کد خبر: 958517
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۸
موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از بحث‌های داغ این روز‌های جامعه است که در این گزارش به تبیین جایگاه آمران به معروف نزد خدا و قاتلان آن‌ها می‌پردازیم.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از بحث‌های داغ این روز‌های جامعه است که در این گزارش به تبیین جایگاه آمران به معروف نزد خدا و قاتلان آن‌ها می‌پردازیم.
به گزارش فارس، موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از بحث‌های داغ این روز‌های جامعه است که متأسفانه هرچند وقت یک‌بار اخبار تلخی مبنی بر ضرب و شتم و یا شهادت آمران به معروف به گوش می‌رسد.
برای آگاهی از نظر قرآن کریم درباره موضوع امر به معروف و برخورد با آمران به معروف به سراغ قرآن کریم رفتیم و به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره مبارکه آل‌عمران رسیدیم.

خداوند در آیه ۲۱ سوره مبارکه آل‌عمران صراحتاً کسانی که آمران به معروف را می‌کشند به عذابی دردناک بشارت داده و در آیه بعد می‌فرماید: این‌ها اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده است.
به این آیات توجه کنید.
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ الْنَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ‏ (آل‌عمران ۲۱).
أُولَئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْیَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِّنْ نَّصِرینَ‏ (آل‌عمران ۲۲).

ترجمه
به راستى کسانى که به آیات خداوند کفر مى‏‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‏‌کشند و کسانى از مردم را که فرمان به عدالت مى‏‌دهند، مى‏‌کشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (۲۱)
آنان کسانى هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانى براى آن‌ها نیست. (۲۲)
در آیه اول آمران به عدالت و دعوت‌کنندگان به معروف و حق در ردیف پیامبران شمرده شده‌اند و کفر به خداوند و کشتن پیامبران و کشتن این‌گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسئله بسط عدالت در اجتماع روشن مى‌سازد.

مجازات خداوند برای قاتل آمران به معروف

از آیه دوم شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى‌شود، زیرا سابقاً گفته‌ایم حبط درباره همه گناهان نیست بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان می‌برد و از همه گذشته نفى شفاعت از این اشخاص نشانه دیگرى بر شدت گناه آن‌ها است.
منظور از «بغیر حق» این نیست که مى‌توان پیامبران را به حق کشت بلکه منظور این است که قتل پیامبران همیشه به‌غیر حق و ظالمانه بوده است و به اصطلاح به غیر حق قید توضیحى است که براى تأکید آمده.
از جمله «فبشرهم بعذاب الیم» (آن‌ها را به عذاب شدید بشارت بده) استفاده مى‌شود که کافران معاصر پیامبر (ص) نیز مشمول این آیه بوده‌اند در حالى که مى‌دانیم آن‌ها قاتل هیچ یک از انبیا نبوده‌اند و این به خاطر آن است که هر کس راضى به برنامه و مکتب و اعمال جمعیتى باشد در اعمال نیک و بد آن‌ها سهیم است و، چون این دسته از کفار (مخصوصاً یهود) نسبت به برنامه‌هاى پیشینیان خود و اعمال خلاف آن‌ها سخت وفادار بودند مشمول سرنوشت آن‌ها خواهند بود.

قاتلان پیامبران و آمران به معروف در قیامت عذابشان از همه شدید‌تر است

در حدیثى از ابوعبیده جراح مى‌خوانیم که مى‌گوید: از رسول خدا (ص) پرسیدم کدام‌یک از مردم عذابش در روز قیامت از همه شدیدتر است؟ فرمود: «کسى که پیامبرى را به قتل برساند یا مردى را که امر به معروف و نهى از منکر مى‌کند، سپس این آیه را تلاوت فرمود: و یقتلون النبیین بغیر حق و یقتلون الذین یامرون بالقسط من الناس». سپس افزود: اى ابا عبیده! بنى‌اسرائیل ۴۳ پیامبر را در آغاز روز در یک ساعت کشتند، در این حال ۱۱۲ نفر از عابدان بنى‌اسرائیل قیام کردند و قاتلین را امر به معروف و نهى از منکر کردند، آن‌ها نیز در همان روز کشته شدند، و این همان است که خداوند مى‌فرماید: فبشرهم بعذاب الیم.

دلایل ستایش خدا از آمران به معروف

سؤال: از شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر آن است که خطرى در کار نباشد، ولى در این آیه از کسانى که براى نهى از منکر تا پاى جان ایستاده‏‌اند، ستایش شده است، علّت چیست؟
اولاً: شرایط افراد و نوع معروف و منکر تفاوت مى‏‌کند؛ گاهى منکر، حکومت یزید است که امام حسین‏ (ع) براى نهى از آن به کربلا مى‏‌رود و شهید مى‏‌شود.

ثانیاً: شاید مراد از کسانى که در این آیه مورد ستایش قرار گرفته‏‌اند آنهایى باشند که خود پیش‏‌بینى شهادت نمى‏‌کردند، ولى ستمکاران آنان را به شهادت رساندند. دشمنان براى حق‏‌پوشى، دست به کشتن پیامبران مى‏‌زنند. «یقتلون النبیّین»
گاهى طاغوت‏‌ها براى کشتن فرزانگان با تبلیغات و شایعات و توجیهات، کار خود را حقّ جلوه مى‏‌دهند. «بغیر حقّ»
نام کسانى که به عدالت دعوت مى‌‏کنند و آمرین به معروف و ناهیان از منکر، در ردیف انبیا برده شده است؛ لذا کیفر قاتلان آنان نیز همچون قاتلان پیامبران است. «فبشرهم بعذاب الیم».

منبع: تفاسیر المیزان و نور
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار