کد خبر: 960381
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
بعد از نشستی طولانی خارج از سـاختمان باشگاه، مرد آرژانتینی به توافق نهایی با سرخپوشان رسید تا با زدن امضا پای قراردادی یک ساله که قابلیت تمدید مجدد برای یک سال دیگر را هم دارد، به‌عنوان پانزدهمین مربی خارجی پرسپولیس، دو سال بعد اخراج از القطر قطر، سکان هدایت این تیم در لیگ نوزدهم را به دست گرفت.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با وجود گستردگی و شهرت فوتبال آرژانتین، کالدرون، اما نخستین مربی آرژانتینی است که حضور در فوتبال ایران را تجربه می‌کند. البته ورزش ایران پیشتر با سه مرد آرژانتینی (ولاسکو، سیچلو و لوزانو) کار کرده، اما در فوتبال این نخستین بار است که شاهد حضور یک مربی آرژانتینی هستیم. ارتباط محدود فوتبال ایران با آرژانتین تا اندازه‌ای است که با وجود استعداد‌های فراوان، فوتبال ایران تاکنون از سه بازیکن آرژانتینی بهره برده که البته نفرات گمنامی بوده‌اند. حال آنکه سهم کشور‌های امریکای جنوبی، چون کلمبیا، اروگوئه و پرو هم سه بازیکن در فوتبال ایران بوده، ولی در مقابل تا به امروز، ۹۷ بازیکن برزیلی حضور در فوتبال ایران را تجربه کرده‌اند و باید دید نخستین تجربه حضور یک مربی آرژانتینی در فوتبال ایران و روی نیمکت پرسپولیس می‌تواند موفق باشد و پای آرژانتینی‌ها را به فوتبال ما باز کند یا داستانی ناکام و مغموم خواهد داشت.
سرمربی جدید پرسپولیس و همبازی مارادونا در جام جهانی ۱۹۹۰، تنها بازیکن معروف و سابق فوتبال نیست که برای مربیگری به ایران آمده، پیش از او آری هان در لیگ پنجم (پرسپولیس)، جان توشاک در فصلی که گذشت (تراکتور) و لیت بارسکی در لیگ هشتم (سایپا) نشستن روی نیمکت تیم‌های ایرانی را تجربه کرده‌اند و حالا کالدرون چهارمین بازیکن سابق و مطرح فوتبال است که می‌خواهد شانس خود را در فوتبال باشگاهی ایران امتحان کند.
اگرچه کالدرون نخستین مربی آرژانتینی است که حضور در فوتبال ایران را تجربه می‌کند، اما او به واسطه حضورش در کشور‌های حاشیه خلیج همیشه فارس و کشور‌های عربستان، امارات، قطر و عمان شناخت خوبی از تیم‌های آسیایی دارد و با سبک بازی آسیایی‌ها بیگانه نیست، مسئله‌ای که می‌تواند پوئن مثبتی برای او باشد. با وجود این، کسب هفت جام در چهار سال و رسیدن به فینال آسیا در روز‌های بیکاری مردی که هشت سال قبل از برانکو فینالیست شدن در آسیا را تجربه کرده بود، می‌تواند کار را برای مرد آرژانتینی در گام نخست سخت‌تر از حد تصور کند، چراکه پرسپولیسی‌ها چند سالی است که به گرفتن جشن در اولین روز‌های خرداد عادت کرده‌اند و حالا یک شروع تازه برایشان ساده نخواهد بود، به خصوص اگر با ناکامی تا زمان رسیدن کالدرون به شناخت کافی از پرسپولیس همراه باشد و بدون تردید این مربی با تجربه‌ای متفاوت از دیگر مربیگری‌هایش در آسیا مواجه خواهد شد، چراکه بی‌شک فوتبال ایران تفاوت‌های فاحشی با فوتبال عربستان، امارات، قطر و حتی عمان و دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج همیشه فارس دارد، خصوصاً در زمینه تماشاگران و هواداران که بدون تردید مرد آرژانتینی هرگز مشابه آن را در فوتبال آسیا ندیده است.
کالدرون، اما در نهایت و به‌رغم تمام حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌هایی که طی این مدت مطرح شده بود و صدالبته کار سختی که بعد از موفقیت‌های برانکو در پیش دارد با مسئولان باشگاه به توافق رسیده تا طبق قراردادی که امضا کرده، سکان هدایت قهرمان لیگ را در طول یک سال آینده به دست بگیرد. قراردادی که طبق بند‌های درج شده در آن قابلیت تمدید برای یک سال دیگر را هم دارد. البته باید دید تا آن زمان شرایط به‌گونه‌ای پیش خواهد رفت که کالدرون نیز مانند برانکو قراردادش را با سرخپوشان تمدید کند یا داستانی که او در کشور‌های حاشیه خلیج فارس داشت در پرسپولیس هم تکرار می‌شودو خیلی زودتر از حد تصور چمدانش را برای جدایی از این تیم می‌بندد.
کالدرون بدون تردید مثل هندوانه در بسته است. اگرچه او موفقیت‌های خوبی در کشور‌های آسیایی و حاشیه خلیج فارس به دست آورده و روز‌های خوبی را هم به‌عنوان بازیکن در کنار مارادونا در فوتبال آرژانتین تجربه کرده، اما این مرد ۶۵ ساله به همان اندازه که روز‌های خوب و موفقی را در فوتبال آسیا تجربه کرده، روز‌های ناکام هم داشته است. با وجود این، برانکو نیز زمانی که تصمیم گرفت روی نیمکت پرسپولیس بنشیند، با وجود آنکه تجربه حضور در جام جهانی را با تیم ملی ایران داشت، به او به چشم یک مربی موفق نگاه نمی‌شد و خیلی‌ها بر این باور بودند که این مرد کروات خیلی زود ایران را ترک خواهد کرد، اما حضور برانکو در پرسپولیس به چهار سال رسید. چهار سال موفقی که باید دید کالدرون آرژانتینی هم می‌تواند آن را تکرار کند یا پانزدهمین مربی خارجی پرسپولیس، شیرینی این چند سال را به کام سرخپوشان تلخ خواهد کرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار