کد خبر: 960975
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز نیرو‌های مسلح با مشمولان غایب اتمام حجت و اعلام کرده که موضوع فروش سربازی یا همان طرح جریمه مشمولان غایب و بخشش اضافه خدمت این افراد منتفی شده است. این افراد تاکنون از معافیت‌های قابل‌توجهی برخوردار بودند، اما طبق اعلام ستاد کل نیرو‌های مسلح قرار است از این پس بر مشمولان غایب و فراری سخت‌گیری شود. فروش سربازی هم به طور کامل منتفی شده و جزئیات سیاست‌های جدید نظام وظیفه هم قرار است به زودی اعلام شود.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب قرار است، اعلام و اجرایی شود. در حال حاضر موضوع معافیت سنی نیز اجرا نمی‌شود و متولدین سال ۱۳۵۵ به بعد باید خود را جهت انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

از قانون ۹۳ تا اخطار ۹۵
طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب قبلاً هم در دوره‌های مختلف اجرا شده بود و آخرین بار هم در نیمه دوم سال ۹۵ تشدید برخورد با مشمولان غایب در دستور کار قرار گرفت و ارسال اخطاریه کتبی برای مشمولان غایب آغاز شد. آن زمان بیش از ۱۵ هزار اخطاریه به در منازل مشمولان غایب رفت تا نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود اقدام کنند.
سال ۱۳۹۳ ستاد کل نیرو‌های مسلح پیشنهادی را مطرح کرد تا براساس آن تمامی سربازان فراری که تا پایان امسال حداقل هشت سال از فرارشان از خدمت یا ترک یگان خدمتی می‌گذرد، بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند. از این رو موضوع بخشش جرم ناشی از فرار این افراد مطرح شد و در نهایت هم فرمانده معظم کل قوا با این طرح موافقت کردند.

یا معافیت یا پادگان
در واقع این افراد مورد عفو قرار گرفتند و دیگر برایشان در مراجع قضایی به خاطر فرار از سربازی پرونده‌ای تشکیل نشد. این افراد دو راه پیش رو داشتند یا اینکه به یگانی که آن را ترک کرده‌اند مراجعه و مابقی سربازی‌شان را ادامه دهند یا اینکه برابر مقررات با پرداخت جریمه ریالی و سربازی معاف شوند که برای این اقدام باید به دفاتر پلیس + ۱۰
مراجعه می‌کردند. رئیس وقت سازمان وظیفه عمومی ناجا در آن زمان اعلام کرد که «این موضوع یعنی امکان خرید سربازی کسانی که بیش از هشت سال غیبت دارند در قانون مصوب شده است و این طور نیست که کسی بخواهد یا بتواند به مصوبه به قانونی اعتراض کند.»

امتیاز‌هایی که داده شد
وی با بیان اینکه «وظیفه ما اجرای قانون به صورت کامل است نه تغییر آن» تأکید کرده بود که «در حال حاضر هم سنوات تحصیلی برای دانشجویان کمافی‌السابق باقی است و یک‌سال به عنوان فراغت تحصیل برای این افراد در نظر گرفته شده تا به عنوان فرجه یا برای مقاطع دیگر اقدام کنند یا برای رفتن به سربازی، اما در طول این یک‌سال یعنی فراغت از تحصیل همچنان از خدماتی که دانشجویان مشمول برخوردار بودند، استفاده خواهند کرد و مشکلی نخواهند داشت که این سنوات در قانون هم پیش‌بینی شده است.»
از آن زمان تاکنون تمامی افرادی که فرار از خدمت داشته‌اند و از تاریخ آخرین فرارشان هشت سال گذشته و در این مدت غیبت داشته‌اند، مشمول معافیت قرار می‌گیرند. حتی فرقی بین کسانی که کلاً غیبت داشته‌اند و کسانی که دفترچه پرکرده و اعزام شده‌اند و بعد غیبت کرده‌اند هم نبود.

برخورد به‌جای تسهیلات
اکنون با این مشمولان اتمام حجت شده است. اطلاعات تمامی مشمولین غایب هم در بانک اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی ناجا موجود است. برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی انجام یک‌سری امور و ارائه یک‌سری تسهیلات به مشمولان غایب سربازی ممنوع و آنان تا زمانی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکرده و مدارکی مبنی بر تعیین تکلیف آن ارائه نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شود.
به‌دنبال انتشار برخی شایعات در مورد احتمال از سرگیری طرح فروش سربازی، بخشش اضافه‌خدمت غایبان و معافیت‌های جدید سنی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد که «نه‌تن‌ها هیچ تصمیمی در مورد ارائه تسهیلات به سربازان غایب اتخاذ نشده بلکه به‌زودی برخورد با این افراد تشدید نیز خواهد شد.»

دیگر تکرار نخواهد شد
سردار موسی کمالی، درباره بخشش اضافه خدمت سربازان غایب اظهار کرد: «برابر قانون، سربازانی که تا سه ماه غیبت از سربازی داشته باشند، سه ماه اضافه خدمت و سربازانی که از سه ماه تا یک‌سال غیبت داشته باشند، شش ماه اضافه خدمت و سربازانی که بیش از یک‌سال غیبت داشته باشند علاوه‌بر شش ماه اضافه خدمت، مشمول مجازات‌های مربوط به سربازان فراری نیز می‌شوند.»
وی با بیان اینکه در گذشته طی چندین مرحله اضافه خدمت‌های ناشی از غیبت سربازان بخشیده شده بود، اظهار کرد: «دیگر خبری از چنین بخشودگی‌ها و تسهیلاتی نخواهد بود و بخشودگی اضافه خدمت‌های ناشی از غیبت، دیگر تکرار نخواهد شد و تنها آن دسته از سربازانی که به سربازی اعزام شده و دارای حسن انجام وظیفه و اخلاق باشند با تشخیص فرمانده معادل دو سوم از اضافه خدمت ناشی از غیبت‌شان بخشیده خواهد شد و به‌جز آن هیچ بخشش دیگری وجود ندارد.»
آنچه محرز است اینکه اکنون پرونده فروش سربازی یا جریمه ریالی سربازی مختومه شده و دیگر اجرا نخواهد شد. بنابراین لازم است مشمولان غایب به امید اجرای دوباره چنین طرح‌هایی نمانده و وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار