کد خبر: 958362
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
آیت الله خاتمی در نماز جمعه تهران مطرح کرد:
امام جمعه موقت تهران گفت: ادبیات فحاشی، هتاکی و اهانت، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست، فضای مجازی از سوی برخی از کاربران کانون بدزبانی و هتاکی شده است و مرزی هم ندارد.
سرویس سیاسی جوان آ‌نلاین: آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست امروز نماز جمعه تهران با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات در خصوص سبک زندگی قرآنی اظهار داشت: در گذشته و امروز، رسانه جزو زندگی و در متن زندگی بوده است. امروز با گسترش رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی، رسانه‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. سوال این است که در این عرصه چگونه زندگی کنیم. آیه ۶ سوره حجرات به این سوال پاسخ داده است.

وی ادامه داد: صاحبان رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری، فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و... خدا را در نظر داشته باشند. در عرصه اخبار، هر چه به دستشان رسید فکر نکنند که ثبت کردنی و گستردنی است. فردای قیامت باید جواب داد. اینکه کسی بگوید فلان روزنامه نوشته یا فلان سایت، دلیل نیست، بلکه باید اثبات شود.

آیت الله خاتمی بیان داشت: مومنین باید تقوا داشته باشند و تقوای خود را باید در گفتار نشان بدهند. گفتار باید مستند باشد. آنجایی که پای آبرو افراد درگیر است، باید قول سدید باشد. صاحبان رسانه‌ها باید در مورد آنچه در رسانه‌ها می‌آورند، دقت کنند. کاربران نیز بی‌تحقیق، هیچ حرفی را نپذیرند. در قرآن کریم آمده است که اگر فاسقی (کسی که دین ندارد) برای شما خبری آورد، تحقیق کنید. کسی که فاسق است، دقت ندارد که راست بنویسد و هر چه به نفع جناحش باشد، می‌نویسد. رسانه‌های از خدا بی‌خبر بیگانه، اسلام که هیچ، دین هم برای آن‌ها مطرح نیست. در چنین فضایی باید دقت کرد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ۲ نوع دروغگو وجود دارد. یک دروغگوی واقعی که خبر را جعل می‌کند. دوم آنکه در واقع دروغگو نیست، اما دروغ می‌گوید و هر آنچه به دستش می‌رسد، نقل می‌کند. بنا بر فرموده امام علی (ع) آن فرد هم دروغگو است. آن فرد باید راست و دروغ را جدا کند و بعد بیان کند. هر چیزی که روزنامه‌ها و سایت‌ها گفتند، درست نیست؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا در لیست دروغگویان قرار نگیریم.

وی گفت: از همه کسانی که در فضای مجازی هستند خواهش می‌کنم توجه کنند که ادبیات فحاشی، هتاکی و اهانت، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست. فضای مجازی از سوی برخی از کاربران کانون بدزبانی و هتاکی شده است و مرزی هم ندارد. گویا خوراک برخی‌ها در فضای مجازی، بدزبانی، هتاکی و اهانت است. این ادبیات، ادبیات در شان جامعه اسلامی نیست. امام باقر (ع) فرمودند که "یکی از بنی تمیم خدمت پیامبر اکرم آمد و فرمود که نصیحت بفرمایید. از جمله نصایح پیامبر این بود که به مردم فحش ندهید. فحاشی، دشمنی، دعوا، اختلاف و کدورت می‌آورد. " باید بین نقد و هتاکی فاصله ایجاد کرد.

آیت الله خاتمی در پایان خطبه اول گفت: در عرصه رسانه باید دینداری‌مان را نشان بدهیم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار