مالیاتی نیز گویا در حال اعمال شدن است.

اصلاح ساختاری بودجه پس از تنفیذ رهبر انقلاب اجرایی خواهد شد
در شرایطی که بودجه‌ریزی غلط یکی از دلایل رکود تورمی در اقتصاد ایران و گاهی هرز رفتن منابع و توزیع نامناسب امکانات به شمار می‌رود و سالیان سال است که اقتصاد‌دانان خواستار اصلاح بودجه‌ریزی در اقتصاد ایران هستند به نظر می‌رسد همزمان با تشدید تحریم‌ها و جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران برنامه برای اصلاحات بودجه جدی شده‌است که در این رهگذر بخش مالیات و بانک نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.
سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طرح اصلاح ساختاری بودجه در مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و در نهایت با تنفیذ رهبر معظم انقلاب ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
متن اطلاعیه به این شرح است:
۱- «طرح اصلاح ساختار بودجه» به دنبال فرمان رهبر معظم انقلاب در آذر ماه ۱۳۹۷ و با هدف تبدیل تهدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان ملت ایران به یک فرصت تاریخی برای اقتصاد کشور و همچنین کاهش وابستگی بودجه به نفت توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، تعدادی از اساتید دانشگاه و مؤسسات پژوهشی داخلی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی بر اساس نیاز‌ها و ضرورت‌های های حاکم بر کشور تدوین و پس از پیشرفت و تکمیل این طرح در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ برای نخستین بار رونمایی شد.
۲- پس از انتشار عمومی این طرح نیز طی فراخوانی گسترده از عموم صاحبنظران و اندیشمندان نیز دعوت شد تا نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی و اقتصادی خود را برای تکمیل این طرح به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام و منعکس کنند تا این سازمان با بهره مندی از نظرات مشفقانه ایشان اصلاحات لازم را اعمال و ایرادات احتمالی را رفع کند.
۳- مقرر است که این طرح در مجلس و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و در نهایت با تنفیذ رهبر معظم انقلاب ابلاغ و اجرایی شود. مجدداً از صاحبنظران دعوت می‌شود تا با مراجعه به سایت سازمان به نشانی www. mporg. ir نقطه نظرات ارزشمند خود در خصوص این طرح را به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس نمایند.
در پایان به نظر می‌رسد با توجه به اشکالات محتوایی بودجه سال ۹۸ که ایرادات زیادی از سوی کارشناسان و صاحبنظران به آن گرفته شد و تکلیفی که مقام معظم رهبری بر عهده دولت و مجلس جهت اصلاحات ساختاری بودجه‌ریزی قرار دادند، در هفته پیش روی مجلس با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه غیر علنی دارد که با شکست تابوی اصلاحات ساختاری در بودجه امید می‌رود تابوی اصلاحات در بخش بانک و مالیات و سایر بخش‌های اقتصادی شکسته شود تا در جنگ اقتصادی که قرار گرفته‌ایم، آرایش‌های جنگی بخش‌های اقتصادی بیش از پیش ظهور و بروز کند و با مردمی شدن هر چه بیشتر اقتصادی بسیج عمومی برای حضور در جنگ اقتصادی شکل بگیرد و در محدودیت‌ها فرصت‌های جدید خلق شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار