کد خبر: 959345
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
چگونه پهپاد جاسوسی امریکا در تنگه هرمز زمینگیر شد؟
خبر کوتاه، ولی برد آن به وسعت و مقیاس گسترش امواج اینترنت در هر نقطه از جهان بود؛ «پهپاد گلوبال جاسوسی هاوک معروف به RQ- ۴ امریکا در سواحل هرمزگان توسط پدافند هوافضای سپاه سرنگون شد» همین مقدار کافی بود تا با عنایت به ارزش‌های خبری و فراگیری، این رخداد در صدر اخبار تمامی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار بگیرد.
ابوالحسن سلطانی زاده
سرویس سیاسی جوان آنلاین: خبر کوتاه ولی برد آن به وسعت و مقیاس گسترش امواج اینترنت در هر نقطه از جهان بود؛ «پهپاد گلوبال جاسوسی هاوک معروف به RQ- ۴ امریکا در سواحل هرمزگان توسط پدافند هوافضای سپاه سرنگون شد» همین مقدار کافی بود تا با عنایت به ارزش‌های خبری و فراگیری، این رخداد در صدر اخبار تمامی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار بگیرد. در ذیل به بخش‌هایی از این حرکت اقتدارآفرین نظام اسلامی می‌پردازیم.

چگونگی ماجرا از زبان فرمانده مقتدر

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی راهبردی هوافضای سپاه در شرح این ماجرا چنین گفت: بامداد روز پنج‌شنبه ۳۰/ ۳ /۹۸ یک فروند هواپیمای جاسوسی رژیم تروریستی امریکا در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه امریکایی ظفره در نزدیکی ابوظبی امارات به پرواز درآمد که بعد از طی یک مسیر طولانی و قریب ساعت ۴ بامداد وارد حریم آب‌های سرزمینی ما شد که توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد. ایشان با اشاره به اخطار‌هایی که قبل از سرنگونی داده شده بود، گفت: به این هواپیما در مجموع چهار مرتبه، دو بار در ساعت ۰۲:۰۵ دقیقه و دو بار در ساعت ۰۳:۵۵ اخطار دادیم که به عین چهار بار توجهی نشد. این هواپیما سیستم‌هایی را دارد که زمانی که با آن تماس گرفته می‌شود می‌تواند این اطلاعات را به ایستگاه مرکزی خود مخابره کند که متأسفانه پاسخ ندادند و در آخرین بار هم که توسط قرارگاه پدافند ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۰۳:۵۵ اخطار دادیم، از نزدیک شدن به آب‌های ما صرف نظر نکردند و دور نشدند و ما در ساعت ۰۴:۰۵ آن را سرنگون کردیم.

مشخصات فنی پهپاد متجاوز ساقط شده

پهپاد گلوبال هاوک RQ -۴ م. Global Hawk محصول طراحی شرکت امریکایی نورثروپ گرومن در دهه ۹۰ میلادی و با نام اختصاری تریتون RQ – ۴ می‌باشد. این هواپیمای بدون سرنشین به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی دریایی و هوایی امریکا به کار گرفته می‌شود و مأموریت اصلی آن نقشه‌برداری و تصویربرداری از مناطق وسیع به صورت زنده با استفاده از سنسور‌های الکترواپتیک و حرارتی می‌باشد.
طول ۵/۱۴ متر، ارتفاع ۷/۴ متر، وزن ۶۲۸‌۱۴ کیلوگرم، توان حمل محموله تا ۹۰۰ کیلوگرم، سرعت ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت، برد پروازی ۱۴ هزار کیلومتر و مداومت پروازی بین ۲۸ تا ۴۲ ساعت از مختصات این هواپیما می‌باشد. قیمت ۲۲۲ میلیون دلاری آن، این هواپیما را به یکی از گران‌قیمت‌ترین، غول‌پیکرترین و دوربردترین پهپاد‌ها در جهان تبدیل کرده است. در قسمت جلوی آن یک دیش دریافت اطلاعات وجود دارد که می‌تواند با سرعت ۵۰ مگابایت در ثانیه به دریافت و ارسال اطلاعات اقدام کند. چهار خلبان از روی زمین مأموریت هدایت آن را برعهده دارند و در منطقه غرب آسیا و بیشتر در مرز‌های جنوبی ایرانی یعنی در خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می‌کند که با بررسی خط پروازی آن در بین مناطقی بین ایران و امارات که از حساس‌ترین مناطق دنیا در بحث حمل و نقل دریایی و خطوط حرکت نفتکش‌ها می‌باشد، می‌توان به اهمیت ژئوپلتیکی این منطقه برای امریکا و به کار گماردن مهم‌ترین پهپاد خود در این منطقه پی برد. این هواپیما توان تصویربرداری در شب را به طور شفاف و واضح دارد و از اطلاعات آن برای افزایش دقت سلاح‌های مختلفی مثل موشک‌ها و حفاظت از نیرو‌های خودی و هدایت آن‌ها استفاده می‌شود.
با شکار این پهپاد، کلکسیون پهپاد‌های غنیمتی و شکار شده امریکا توسط سپاه شامل RQ – ۱۷۰، NQ – ۱C،
MQ – ۹، Scan Eagle، Hermes ۴۵۰، RQ - ۷ RQ – ۱۱ گردید.

محل دقیق تجاوز و اصابت موشک

بر اساس اطلاعات و محاسبات دقیق سازمان نقشه‌برداری کشور، این پهپاد در هشت مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل استان هرمزگان، حوالی منطقه کوه مبارک منهدم شده است. این نقطه بخش بیابانی شهرستان جاسک و در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه هرمز قرار دارد و موقعیت آن به گونه‌ای است که هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که این بیانگر اهمیت راهبردی کوه مبارک می‌باشد. کوه مبارک دقیقاً در ۱۵۵ کیلومتری بندر میناب و کیلومتری بندر جاسک قرار گرفته است و از آب کشیده شدن بخشی از بقایای لاشه سرنگون شده این پهپاد در آب‌های ساحلی این منطقه و به تصویر کشیدن آن برای افکار عمومی از طریق رسانه ملی حاکی از سقوط آن پس از اصابت در حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ویژگی‌های سامانه موشکی سوم خرداد

این سامانه از خانواده موشک‌های زمین به هوا بوده که قابلیت رهگیری چهار هدف را به طور همزمان دارد. این سامانه همچنین به طور همزمان می‌تواند هشت شلیک موشکی داشته باشد. سطح ارتفاع درگیری آن ۲۷ کیلومتر و برد درگیری آن تا ۷۵ کیلومتر می‌باشد. سیستم هدایتگر موشکی آن این قابلیت را ایجاد می‌کند که به طور مستقل فرآیند شناسایی، رهگیری، تعقیب و درگیری را با اهداف بالا و تا لحظه انهدام انجام دهد.

واکنش‌ها و بازتاب‌های اولیه

بلافاصله پس از هدف قرار گرفتن این پهپاد متجاوز توسط نیروی هوافضای سپاه، سخنگوی فرماندهی تروریستی مرکزی امریکا در منطقه موسوم به سنتکام در یک شتابزدگی اعلام کرد هیچ پهپاد امریکایی در حریم هوایی ایران پروازی نداشته است. رئیس‌جمهور امریکا نیز از یک موضع استیصال و عقب‌نشینی گفت: این حادثه می‌تواند محصول یک اشتباه فردی بوده باشد و احساس من این است که یک نفر اشتباه کرده و نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند به سمت درگیری با ایران هل داده می‌شود گفت: نه، نه، به هیچ وجه. باید صبر کرد. همچنین نشریه تایم که چند روز پیش مصاحبه‌ای را با وی انجام داده بود پس از حادثه به انتشار این مصاحبه اقدام نمود که طی آن ترامپ گفته بود: من دوست دارم از خاورمیانه خارج شوم، ما هرگز نباید در آنجا حضور پیدا می‌کردیم. در ادامه این واکنش‌ها جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور طی بیانیه‌ای از سیاست‌های ترامپ علیه ایران انتقاد کرد و آن را فاجعه‌ای خودساخته توصیف و تصریح کرد: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین عرضه باثبات نفت از طریق تنگه هرمز دو منفعت حیاتی امریکا در خاورمیانه می‌باشد که در حال حاضر ترامپ در هر دو محور شکست خورده است. کشور‌های اروپایی نیز هنوز به طور مستقل واکنشی نشان نداده‌اند. در این میان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام امریکا در تعرض به حریم سرزمینی کشورمان را محکوم کرد و به عنوان یک سند آشکار تجاوزگری به سازمان ملل ارسال و حق پاسخ متقابل را بر اساس اصل ۵۱ منشور سازمان ملل که صراحتاً از حق کشور‌های عضو برای پاسخ‌دهی به هر تجاوز سرزمینی حمایت کرده سخن گفت.

پیام‌های آشکار، صریح و قاطع دفع تجاوز

۱- امنیت ملی کشور خط قرمز نظام است و این خط قرمز نادیده‌گرفته‌شدنی نیست و هرگز اجازه نخواهیم داد سرزمین‌مان جولانگاه کشور‌های فرامنطقه‌ای و دشمن باشد.
۲- مرز هوایی کشور نیز همانند مرز‌های زمینی و دریایی خط قرمز نظام است و همانطور که ملوانان امریکایی در سال ۹۶ از مرز‌های دریایی کشورمان عبور و دستگیر شدند، در اینجا نیز هر کشوری که بخواهد این مرز را نادیده بگیرد با پاسخی کوبنده و کشنده مواجه خواهد شد.
۳- کشور‌های دوست در منطقه و جبهه مقاومت بدانند که در مشی انقلاب اسلامی برای مقابله با تجاوزگری و سیاست‌های شیطانی امریکای سلطه‌گر هیچ خدشه‌ای برای ادامه مسیر قرآنی مبارزه با استکبار ایجاد نشده و همچنان منطقه را به نمایشگاهی از شکست‌های پی‌در‌پی برای امریکا مبدل خواهیم ساخت.
۴- مدافعان مرز‌های اسلامی در مقابل هر تعرض بیگانه، واکنشی قاطع و تمام‌کننده خواهند داشت.
۵- پهپاد ساقط شده در آ‌ب‌های سرزمینی کشورمان سند تجاوزگری امریکاست و باید دانست که دشمن تنها منطق قدرت را می‌شناسد، حتی اگر دیپلماسی فاقد پشتوانه قدرت باشد به ابزاری برای فشار دشمن تبدیل خواهد شد، بنابراین امنیت کشور مرهون قدرت و مقاومت فعال راهبردی می‌باشد.
۶- اگر دشمن خطای محاسباتی انجام دهد و ابتدا به ساکن اقدامی انجام دهد، این جمهوری اسلامی ایران است که پایان کار را مقتدرانه رقم خواهد زد.
ثواب این غرور و افتخار همگانی از دفع شر پهپاد جاسوسی و متجاوز دشمن نثار روح مطهر و نورانی حاج حسن تهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران و همه یارانش در این مصاف باد. ان‌شاء‌الله.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار