کد خبر: 960560
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت درگذشت علینقی عالیخانی
او نه معمار اقتصاد نوین ایران بود و نه دراندازنده طرحی عجیب و غیر منتظره در این حوزه. مروری بر وزن و مواضع او در دوره مسئولیت-که در مطبوعات وقت منعکس است-این نکته را بیشتر آشکار می‌سازد

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به‌مناسبت درگذشت علینقی عالیخانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

مرگ علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد کابینه امیر اسدالله علم، بار دیگر سخن درباره کارنامه وی را به هنگام ساخت. در این چند روز، داوری درباره وی به دو بخش مجزا تقسیم می‌شد: نخست کارکرد وی در قامت وزیر اقتصاد علم و دیگری اقدام او در حک و اصلاح یادداشت‌های او. در فقره اول، شاهد نوعی چهره سازی و غلو هستیم، او نه معمار اقتصاد نوین ایران بود و نه دراندازنده طرحی عجیب و غیر منتظره در این حوزه. مروری بر وزن و مواضع او در دوره مسئولیت-که در مطبوعات وقت منعکس است-این نکته را بیشتر آشکار می‌سازد. با این همه این مقوله، موضوع یادداشت ما نیست. این سطور دغدغه‌ای دارد به این شرح که: به راستی عالیخانی چقدر از یادداشت‌های علم را سانسور کرده و مفاد سانسور‌ها چه بوده است؟ او خود در گفت وشنودی، موارد سانسور‌ها را به اندک تقلیل داده و آن را منحصر به نام و هویت برخی زنانی کرده که علم برای شاه تدارک می‌دیده یا به زندگی خودش رفت و آمد داشته اند! با این همه مرور هفت جلد یادداشت‌های منتشره و گسست‌هایی که در برخی صفحات آن مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که حجم این سانسور‌ها بیش از مقدار مورد اذعان عالیخانی، یعنی در حد"نیم صفحه" است.

با تمام این نکات، از این مهم نمی‌توان چشم پوشید که خاطرات علم به رغم همه دست کاری‌هایی که بر آن رفته، در عداد یکی از موثق‌ترین گزارش‌ها در باره خلقیات و کردار محمدرضا پهلوی است. به عبارت دیگر مسلما هرچه در آن هست را علم نگاشته هر چند ممکن است که بخش‌هایی از آن حذف شده باشد. حذف‌های آن نیز، بی تردید دلایلی دارد که: آبروداری بیشتر برای شاه و علم و ندادن گزک به دست تاریخ نگاران مخالف ایشان، در زمره آنهاست.

پ.ن: دیده ام که مورخ ارجمند جناب عبدالله شهبازی، صرفا به این دلیل که نسخه اصلی یادداشت‌های علم منتشر یا به مراکز آرشیوی یا یکی از کتابخانه‌های شاخص اهداء نشده، آن را در خور خدشه دانسته است! از منظر این قلم، خدشه به محتوای یادداشت‌ها صرفا به این دلیل، قابل قبول نیست. چه اینکه نسخه خطی بسیاری از خاطرات ویادداشت‌های موجه و مورد استناد مورخین به جایی اهداء نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار